Rijtest: Mazda 3 1.6 CDVi

Mazda 3 1.6 CDVi 2012 rijtest

Wanneer je in een nieuwe wagen rijdt, zie je plots meer gelijkaardige modellen opduiken dan anders. Dat komt omdat je er onbewust meer aandacht aan besteedt. De Mazda 3 is misschien wel de eerste testwagen uit het C-segment waar er niet plots gelijkaardige modellen opduiken. Feit is dat er gewoon niet zo veel Mazda 3's rondrijden op onze wegen. Vreemd, want wereldwijd heeft Mazda al meer dan 3 miljoen 3's verkocht. Waarom vertaalt zich dat dan niet naar ons straatbeeld?

Mazda 3 1.6 CDVi 2012 rijtest

Aan het exterieur zal het niet liggen. De 3 ziet er best goed uit. Zouden we aan een Japanner vragen om een Golf te ontwerpen, hij zou met een Mazda 3 eindigen. Mazda vind hem zo geslaagd dat ze bij de recente facelift amper iets aan het uiterlijk hebben veranderd. De voor- en achterbumper zouden aerodynamischer zijn geworden, maar behalve de mistlichten valt er weinig verschil aan te tonen. Onze 3 staat op optioneel 17" lichtmetaal en heeft een nieuwe bruine metallic look meegekregen. Een geslaagde combinatie, en dat heeft hij ook nodig. Denken we de velgen, de kleur en de mistlichten weg, dan blijft er weinig spannends over. 

Dat is een beetje zoals het interieur. Al hebben ze geprobeerd wat contrast te brengen met de beige/gele zetels en aluminiumkleurig plastic. Binnenin valt er anders weinig te klagen. De zetels zitten goed en alles in aanwezig. Toch komt het door al de knopjes een beetje druk over, ook is de boordcomputer wat verouderd en laat de bediening van de cruisecontrol in het stuur te wensen over. Verder is er voor een C-segment wagen genoeg ruimte en kan de koffer 340 tot 1.360 liter slikken.

Mazda 3 1.6 CDVi 2012 rijtest

Wij reden met de 1.6 CDVi turbodiesel. De zestienhonderd beschikt over 115 pk en 270 Nm, daarmee sprint hij in een adequate 11 seconden naar 100 km/u en duwt hij voort tot 186 km/u. Ondanks dat hij zijn koppel bij 1750 tpm vrijgeeft, krijg je de indruk dat hij boven de 2000 tpm pas echt tot leven komt. De 1.6 CDVi is zeker een goede motor voor de 3, maar niet de beste van de klas. Het opgegeven verbruik van 4,3 L/100km haalden we met 6,2 L/100km bijlange niet, terwijl de betere van de klas toch gemakkelijk één liter/100km minder verbruiken. De manuele 6-bak maakt wel wat goed. Hij schakelt kort en precies. De 6de versnelling is relatief lang en dat betekent dat de 1.6 mooi op de achtergrond verdwijnt bij 120 km/u. Met de facelift is de 1.6 2.3% zuiniger geworden, belangrijker is dat hij nu 115 gram CO2/km uitstoot in plaats van 117 gram CO2/km.

Mazda's hebben soms last van een 3de leeftijd imago. Onterecht natuurlijk, want ze maken hun wagens altijd net iets sportiever. Ook deze 3 heeft een net iets sportiever onderstel. Dit maakt hem iets harder afgeveerd. Hij voelt  wel heel stabiel op hoge snelheid. Al heb je in de bochten weinig vertrouwen door de té lichte sturing. Een lichte sturing is een geschenk in krappe situaties, maar past niet bij een sportief onderstel. Het sportieve blijft natuurlijk relatief, zeker met de 1.6 CDCi. Comfortabel grote afstanden afleggen is dan ook geen enkel probleem in deze Japanner.

Mazda 3 1.6 CDVi 2012 rijtest

De Mazda 3 facelift begint bij € 16.990. Dan krijg je een atmosferische; 105 pk sterke 1.6 benzine. Er is ook nog een 150 pk sterke 2.0 benzine beschikbaar vanaf € 24.290(standaard hoger optiepakket). Wil je een dikke diesel, dan is er voor jou de 150 of 185 pk sterke 2.2 turbodiesel(standaard hoger optiepakket). Die kost respectievelijk € 24.390 en € 27.690. Voor ons is het echter duidelijk. Wij geven de voorkeur aan de door ons geteste 1.6 turbodiesel. De kleine diesel is vlot genoeg en geeft de beste verbruikswaarden. Hij begint vanaf € 20.990, daarmee ligt hij volledig in de lijn van zijn concurrenten maar neemt hij geen voorsprong. 

Met deze facelift gaan we de Mazda 3 niet ineens in grote getale in het straatbeeld zien verschijnen. Hij heeft zijn kwaliteiten, maar mist in marketing termen "een onderscheidend vermogen". Ze zeggen wel eens dat een juiste garage kiezen belangrijker is dan een juiste wagen kiezen. In dat opzicht kunnen we gerust stellen dat mensen die tevreden zijn met hun Mazda garage, én op zoek zijn naar een c-segment hatch, niet verder hoeven zoeken.

Mazda 3 1.6 CDVi 2012 rijtest

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Bert Dellafaille en Wim Verboomen
Dank aan Mazda voor het onlenen van de testwagen

Specificaties

Motor

1.6 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

115pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 230 kg

Topsnelheid

186 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 16 990.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

340 L

Max. kofferinhoud

1 360 L

Tijdstip: 13:00
Auteur: Wim
Fotograaf:
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Mesoerrie 14:17
afbeelding van Mesoerrie

Een wat miskende auto van een ondergewaardeerd merk.
Als ik het goed voorheb is de geteste 1.6 diesel (nog altijd) van PSA afkomstig.
De sedan valt ook nog goed mee qua design.

Al vond ik de 3 van twee generaties terug wel mooier eigenlijk. Vrij simpel maar niet saai zoals een Golf.

Wim 20:33
afbeelding van Wim

je ziet ze idd amper, ik ben er in de testweek welgeteld 2 tegengekomen :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws