Rijtest: Audi A3 Sportback 40 TFSI e plug-in hybrid (2021)

Audi A3 Sportback TFSI e (rijtest) 2021

Een nieuwe A3 Sportback levert tegenwoordig ook een plug-inhybride versie op, twee zelfs. Wij gingen op pad met de lichtste van beide versies.

De Audi A3 e-tron Sportback was een van de eerste modellen met plug-inhybride techniek in het aanbod van de Duitse constructeur. Tegenwoordig hebben de andere modellen die 'voorsprong door techniek' zo goed als ingehaald en gaat de nieuwe plug-inversie van de A3 Sportback als TFSI e door het leven. Dat wil niet zeggen dat hij minder elektrisch rijdt, het wil wel zeggen dat Audi de e-tron-benaming iets minder kwistig rondstrooit op plug-inhybride modellen.

twee versies

Voor de TFSI e zijn er overigens twee versies beschikbaar: de 40 TFSI e en de 45 TFSI e. De ene is niet ouder dan de andere, maar voor de typebenaming verwijzen we je graag door naar Audi's ingewikkelde typeringenboek.

Wij gingen op pad met de 40 TFSI e, de minst straffe van de twee. Toch hoeft dat geen probleem te zijn, want de 204 pk sterke motorcombinatie zorgt voor een vlotte deelname aan het verkeer. Voor het vermogen doet Audi een beroep op de 1.4 TFSI met 150 pk en 250 Nm, terwijl de elektromotor van 80 kW en 330 Nm een plaatsje vindt tussen de benzinemotor en de versnellingsbak. Die versnellingsbak is een gerobotiseerde zesbak.

Audi levert de A3 Sportback 40 TFSI e tegenwoordig met een 13 kWh grote accu, die voor een grotere radius zorgt dan het exemplaar van zijn voorganger. Je kan de aandrijving kennen uit de andere plug-inhybrides uit dezelfde klasse van de Volkswagen-groep, want ook de Volkswagen Golf, Seat Leon en Skoda Octavia krijgen zo'n plug-incombinatie ter beschikking.

zestig stuks

Het eerder aangehaalde volledig elektrische rijbereik van de plug-inhybride A3 bedraagt in theorie 67 kilometer. Wij haalden met volledig opgeladen accu een bereik van zowat 60 kilometer, een bereik dat ons vooral laat zien dat het om een volgende generatie elektrisch rijden gaat, waarbij je niet elke 20 kilometer moet nakijken of je wel ver genoeg geraakt op elektriciteit. Opladen doe je met een 2,9 kW-lader via de wallbox of publieke lader in vier uren, met een stopcontact zal je er wel een nachtje over kunnen slapen.

Het integreren van de accu's in de A3 Sportback zou volgens Audi weinig invloed mogen hebben op de laadcapaciteit, al stelden wij vast dat de kofferruimte er toch van geweten heeft. Een ander nadeel van de aanwezigheid van de plug-inhybride techniek en de bijhorende batterijen is dat Audi een compromis moest sluiten en de adaptieve ophanging niet beschikbaar is op deze versie.

Audi rustte de testwagen dan weer wel uit met zeventienduimsvelgen die de esthetiek ten goede komen, maar nefast bleken voor de demping. Wel moeten we zeggen dat het extra gewicht niet inhakt op de rijkwaliteiten van de A3 Sportback. Zo worden de rolneigingen binnen de perken gehouden, mede door de lagere plaatsing van de zwaardere onderdelen.

Audi vraagt 38.840 euro voor de A3 Sportback met 40 TFSI e-motor. Dat is een prijs zonder opties en zoals je weet kan je wel eens teleurgesteld worden als je een Audi zonder opties bestelt. Voor die opties betaal je behoorlijk bij. Wat dacht je van 290 euro voor de Virtual Cockpit - de digitale tellers krijg je echter standaard op de A3. Maar ook het neerklappen van de achterbank in meerdere delen kost je 240 euro bovenop het basisbedrag. Concurrentie voor de A3 plug-in vind je bij de Mercedes A250 e, die kost met 40.535 euro nog een tikje meer.

conclusie

De hybride combinatie op de A3 zal vooral de boekhouder doen watertanden. De Audi A3 Sportback 40 TFSI e is een te overwegen keuze als je niet wil dat de belastingen te fel profiteren van je wagenkeuze. Tijdig opladen is zoals bij elke andere plug-inhybride wel de boodschap en je moet er bij deze A3 wel de stuggere ophanging bij nemen. De hoge prijs is voor de fleetrijder niet zo'n probleem vanwege de hogere herverkoopwaarde van een Audi, al zullen we ze bij particulieren minder aan de stekker zien hangen op de oprit.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie