Rijtest: Fiat 500L Trekking

fiat 500l trekking 1.6 multijet rijtest

Met de 500L Trekking lanceert Fiat een uit de kluiten gewassen gezinswagen. Perfect voor dagelijks transport en toch niet vies van wat modder?

De 500L Trekking is afgezien van de hogere rijhoogte en wat plastieken onderdelen identiek aan zijn minder-ruige familielid. De grotere bodemvrijheid (10% meer, nu 14,5 cm) gecombineerd met de zwarte aangepaste voorbumper en de 17" Black Diamond velgen doen de Trekking er alvast een pak stoerder uitzien, ondanks de kanariegele kleur. Hoe langer we naar de 500L kijken, hoe meer het plaatje begint te klikken in ons hoofd. Laten we het het omgekeerde Mercedes CLA-effect noemen.

Om de succesvolle 500 naam verder te commercialiseren plakt het Turijnse automerk sinds kort ook de badge op wagens die nog nooit zo ver van de originele Cinquecento afweken. Van de zevenzits 500L Living tot deze Trekking, tot nu toe ongetwijfeld de meest geslaagde variant.

fiat 500l trekking rijtest 1.6 multijet

Ruimtegevoel

Binnenin werd een mooi gevoel van ruimte gecreëerd dankzij de grote glazen oppervlakken. Het dashboard moet het voornamelijk hebben van zijn zachte rondingen want qua materiaalkeuzes is het allesbehalve een hoogvlieger. De ingebouwde touchscreen radio & mediaspeler werkt degelijk maar ontbreekt een navigatiesysteem, daar moet je nog eens € 550 euro voor bijtellen. Het € 670 kostende Beats by Dr. Dre pakket vink je best alleen aan als je echt geen blijf weet met je geld.

fiat 500l trekking rijtest 1.6 multijet

Geen ideale reisgenoot

Dat gevoel van ruimte houdt gelukkig niet op na de voorste zetels, ook achteraan vertoef je goed en voel je je op geen enkel moment benauwd. Een goede reiswagen maakt dat de 500L Trekking echter niet direct want verwarming is er zo goed als niet te vinden. Om het op de achterbank ook maar op een comfortabele temperatuur te krijgen moet je vanvoor sauna-temperaturen kunnen verdragen. Van alle dingen die Fiat van de gewone - veel kleinere - 500 kon overnemen was de airconditioning misschien niet de beste zet.

fiat 500l trekking rijtest 1.6 multijet

Aan de benzinekant kan je gaan voor de 105 pk sterke TwinAir of voor de 1.4 met 95 of 120 pk. Dieselrijden kan je vanaf de 1.3 met 85 pk die ons net een tik te slap lijkt om vlot door het verkeer mee te rijden. De inmiddels bekende 1.6 MultiJet kan je krijgen in zowel een 105 als 120 pk sterke uitvoering. Onze 1.6 deed het met die eerste 105 pk en stelde ons bij dagdagelijks gebruik geen enkele keur teleur. Gekoppeld aan de vlotte manuele versnellingsbak kan deze vierpitter goed mee en houdt hij er zelfs gemakkelijk een verbruik 5,2l / 100km op na. Dat het geen ideale reiswagen is merkten we ook op de autostrade waar we rustig maar gestaag ons mooi verbruikscijfer de hoogte in zagen klimmen tot als er 7 liter per 100 km op de teller stond.

fiat 500l trekking rijtest 1.6 multijet

Overal (een beetje) thuis

Deze Trekking onderscheidt zich van zijn stalgenoten door de standaard M+S (mud + snow) banden en het Traction+ systeem dat door individueel te remmen op de wielen een sperdifferentieel kan nabootsen. Onze verwachtingen waren laag maar toch voerde deze Fiat ons op plaatsen waar we met andere voorwielaandrijver alleen maar van konden dromen.

Ook een Trekking op je oprit kan vanaf € 19.050 voor de 95 sterke 1.4 benzine. Onze 105 pk sterke 1.6 diesel kost je minimum € 21.850. De knalgele Giallo kleur € 500, een regensensor en parkeerhulp elk € 300. De automatische klimaatregeling doet daar nog eens € 500 euro bovenop, het overbodige Beats by Dr. Dre systeem € 670 euro. Voor een totaalpakket als het onze ben je dus € 24.120 kwijt, bijna zoveel als bij deze andere recent geteste eigenzinnige Italiaan.

Specificaties

Motor

1.6 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

105pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 340 kg

Topsnelheid

175 km/u

Prijs testwagen

€ 24 120.00

Prijs basismodel

€ 19 050.00

0 tot 100 km/u

12.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

455 L

Max. kofferinhoud

1 480 L

CO2-uitstoot

122 g/km

BIV

€ 105.00

Rijtaks

€ 266.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws