Rij-impressie: Jaguar XJR 575 (2017)

rijtest-jaguar-xjr-575-2017

Hij gaat al even mee, die Jaguar XJ. Waardoor je nog bezwaarlijk van een technologische concurrent kan spreken voor de Duitse drie. Hoe je zo'n probleem oplost? Met bakken Britse charme en een al even grote grob pk's. Met de XJR 575 zeg maar.

Hoewel hij bij zijn lancering in 2009 een compleet andere weg in sloeg dan zijn klassiek vormgegeven voorgangers kan je niet ontkennen dat de XJ steeds het buitenbeentje is gebleven in het limousinesegment. Waardoor je al een Brit of een dwarsligger moest zijn om er één te verkiezen boven een Mercedes S-Klasse, Audi A8 of BMW 7 Reeks. En dat ligt heus niet aan de kwaliteiten - of het gebrek daaraan - van de XJ. Wel simpelweg omdat we statische en betrouwbare limousines associëren met Den Duits, niet met de Britten. Tegenwoordig zitten die Duitse limousines aan een nieuwe generatie, Jaguar besloot haar ondertussen acht jaar oude vlaggenschip een kleine update te geven.

En o ja, 575 pk.

Een powersedan zeg maar, met een powerhouse van jewelste onder de kap. Die krachtbron leent hij van de F-Type SVR. Vijf liter groot en met acht cilinders die onder druk van een mechanische compressor de lucht naar binnen mogen lepelen. Geen "dubbele turbo met variabele geometrie"-mumbo jumbo dus maar in essentie simpele technologie; grote inhoud, grote supercharger.

Als een kleintje

Hij moet dan ook niet onderdoen voor rivalen, want met 575 pk en 700 Nm staat deze XJ heus zijn mannetje in het straatbeeld. Te meer omdat de destijds vooruitstrevende aluminium opbouw van de carrosserie hem anno 2017 nog steeds dynamische kwaliteiten geven. Toegegeven, met 1.870 kilogram is het geen pluimpje maar de kilo's zitten goed verpakt. Waardoor je 'm uiteindelijk lichtvoetiger inschat dan dat de weegschaal aangeeft.

rijtest-jaguar-xjr-575-2017

Het resultaat is een luxelimousine die niet zou mogen rijden zoals 'ie rijdt. Met dramatische acceleraties rechtdoor maar evenzeer een zeer uitgekiend onderstel binnendoor. Het is alsof de gehele schulp rond je krimpt tot de dimensies van een XF tijdens het boenderen, waardoor de vrees bestaat dat je weleens kan vergeten dat je baas nog achterin zit en poogt zijn mails te lezen op z'n smartphone... of uit het raam om hulp hangt te roepen.

Geen one trick pony

Al is de XJR 575 geen one trick pony, want ook op het vlak van comfort weet de Brit te verrassen. Want hoewel je zou denken dat die 'supersportuitvoering' gevolgen zou hebben voor gezapig rondtoeren is niets minder waar. De pneumatische ophanging achter houdt rekening met je ruggengraat en de isolatie is zo weelderig verspreid dat je soms hunkert naar net wat meer auditief genot van de V8 voorin.

rijtest-jaguar-xjr-575-2017

We zouden kunnen zeggen dat de tech aan boord zijn tijd heeft gehad - zoals we deden in de intro - maar ook dat zou eigenlijk gelogen zijn. Toegegeven, het ziet er allemaal wat minder bling bling uit maar je mag niet vergeten dat de grote nieuwigheden van de nieuwe generatie limousines bestaan uit: een gesture control die je in de lucht met je handen doet draaien om het volume aan te passen, ledverlichting in de deurpanelen die je in het roze kan zetten en tech waarmee je via je smartphone je auto uit een parkeervak kan laten rijden. Kortom; overbodige gizmo's.

Rechts achteraan? Yeah right

Gerief dat de XJ allemaal aan zich laat passeren. Er zit bluetooth op, dus je smartphone kan verbonden worden, belangrijkste opdracht geklaard. Daarnaast heeft de Brit ook alle veiligheidsnufjes aan boord die je verwacht van een limousine. Tierlantijntjes, die doen niet mee. Wat niet wil zeggen dat de cabine ouderwets aanvoelt. Statig Brits zullen we maar zeggen. Met een verfijnde afwerking, evenzeer verfijnde materialen en een 575-logo centraal aan de voorruit zodat je geen seconde hoeft te twijfelen over hoeveel paarden er nu juist onder de kap zitten.

rijtest-jaguar-xjr-575-2017

Het resultaat is dat in tegenstelling tot pakweg een Mercedes S-Klasse the place to seat niet de stoel rechts achteraan is. Vooraan graag, achter het stuur met een benzinetank vol 98 en een jeukende rechtervoet. Een rijdersauto, deze Brit. Geen gerief om in rond getoerd te worden. Extra onderstreept door het feit dat Jaguar België geen verlengde versie van de XJR 575 importeert. Heb j'm liever lang, dan kan je maximaal 340 pk uit een V6 puren. Al sluit Jaguar niet uit dat het gerust een efforeke wil doen voor klanten die per se een verlengde XJR 575 in België willen. De wereld van de rijken, zeg maar.

Op de vier pootjes?

Met zijn top van 300 km/u en een sprint naar de honderd van 4,4 seconden plaatst hij zich in een lijstje van fabelachtige concurrenten. Toch laat de XJR 575 dat niet meteen voelen aan de prijs. 147.800 euro vraag Jaguar er voor (zo'n 4.000 euro meer dan een F-Type SVR trouwens) en de opties zijn summier. Led-koplampen, sportuitlaat, panoramisch dak en aangepaste 8-trapsautomaat van ZF? Allemaal standaard. Bijbetalen kan je nog voor wat veiligheidsnufjes en voor - knullig alarm! - getinte ramen en DAB-radio.

rijtest-jaguar-xjr-575-2017

De optielijst is alvast belachelijk kort tegenover concurrenten. Concurrenten zoals de Mercedes-AMG S 63 en de BMW M760Li zijn niet alleen een stuk duurder, ze tikken ook nog stevig door eenmaal je de optielijsten open trekt. Het enige waar we de Jaggg op kunnen pakken? Het gebrek aan vierwielaandrijving. Want 575 pk in een ellenlange limousine met achterwielaandrijving tijdens de winterperiode...

Conclusie

We bekritiseren vaak Britse media dat ze gerief uit eigen land voortrekken. In het geval van de XJR 575 hebben ze verdomd gelijk. Tonnen charme, bakken pk's en genoeg eigenzinnigheid om op een eigen eiland te kunnen overleven. Kortom; een echte Brit.

Specificaties

Motor

5.0 V8 benzine, supercharger

Vermogen

575pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 870 kg

Topsnelheid

300 km/u

0 tot 100 km/u

4.40 sec

Gemiddeld testverbruik

16.80 L/100km

CO2-uitstoot

264 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 17:42
afbeelding van Carlos

De XJ altijd al een mooie verschijning gevonden. Of het nu al een oude rakker is... het blijft iets uitstralen in mijn ogen.
Hier zou ik toch ook voor tekenen :-p.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws