Rijtest: Opel Insignia Grand Sport Turbo

Vandaag staan we oog in oog met de wagen die Opel een aantal jaren deed herleven. De tweede generatie trekt dan ook volop de kaart van de leasingmarkt, tot en met de grijze kleur van onze testwagen. Maar past de kleine turbo benzine ook in dat plaatje?

Opel

Een tijdje geleden reden we de dikste versie van de Insignia op dit moment, de 2.0 met turbo en een hoop pk's naar Opels normen. Maar de Duitsers hebben ook een 1.5 Turbo in het aanbod zitten. Die kwam recent de 1.4 Turbo vervangen en werd bij de lancering van de nieuwe Insignia ook in dit model gelepeld. Twee vermogensversies zijn beschikbaar, 140 en 165 pk. En hoewel de Insignia Grand Sport 7 centimeter langer is, werd hij wel 175 kilogram lichter.

Dat klinkt allemaal wel straf maar vergeet niet dat je met een grote middenklasse wagen onderweg bent. Dat maakt dat de 165 pk voldoende zijn op onze wegen, maar bij volle belading wordt zelfs dat wat krap in deze Opel. De 140 pk zou dan nog wat minder goed moeten gaan, zou je denken, maar door het gelijke koppel van 250 Nm blijft dat verschil toch beperkt.

luxe

Opel plaatst deze Insignia iets hogerop in het gamma. Dat accentueren ze door hem Grand Sport te noemen, eerder dan 'berline' of 'notchback', zoals dat vroeger wel eens gebeurde. Het betekent ook dat de inzittenden wat extra's krijgen tegenover zijn voorganger.

Zo krijgt hij head-up display, waarschuwing voor naderend verkeer bij het achteruit manoeuvreren, slimme matrix LED-koplampen die zich aanpassen aan tegenliggers en Opel Eye, een systeem dat samen met de bestuurder het verkeer bekijkt en waar nodig anticipeert als de bestuurder niet snel genoeg reageert. Dingen die je gedeeltelijk ook bij de kleinere Opel-modellen kan terugvinden, maar die bij de Insignia iets beter op punt staan. Geen autonoom rijden echter, dat laat Opel over aan de Duitse premiummerken. Jammer eigenlijk, want dit had hen helemaal op dit hoge niveau kunnen tillen.

Hij mag dan hoger gepositioneerd zijn op de luxeladder, de zitpositie in de wagen is lager dan voorheen. Dat zorgt ervoor dat je het wat sportiever opvat, ook al heeft de motor niet direct die bedoeling.

Waar Opel wel haar best deed, is de afdeling rijeigenschappen. Niet langer een plomp rijgedrag van zijn voorganger, wel kwiek en dynamisch stuurwerk. Geen FlexRide voor onze testwagen echter, waardoor we precies de trein van het volledig instelbare rijgedrag gemist hebben. Collega Yves schreef het eerder ook al, de technologie in de Insignia ondersteunt het dynamische rijgedrag, waar het bij andere merken af en toe tegenwerkt.

Vanaf 26.900 euro heb je een Insignia voor je deur. Maar voor deze 165 pk sterke 1.5 Turbo heb je best minimaal 29.450 euro op de bank staan. Dat maakt hem een te duchten concurrent voor de Skoda Superbs in deze wereld. Want qua ruimte moet hij amper onderdoen en qua prijs is er amper een model dat beter kan schermen met de Tsjech dan deze Insignia Grand Sport.

conclusie

Een kleine tien jaar geleden gooide Opel hoge ogen met de eerste generatie Insignia. Maar deze tweede generatie is daarvan de overtreffende trap. Hij combineert een zweem luxe met de dynamiek die Opel o zo nodig had in deze Insignia. En de looks, die heeft hij ook mee.

Specificaties

Motor

1.5 Turbo benzine, 4-in-lijn

Vermogen

165pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 372 kg

Topsnelheid

225 km/u

Prijs basismodel

€ 26 900.00

0 tot 100 km/u

9.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

490 L

Max. kofferinhoud

1 450 L

CO2-uitstoot

130 g/km

BIV

€ 277.00

Rijtaks

€ 206.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws