Rijtest: Maserati Quattroporte GTS (2013)

maserati-quattroporte-gts-rijtest

Geen fijner moment dan bij het eerste lentezonnetje om met de Maserati Quattroporte op stap te gaan. Stem de violen, start de motor!

De Quattroporte-naam maakt al decennialang deel uit van de naambekendheid van Maserati. De benaming werd voor het eerst gebruikt in 1963 en is even geniaal als ze eenvoudig is. Quattroporte is namelijk Italiaans voor vier deuren, een modeltype waarvan Maserati het topmodel als saloon maakte, al waren er doorheen de tijd wel andere vierdeursmodellen in het gamma, denk maar aan de BiTurbo of de nieuwe Ghibli.

Al had de Quattroporte altijd een trucje achter de hand - of onder de kap -, een heerlijke motor van Ferrari-origine. Een vierdeurs supercar dus, eentje met ziel en geschiedenis.

maserati-quattroporte-gts-rijtest

Amerikaanse luxe

De Quattroporte speelt in een segment boven de oude BiTurbo en gloednieuwe Ghibli, een segment waarin de pk's rollen en de interieurs luxe ademen. Toch werd voor de ontwikkeling van de wagen beroep gedaan op onderdelen van Chrysler, een merk dat sinds een paar jaar tot dezelfde groep behoort als Maserati.

Dat uitwisselen van onderdelen is niet per se negatief en is snel te verklaren; Maserati wil een groot deel van de verkopen in Amerika realiseren, dus een beetje herkenbaarheid bij die Amerikaanse klant is mooi meegenomen.

maserati-quattroporte-gts-rijtest

De Maserati Quattroporte groeide naar 5,26 meter, een verschil van 25 centimeter tegenover de vorige generatie. De ontwerpers slaagden er echter in iedereen te laten geloven dat de modelwissel slechts een facelift was, door de proporties en designelementen over te nemen van de vorige generatie. De looks van de wagen zorgen voor voor- en tegenstanders; de ene vindt de nieuwe heel wat eleganter, de andere kiest voor het extravagantere design van de vorige generatie. Vast staat dat het design evolueerde naar dat van de GranTurismo, vooral te zien in het radiatorrooster en de achterlichten.

Royaal

Dat de Maserati Quattroporte bij de groteren der aarde hoort, merk je aan de binnenruimte. Die biedt vooral aan de achterste inzittenden een zee van ruimte, terwijl je ook voorin ruim bemeten zit, opvallend daarbij is de dikke middentunnel. Hierin vinden we de Italiaanse hand, al lijken ons ook Amerikaanse invloeden te spelen. Waarom werden de gechromeerde kunststof onderdelen niet gewoon in aluminium uitgevoerd? Het leder ziet er op het eerste zicht erg aangenaam uit, maar bij aanraken voelt het dan weer goedkoper aan dan het in werkelijkheid is.

maserati-quattroporte-gts-rijtest

Qua ergonomie hebben de Italianen hun eigen wijsheden, zodat een ideale zetelpositie moeilijker te vinden is en de hendel voor richtingaanwijzers en ruitenwissers zich telkens nét buiten vinger-aan-het-stuur bereik bevindt. Daarentegen zijn we wel te spreken over het navigatie- en infotainmentsysteem dat gedeeld wordt met onder andere de Jeep Grand Cherokee. Akkoord, het is niet exclusief voor Maserati gebouwd maar je weet wel waar je zal uitkomen na een druk op de knop. Zorg wel dat je het touch screen uit de zon houdt, door de reflectie van het zonlicht is het amper af te lezen.

We noteren verder het gebruik van een Bower & Wilkins geluidsinstallatie, al geven we eerlijk toe dat die tijdens de test vaak werd uitgezet omwille van het heerlijke geluid van de motor.

sportknop boven snufjes

Maserati houdt het sober qua snufjes in de Quattroporte. Geen Lane Departure Warning of vermoeidheidsassistent, wel een aantal knoppen naast de versnellingsbakhendel om de reactie van de motor aan te passen. Opteer je voor de ICE-modus (Increased Control and Efficiency), dan krijg je een zachter reactievermogen van de motor zonder ooit het gevoel te hebben met een dichtgeknepen motor op de baan te zijn. Daarnaast heb je nog de normale-modus en de sportknop, ofte: de ontbinder des duivels.

maserati-quattroporte-gts-rijtest

Want onze Quattroporte beschikt over een Sportknop die je naast een scherpere reactie van versnellingsbak en snellere gasrespons ook trakteert op het gebrul van de uitlaten. Dat gebeurt door het openzetten van de kleppen in de uitlaatlijn, waardoor de uitlaatgassen zonder obstakels de vrije buitenlucht in wervelen, vergezeld van een verslavend geluid. Stiekem denken we dan terug aan de dagen waarin de oude V8 nog gebruikt werd en vragen ons af of die toch niet nog een tikkeltje luider was.

twee gezichten

Want die oude achtcilinder werd buiten gesmeten voor een gloednieuwe 3.8 V8 motor voorzien van twee turbo's. Met de stempel van Ferrari natuurlijk. Die is in de Quattroporte GTS in staat om 530 pk te produceren en de wagen in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u te knallen. Dat vermogen wordt via de achterwielen op de weg gezet en wordt in toom gehouden door een automatische versnellingsbak met 8 verzetten en de mogelijkheid om via stuurpeddels zelf te schakelen.

maserati-quattroporte-gts-rijtest

Ondanks het feit dat de Quattroporte als een wildeman naar de 100 km/u kan snellen en een topsnelheid kent waarbij je op Belgische wegen je rijbewijs levenslang zou kwijtspelen, is hij ook te genieten als een snelwegcruiser. De comfortabele zetels nodigen uit om in alle vlotheid kilometers te gaan afmalen en de dubbele beglazing zorgt er samen met andere isolatie voor dat ook bij hogere snelheden storende geluiden buiten de cabine worden gehouden. Ga je van de rechte wegen af, dan krijg je dankzij het hydraulisch bekrachtigde stuur voldoende feedback van de wielen in de bochten, al voel je wel dat je met een 1.900 kilogram zware wagen onderweg bent. Ook de lange wielbasis zorgt er natuurlijk voor dat je niet zo vinnig over de binnenwegen flaneert. Maserati heeft tegenwoordig echter een efficiënte oplossing voor dat probleem: koop een Ghibli.

maserati-quattroporte-gts-rijtest

conclusie

De voorbije jaren hebben andere merken flinke stappen vooruit gezet in de hogere regionen van autoland. Het exclusieve van Maserati vervaagt daarmee wat en tegelijk moet een exotisch merk als dit zich ook gaan mengen in de wereldse markten om de nodige centjes binnen te brengen en rendabel te blijven. Die twee zaken knagen wat aan het imago dat Maserati bezit al blijft het toch nog steeds een bewuste keuze om een Quattroporte te rijden.

maserati-quattroporte-gts-rijtest

De Quattroporte bezit een geschiedenis en daarmee een ziel, eentje die vraagt om gestreeld te worden en zich af en toe te buiten wil gaan aan een exces. De Maserati Quattroporte verpersoonlijkt de vierdeurs Ferrari die nooit gebouwd zal worden.

Fotografie: Philippe Collinet

Specificaties

Motor

3.8 V8 biturbo

Vermogen

530pk

Koppel

710 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 900 kg

Topsnelheid

307 km/u

Prijs testwagen

€ 150 000.00

Prijs basismodel

€ 109 505.00

0 tot 100 km/u

4.70 sec

Gemiddeld testverbruik

18.00 L/100km

Min. kofferinhoud

530 L

CO2-uitstoot

274 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:17
afbeelding van Techno Patat

Maserati's blijven toch iets hebben hé? Is het die drietand? Is het die Italiaanse flair? Is het die Ferrari motor? Geen idee, maar ze hebben iets begeerlijks! Iets heel begeerlijks!

Dequal 23:42
afbeelding van Dequal

Blijf het toch een lelijk eendje vinden tegenover de vorige generatie alhoewel de enorm knappe foto's van Philippe me hier nu toch wel weer doen twijfelen. :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws