Rijtest: BMW 328i Touring (F31)

Rijtest: BMW 328i Touring (F31)

De BMW 328i passeerde hier al de revue in berlinevorm. De 328i Touring voegt daar een stevige rugzak aan toe. Tijd om de messen te scherpen en de lifestylebreak-concurrentie op een afstandje te zetten.

De nieuwe 3-reeks Touring doet zijn best om op zijn voorganger te lijken en verbergt zo zijn vernieuwingen. Jammer, want als je wat langer naar de Dreier kijkt zie je dat hij helemaal niet meer op de vorige generatie lijkt. Dat komt niet in het minst door zijn toegenomen afmetingen. Hij werd 10 centimeter langer en daarvan krijgt de wielbasis 5 centimeter toebedeeld. Zo krijgen de achterste inzittenden meer instapruimte en wordt ook de zitplaats achteraan wat comfortabeler. Toch is het door de vorm van de deuren nog steeds niet altijd even prettig instappen. Vanwege de vormgeving van de achterzetels en met name de wangen van de zitting is er achteraan plaats voor twee volwassenen, of twee kinderstoelen. Met z'n drieën achteraan lukt ook, al is de reis dan beter niet te lang. Naast een langere wielbasis kent de 3 Touring ook een grotere kofferruimte, zonder dat de lijn van de wagen daarbij verloren gaat. Met 495 liter inhoud is de bagageruimte tegenwoordig de grootste in zijn klasse, al merk je die vijf liter extra tegenover zijn concurrenten niet op.

De buitenzijde van de 3-reeks Touring is identiek aan de berline tot aan de B-stijl. Je ziet dat er wat gewerkt werd aan de achterzijde en dat er een rugzakje bijkwam is iets opvallender dan bij de vorige generatie. Dat hij gegroeid is merk je ook, omstaanders durven al eens vragen of je nu met de nieuwe 5-reeks Touring onderweg bent. Niet slecht voor je status dus.

Rijtest: BMW 328i Touring (F31)

Binnenin is alles zoals je verwacht van een BMW. Het dashboard zit logisch in elkaar al is het voor de leek even wennen aan het vinden van de knopjes van de radio. Wie ze niet vindt, kan zich behelpen met de iDrive van BMW, de grote ronde knop op de middenconsole. Over de kleur van het leder op onze testwagen kan je discussiëren, wij vonden ze weinig flatterend (dat vonden we bij de berline overigens ook al).

Onder de kap dus de 2.0 met biturbo, één van de recentste vernieuwingen bij BMW in de strijd tegen de CO2-uitstoot. Collega Wim puurde een verbruik van 7l/100 km tijdens zijn test, ikzelf kwam slechts tot 8l/100 km tijdens een zuinige rit. Veel hangt dus af van de bestuurder, vooral wanneer je met 245 pk onderweg bent. Die 245 pk zijn voelbaar aanwezig telkens wanneer je het gaspedaal beroert. Of je nu in Comfort- of in Sport-modus het hazepad kiest, snel ben je telkens weer. Een ander verhaal is de Eco Pro-modus, waarbij het vermogen wordt gesmoord door de ecologische voorwendselen in de BMW. Je voelt de wagen niet zo snedig reageren maar dat zagen we jammergenoeg niet aan het verbruik. De Sport-stand stuurt iets zwaarder dan de andere twee en het gaspedaal reageert iets steviger. Ditmaal kregen we de kans om met de achttrapsautomaat te rijden, waarbij we amper voelden dat de bak opschakelde en we af en toe eens moesten gaan kijken in welke versnelling we reden.

Rijtest: BMW 328i Touring (F31)

Snedig is het rijgedrag van de 3 nog altijd, al is het iets meer op comfort gericht dan de vorige generatie. We voelden het stuur aan als iets lichter, iets wat het comfortabele karakter van de wagen moet benadrukken.

Opvallend item bij het ophalen van een BMW is steeds weer de optielijst. Die is lijvig en zonder dat we erin hoeven te kijken weten we al dat je nog wel even zoet bent als je de overige opties wil aanvinken. In basistrim kost de 328i Touring 39.000 euro, met wat opties kom je al snel tegen de 57.000 euro. Natuurlijk hebben we hier te maken met de op één na dikste benzine, op de 335i na.

Rijtest: BMW 328i Touring (F31)

De BMW 328i is van topniveau, dat vermeldden we in onze test destijds, en ook deze 328i Touring kan zich erg goed weren in het segment van de middenklassebreaks. Gaan we vergelijken met de Audi A4 dan merken we dat het verschil minder groot is geworden en dat de BMW 3 nog steeds iets minder klinisch rijdt. Wie dynamisme kiest is bij BMW nog steeds aan het juiste adres, al heeft deze 328i een streepje extra comfort meegekregen. Wie slechte dingen zoekt bij de BMW blijft steken op het prijskaartje en het imago, al is dat laatste een subjectief gegeven. Wie positieve dingen zoekt, kan best een memo-briefje meenemen, want de stevige motorisatie en het rijcomfort zijn, naast de sterk uitgesproken lijnen slechts enkele van de dingen die je voor deze doen kiezen.

Rijtest: BMW 328i Touring (F31)

Specificaties

Motor

2.0 biturbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

245pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

achttraps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 495 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 57 230.00

Prijs basismodel

€ 31 250.00

0 tot 100 km/u

6.00 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

495 L

Max. kofferinhoud

1 500 L

CO2-uitstoot

152 g/km

BIV

€ 243.00

Rijtaks

€ 397.00

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Bmw

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Yvesw 15:31
afbeelding van Yvesw

Interieurkleur doet me inderdaad nog het meest denken aan latte macchiato dat al eens door het mensenlichaam is gepasseerd. DE doodsteek van jewelste is trouwens het bruin knopje om het handschoenkastje open te doen! Too much brown!
Het is spijtig genoeg niet echt een spannende wagen. De e46 3-reeks (die nu zeer populair is bij een niet nader genoemd volkje) had toch zo veel meer uitstraling.
Al zal je - als je de prijs van +40.000 euro wil ophoesten - zeker geen miskoop doen met deze wagen. Toch spijtig van de viercilinder... Klinkt in de hoge toerentallen als een kat die gecastreerd wordt.

Stef 22:02
afbeelding van Stef

Gelijk heb je, een bmw viercilinder is gewoon geen bmw waard, lang leve de 335 i zolang dat die nog worden geproduceerd.

Johan 21:50
afbeelding van Johan

Ben geen BMW freak, maar rij wel met een 3200 cc. En jij Stef? Heb jij een V8 in het vooronder liggen?

Yannick op locatie 21:24
afbeelding van Yannick op locatie

Dan moet je is kijken naar het oranje interieur bij Mx-5 NC1's... om te kotsen :-)

fantaflesdopke 12:37
afbeelding van fantaflesdopke

Ik weet dat je hier als vaste waarde ook comments toevoegt ... niettemin:
- een bevolkingsgroep viseren is steeds, ook op een 'vriendelijke' manier, not done!
- DT-fouten al evenmin :-p
- daaropvolgende foutjes (+40.00 euro??) doen je post geen deugd
- een kat die gecastreerd wordt is in slaap op dat moment, en voelt hier niks van. Schoenmaker, blijf bij je leest ...

Yvesw 15:32
afbeelding van Yvesw

Beste Fantaflesdopke: Normaal neem ik de moeite niet om terug te reageren, maar ik wil toch enkele zaken verduidelijken.
1: Nergens noem ik een "bevolkingsgroep" op. Ik had het over "een volkje". Als u daar, naar alle waarschijnlijkheid, "allochtonen" onder verstaat, dan zegt het meer over jou dan over mij. Ik doelde hier op Johny's met afschuwelijke velgen en spoilers op hun e46.
2: Mijn verloofde is van Bulgaarse afkomst wat enkel mijn 1ste punt kracht bij zet. Ik ben even racistische als de gemiddelde Groen stemmer.
3: Excuses dat ik een "0" in "40.000" ben vergeten te schrijven.
4: DT-fouten zijn vlug geschreven, ik ben ook maar een mens :^)
5: Nog nooit gehoord van katten/ honden die gecastreerd worden zonder verdoving? Ik stel voor dat je dan maar eens op reis gaat naar Bulgarije. Of viseer ik met deze uitspraak nu weer een bevolkingsgroep?
6: Mijn leest ligt toevallig in de journalistieke sector, van schoenen maken ken ik niets ;-)

Lees dit zeker niet als een aanval jegens u, eerder als een verduidelijking... Want het laatste wat ik wil, is dat mensen denken dat ik racistisch zou zijn. :-)

En nu terug on-topic graag :-)

Wim 16:56
afbeelding van Wim

Ontopic :) Dat blauw en die velgen staan hem geweldig, de 28i & 8-traps ZF is een zeer aangename combinatie, de kleur van het interieur is ook niet mijn smaak

Kenny 18:07
afbeelding van Kenny

Zonet eens zelf een 328i T geconfigureerd, basis van 39k en + 18k aan opties. Jezus! Het zal nog niet voor direct zijn vrees ik...

De kleur van het interieur vind ik op zich niet lelijk, maar het is niets voor een wagen in dit segment. Op een 5 of 7 zou dit al beter tot z'n recht komen denk ik. De carrosseriekleur en de andere interieurelementen spelen natuurlijk ook een rol.

Ik vind het wel jammer dat BMW een stap heeft terug gezet inzake sportiviteit en comfort nu iets meer voorrang geeft. Dat was net hetgene dat BMW onderscheidde van z'n Duitse rivalen. Nuja, ik heb zelf nog niet de kans gehad om een Bimmer van de laatste generatie te rijden, dus ik weet waarschijnlijk niet waar ik het over heb ;-)

Comfort 15:39
afbeelding van Comfort

Toch een logische evolutie volgens mij. Met het altijd drukker wordende verkeer is comfort (NVH voor de gevorderde autofans) toch belangrijker dan sportiviteit? 't Is niet direct een wagen om de Nordschleife mee af te haspelen imo. Verder, merry x-mas!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws