Rijtest: Ford B-Max 1.5 TDCi

Ford B-Max (rijtest)

Zeg nooit Ford Fusion tegen deze B-Max. Hij mag dan wel de opvolger zijn, hij lijkt in niets op de kleine MPV die tussen 2002 en 2012 in de catalogus stond. Het begint al bij de schuifdeur, maar dat is niet alles.

Opvallend, die schuifdeur. In het J-segment, want zo heet het hokje waarin je de kleine monovolumes mag duwen, is er tegenwoordig wel wat te doen rond de instap achteraan. Opel heeft zo de suicide doors in de Meriva en Ford heeft dus de schuifdeur op de B-Max. Om de instapruimte te vergroten werd bovendien de B-stijl weggenomen. Nieuw is die uitwerking niet maar het is wel de eerste keer dat het op een kleine mpv wordt toegepast. Vanwege het ontbreken van de B-stijl bedraagt de volledige open breedte 150 cm. Vergis je niet, er zijn nog altijd de voorste zetels die je doorgang verkleinen.

Ford B-Max TDCi (rijtest)

Het is overigens een vreemd gevoel om geen B-stijl te zien wanneer je in- of uitstapt. Het design zorgt trouwens voor nog wat vreemde kronkels, zo heb je naast de achterbank een soort kuip om de inzittenden te beschermen van de deurglijders. Nadeel daarvan is dat je geen drie kinderzitjes naast elkaar kan zetten en voor grotere mensen de schouderruimte ietsje beperkt wordt. De handgreep waarin de bediening van de elektrische ruiten verwerkt zit zit op de juiste afstand wanneer de deur open staan maar dat verwordt in een onhandige positie wanneer de schuifdeur dicht is. Genoeg over de nadelen, weer over naar de voordelen: Ford slaagt erin om het voeteneinde van de achterste inzittenden te laten doorlopen over de hele breedte, handig wanneer je wil doorschuiven om aan de andere kant uit te stappen. De schuifdeur is ook uitermate handig wanneer je in een smalle parkeerplaats waar je je conventionele deur tegen het portier van je buur zou openslaan. De afwezigheid van de B-stijl heeft ook een gevolg voor de voorste inzittenden, die hun gordel iets lager terugvinden, in de zijkant van de stoel verwerkt.

Ford B-Max TDCi (rijtest)

Maar de B-Max is meer dan een schuifdeur en het ontbreken van spijlen. Het is een kleine wagen voor gezinnen, voor mensen die graag wat hoger zitten en toch geen SUV willen kopen. Je voelt je dan ook als in een Fiesta met een hoedje wanneer je onderweg bent. Dat slaat ook terug op het rijgedrag want de B-Max stuurt erg volwassen voor zijn afmetingen en dat hadden we eerlijk gezegd niet verwacht van deze kleine mpv. Je zal hem nooit door bochten jagen maar je krijgt ook niet snel het gevoel dat de wagen rechtdoor wil waar jij hem de hoek omstuurt. Omdat het ontbreken van de B-stijl wordt gecompenseerd door dikkere portieren die nog eens verankeren in de carrosserie blijft de wagen strak in het pak.

Ford B-Max TDCi (rijtest)

Wij reden de nieuwe 1.5 TDCi, een doorontwikkeling van de 1.6 TDCi die door Ford, PSA en BMW werd ontwikkeld en nog steeds naast deze 1.5 in de catalogus staat. De test in de praktijk bevestigt overigens wat de verkoopsfolder meldt, de 1.5 is iets dorstiger in de gecombineerde cyclus dan bij lagere snelheden en ook de CO2-uitstoot ligt wat hoger. We haalden een verbruik van 5,4 l/100 km over de hele test, met een eco-run die eindigde bij 3,8 l/100 km. Dat zijn waarden die je portefeuille graag zal zien in deze tijden. De motor voelt niet anders aan dan de 1.6 TDCi ook al beschik je over minder vermogen en koppel. Laat net dat het voordeel zijn van deze kleinste diesel; hij voelt aan als een grote maar verbruikt slechts wat je verwacht.

Ford B-Max TDCi (rijtest)

Concurrentie in dit segment krijgt de Ford B-Max van de Opel Meriva (1.3 CDTI 75pk, 19.050 euro) en de Citroën C3 Picasso (1.6 HDI, 90 pk, 16.695 euro). Ga je wat verder zoeken dan krijg je wagens als de Nissan Juke (1.5 dCi, 110 pk, 20.220 euro) op je bord. Een ander segment, al verwachten we dat mensen die een hoge zitpositie willen en tegelijk een compacte wagen zoeken. Ford biedt de B-Max aan vanaf 15.800 euro (1.4 benzine 90 pk). De 1.5 TDCi die wij reden kost je 19.800 euro (diesel 75 pk, Trend). Vergeleken met bovenstaande concurrenten heeft de Ford misschien minder vermogen maar Ford biedt ook de 1.6 TDCi aan met 95 of 110 pk.

Ford B-Max TDCi (rijtest)

Conclusie

De goedkoopste van de hoop is de Ford B-Max niet. Maar hij plaatst daar tegenover dat hij de meest praktische wagen in zijn segment is. Daarbij boet hij niet in aan rijplezier en kan hij bovendien nog de nodige ruimte bieden. We waren positief verrast door het verbruik tijdens de ecorun maar zagen tegelijk dat de motor het wat minder fijn vindt op de snelweg. De wagen zelf heeft er weinig problemen mee en is comfortabel genoeg om langere ritten mee af te leggen. Wie nu precies de grote winnaar is in het segment laten we in het midden, al denken we dat de B-Max toch nog steeds hetzelfde (oudere) publiek als de Fusion zal aantrekken. Toch moeten ook jongere gezinnen deze wagen niet over het hoofd zien, want een auto met schuifdeur is best handig wanneer je een kindje helpt uitstappen en het is een item waar ze dagen later nog steeds over praten.

Ford B-Max TDCi (rijtest)

Specificaties

Motor

1.5 DuraTorq TDCi

Vermogen

75pk

Koppel

190 Nm

Overbrenging

manuele vijfbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 210 kg

Topsnelheid

157 km/u

Prijs testwagen

€ 20 225.00

Prijs basismodel

€ 15 800.00

0 tot 100 km/u

16.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.40 L/100km

Min. kofferinhoud

318 L

Max. kofferinhoud

1 386 L

CO2-uitstoot

109 g/km

BIV

€ 381.00

Rijtaks

€ 221.50

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws