Rijtest: Peugeot 5008 HDi (2014)

peugeot-5008-rijtest

Peugeot knuffelde de 5008 even, met een facelift tot gevolg. Die facelift vonden wij ingrijpend genoeg om de 5008 eindelijk voor een rijtest op te vragen.

nieuwe neus

Uiterlijk gaat de facelift niet heel ver, een nieuw setje koplampen met chroom omranding en een nieuw radiatorrooster. Die zorgen er wel voor dat de 5008 er naar onze mening een pak speelser komt uit te zien, iets wat de zakelijke wagen wel kon gebruiken. Verder zien we bij de 5008 de vorm van een MPV, waarbij de raamlijn achteraan lichtjes opwipt om uit te monden in de Peugeot-achterlichten.

peugeot-5008-rijtest

druk dashboard

De Peugeot 5008 stamt origineel nog uit de tijd dat de Fransen niet met de uitvlakgom over het dashboard gegaan waren. Het gevolg is een hele hoop knopjes, die bij de facelift wel allemaal een logischer plekje kregen. Echt heel handig wordt het allemaal niet, we hopen dat de opvolger een iets rustiger ogend dashboard krijgt. Wat we niet meer kunnen missen is de head-up display die zijn intrede maakte in de 3008 en ook op deze 5008 werd overgeplant. Hij geeft in sé enkel de snelheid - en de navigatieaanwijzingen - weer maar eens we in onze eigen wagen overstapten, misten we het gemak van de snelheid af te lezen zonder de ogen van de weg te moeten halen.

peugeot-5008-rijtest

extra vermogen

Onder de kap krijg je ook bij de facelift een ruime keuze qua motoren. Wij reden met de 1.6 HDi die over 115 pk beschikt. Hij klinkt iets harder door dan de 2.0 HDi die we eerder ook kort konden rijden en ook de voordelen in het verbruik bleken na een week testen niet zo groot als we gehoopt hadden. Natuurlijk is een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km niet slecht voor een MPV maar de grotere 2liter-motor haalt zowat hetzelfde verbruik. Aan de andere kant moet de 1.6 niet onderdoen voor de 2.0 136 pk qua prestaties. Tegenover de versie voor de facelift kreeg de 1.6 HDi er 5 pk en 30 Nm bij, zodat hij op 115 pk en 270 Nm uitkomt.

peugeot-5008-rijtest

niet overhellen

In tegenstelling tot zijn quasi-tweelingbroer Citroën C4 Grand Picasso dateert de 5008 ook nog van voor de periode waarin het modulaire platform werd aangewend voor de ontwikkeling van het model. Daardoor voelt zijn rijgedrag Franser aan, daarmee bedoelen we dat de ophanging zacht is, zachter dan de Duitse of Koreaanse concurrentie. Dat wil niet zeggen dat de wagen minder aangenaam rijdt, je moet alleen even gewoon worden aan de zachtere vering en dito sturing. Dat laatste is namelijk wel iets waar je je aan kan gaan storen, de sturing mocht iets directer. Tegelijk wil de Franse invalshoek op de 5008 niet meer zeggen dat je gaat overhellen in de bochten, iets wat we bij de vorige generatie C4 Picasso wel nog ervaarden.

peugeot-5008-rijtest

broedermoord

Vanaf 23.095 euro staat de 5008 op je oprit, de goedkoopste diesel kost 24.645 euro. Peugeot verdeelt de uitrusting over vier niveaus, waarbij je op elk niveau nog een aantal extra opties kan aanduiden. Die prijzen vallen aardig mee, maar weet dat bij Citroën de basisprijs er nog nét iets onder ligt. Bij Citroën durven ze het overigens aan om de Grand C4 Picasso aan te bieden met een 1.6 HDi met 90 pk, bij Peugeot is het nog wachten op een lichtere opvolger van de 5008 vooraleer dat zal gebeuren.

peugeot-5008-rijtest

conclusie

Met de facelift van de 5008 kan de familiewagen van Peugeot nog een aantal jaren verder. Hij neemt de voordelen van de originele 5008 over maar slaagt er niet altijd in om de mindere kanten achterwege te laten. Daar komt nog bij dat uit dezelfde groep een volledig nieuw model het leven van deze leeuw wat zuur komt maken, zodat de keuze er niet eenvoudiger op wordt. De Peugeot kan als troef nog steeds zijn laadruimte voorleggen, waardoor hij alvast de 807 zo goed als overbodig maakte.

Specificaties

Motor

1.6 eHDi

Vermogen

115pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 625 kg

Topsnelheid

183 km/u

Prijs basismodel

€ 23 095.00

0 tot 100 km/u

12.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

823 L

Max. kofferinhoud

1 754 L

CO2-uitstoot

124 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
anoniem 23:12
afbeelding van anoniem

Ik begrijp niet hoe je die motor ok kan vinden. In een veel lichtere en aerodynamischere Volvo V40 is die motor al ondermaats.

Dirk 07:10
afbeelding van Dirk

Met voorsprong beste monovolumer op de markt. Geen zwalpend schip zoals bijvoorbeeld Renault Grand Misère. (Scenic).
In juli 3500 km gereden richting Zuiden en terug, met 3 volwassenen, bagage en fietsen. Geen enkel capaciteitsprobleem wat de motor betreft. Zeer goed koppel trouwens.

R. Wouters 08:35
afbeelding van R. Wouters

De 1.6 HDI met 115pk en 270Nm koppel zat ook al in het pré-facelift model. Ikzelf heb zo eentje van maart 2013 met deze motor. Op zich voldoet deze motor, alleen mist hij wat punch onder de 2000 toeren ondanks het feit dat zijn koppel volledig beschikbaar is vanaf 1750 toeren. Ook bij zware belading op vakantie mist hij enkele pk's en een beetje koppel, maar soit. Het geen slechte keuze. Alleen de versnellingsbak schakelt wat stroef en de 5° en 6° zijn een tikkeltje te lang gespreid. Bij inhalen en hernemingen moet dus terugschakelen. Ook opletten op kruispunten als je in 2° aan lage snelheid snel nog wil vertrekken (best anticiperen, zie mijn opmerking over holle motor). Wat de wegligging betreft, die is goed. De wagen heeft inderdaad bijna geen last van rolneiging. Maar de filtering van de ophanging is veel te stug. Van een zacht Frans comfort kan je hier niet echt spreken. De geluiddemping is trouwens uitstekend.

Philip 16:36
afbeelding van Philip

Ikzelf rij met een 5008 2.0 HDI (150 pk)
Die motor doet heel vlot zijn werk, maar het verbruik ligt wel aan de hoge kant.
Ik zit nu aan een gemiddelde van 7,4 voor een gemengd parcours.
Met constante snelheid van ongeveer 120 km per uur in versnelling zes verbruikt hij nog 5à6 liter. ( in vergelijking met mijn citroen c5 , 1,6 hdi is dit een groot verschil)
Van het comfort ben ik tevreden, maar je mag de vering wel niet vergelijken met die van citroen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws