Reistest: Citroën Grand C4 Picasso

citroen_c4_grand_picasso_rijtest

Dit voorjaar namen we de Grand C4 Picasso van Citroën mee naar zijn thuisland. Tijdens die rit konden we de wagen dieper beproeven op zijn kwaliteiten en kleine kantjes.

Laat het wat symbolisch zijn maar we trokken met de Grand C4 Picasso naar de Elzas, het gebied tussen Frankrijk en Duitsland dat begin 19e eeuw van de Duitsers naar de Fransen werd overgeheveld.
Laat dat nu net de zone zijn waarin Citroën haar wagens wil positioneren in het segment, ergens tussen de comfortabele Fransen van weleer en de technologisch vooruitstrevende Duitsers.


citroen_c4_grand_picasso_rijtest

Wie zo'n Grand Picasso kiest, doet dat niet voor het sportieve rijgedrag. Al stelt dat niet helemaal teleur. In tegenstelling tot zijn voorganger werd het golvende en enorm Frans aandoende karakter weggevlakt en kwam er een strakker rijdende monovolume in de plaats. Dat maakt het op kortere ritten iets aangenamer om te rijden zonder het comfort bij langere ritten te laten vallen.

goed voorzien interieur

Voor dat comfort van de inzittenden - 7 (in optie) in het geval van deze Grand C4 Picasso - heeft Citroën dan ook geen moeite bespaard. Zo was onze testwagen uitgerust met een uitklapbaar voetenbankje voor de passagier voorin en konden de achterste inzittenden genieten van een DVD met persoonlijke koptelefoon. Zaken die je graag in een Mercedes S-Klasse terugvindt maar waar ook zustermerk Peugeot al een tijdje weg mee kan.

Minder handig was het multimediasysteem. >ant hoewel er met twee schermen wordt gewerkt, kopieert het bovenste scherm gewoon de weergave van het onderste, waardoor je de navigatiekaart niet kan weergeven terwijl je de temperatuur aanpast. Ook ziet het touchscreen er erg fancy uit maar reageert het wat langzaam wanneer je het aanraakt. Tenslotte heeft Citroën nog wat vertaalfoutjes in de interfacetekst laten zitten, iets wat storend wordt eens het je opvalt.

citroen_c4_grand_picasso_rijtest

discreet maar dik gemotoriseerd

Met de nieuwe 150 pk sterke BlueHDi heeft Citroën een motor in de rangen die het op de leasemarkt wel eens goed kan doen. 340 Nm is dan ook best mooi te noemen. Het is dus niet verwonderlijk dat Citroën ons deze potente motorisatie meegaf en niet de minder krachtige 1.6 e-HDi met 92 of 112 pk.

citroen_c4_grand_picasso_rijtest

De BlueHDi is dan ook een aangename reisgezel die zich nooit laat horen in het interieur en altijd het juiste antwoord heeft op de vermogensvraag van je voet op het gaspedaal. Toch lijkt het ons zo dat er nog altijd meer klanten zullen kiezen voor de 1.6 e-HDi met 112 pk, net omdat de motor een kleinere cilinderinhoud heeft en de prestaties niet zoveel verschillen van deze BlueHDi met 150 pk.

conclusie

Deze Grand C4 Picasso is een stap vooruit in het rijgedrag van de auto. Met deze nieuwe generatie zal Citroën wat meer kopers kunnen doen twijfelen, al zullen de puristen misschien klagen dat het zachte deinende rijgedrag van een citroën niet meer terug te vinden is in deze Grand C4 Picasso. Origineel is deze derde generatie Picasso opnieuw in zijn looks, die zo van de conceptwagen weggelopen lijken te zijn, iets wat wij alleen maar toejuichen.

citroen_c4_grand_picasso_rijtest

Met dank aan La Maison de Pamela voor de fotolocatie.

Specificaties

Motor

2.0 BlueHDi viercilinder turbo diesel

Vermogen

150pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

Manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

210 km/u

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.60 L/100km

Min. kofferinhoud

645 L

CO2-uitstoot

110 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Benoche 22:44
afbeelding van Benoche

Misschien even de feiten nakijken want volgens mijn lokale Citroën garage heeft deze motor nu (na paar 'aanpassingen' van Citroen) slechts 102 CO2 wat fiscaal véél interessanter is

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws