De BMW 328i passeerde hier al de revue in berlinevorm. De 328i Touring voegt daar een stevige rugzak aan toe. Tijd om de messen te scherpen en de lifestylebreak-concurrentie op een afstandje te zetten.
De nieuwe 3-reeks Touring doet zijn best om op zijn voorganger te lijken en verbergt zo zijn vernieuwingen. Jammer, want als je wat langer naar de Dreier kijkt zie je dat hij helemaal niet meer op de vorige generatie lijkt. Dat komt niet in het minst door zijn toegenomen afmetingen. Hij werd 10 centimeter langer en daarvan krijgt de wielbasis 5 centimeter toebedeeld. Zo krijgen de achterste inzittenden meer instapruimte en wordt ook de zitplaats achteraan wat comfortabeler. Toch is het door de vorm van de deuren nog steeds niet altijd even prettig instappen. Vanwege de vormgeving van de achterzetels en met name de wangen van de zitting is er achteraan plaats voor twee volwassenen, of twee kinderstoelen. Met z'n drieën achteraan lukt ook, al is de reis dan beter niet te lang. Naast een langere wielbasis kent de 3 Touring ook een grotere kofferruimte, zonder dat de lijn van de wagen daarbij verloren gaat. Met 495 liter inhoud is de bagageruimte tegenwoordig de grootste in zijn klasse, al merk je die vijf liter extra tegenover zijn concurrenten niet op.
De buitenzijde van de 3-reeks Touring is identiek aan de berline tot aan de B-stijl. Je ziet dat er wat gewerkt werd aan de achterzijde en dat er een rugzakje bijkwam is iets opvallender dan bij de vorige generatie. Dat hij gegroeid is merk je ook, omstaanders durven al eens vragen of je nu met de nieuwe 5-reeks Touring onderweg bent. Niet slecht voor je status dus.
Binnenin is alles zoals je verwacht van een BMW. Het dashboard zit logisch in elkaar al is het voor de leek even wennen aan het vinden van de knopjes van de radio. Wie ze niet vindt, kan zich behelpen met de iDrive van BMW, de grote ronde knop op de middenconsole. Over de kleur van het leder op onze testwagen kan je discussiëren, wij vonden ze weinig flatterend (dat vonden we bij de berline overigens ook al).
Onder de kap dus de 2.0 met biturbo, één van de recentste vernieuwingen bij BMW in de strijd tegen de CO2-uitstoot. Collega Wim puurde een verbruik van 7l/100 km tijdens zijn test, ikzelf kwam slechts tot 8l/100 km tijdens een zuinige rit. Veel hangt dus af van de bestuurder, vooral wanneer je met 245 pk onderweg bent. Die 245 pk zijn voelbaar aanwezig telkens wanneer je het gaspedaal beroert. Of je nu in Comfort- of in Sport-modus het hazepad kiest, snel ben je telkens weer. Een ander verhaal is de Eco Pro-modus, waarbij het vermogen wordt gesmoord door de ecologische voorwendselen in de BMW. Je voelt de wagen niet zo snedig reageren maar dat zagen we jammergenoeg niet aan het verbruik. De Sport-stand stuurt iets zwaarder dan de andere twee en het gaspedaal reageert iets steviger. Ditmaal kregen we de kans om met de achttrapsautomaat te rijden, waarbij we amper voelden dat de bak opschakelde en we af en toe eens moesten gaan kijken in welke versnelling we reden.
Snedig is het rijgedrag van de 3 nog altijd, al is het iets meer op comfort gericht dan de vorige generatie. We voelden het stuur aan als iets lichter, iets wat het comfortabele karakter van de wagen moet benadrukken.
Opvallend item bij het ophalen van een BMW is steeds weer de optielijst. Die is lijvig en zonder dat we erin hoeven te kijken weten we al dat je nog wel even zoet bent als je de overige opties wil aanvinken. In basistrim kost de 328i Touring 39.000 euro, met wat opties kom je al snel tegen de 57.000 euro. Natuurlijk hebben we hier te maken met de op één na dikste benzine, op de 335i na.
De BMW 328i is van topniveau, dat vermeldden we in onze test destijds, en ook deze 328i Touring kan zich erg goed weren in het segment van de middenklassebreaks. Gaan we vergelijken met de Audi A4 dan merken we dat het verschil minder groot is geworden en dat de BMW 3 nog steeds iets minder klinisch rijdt. Wie dynamisme kiest is bij BMW nog steeds aan het juiste adres, al heeft deze 328i een streepje extra comfort meegekregen. Wie slechte dingen zoekt bij de BMW blijft steken op het prijskaartje en het imago, al is dat laatste een subjectief gegeven. Wie positieve dingen zoekt, kan best een memo-briefje meenemen, want de stevige motorisatie en het rijcomfort zijn, naast de sterk uitgesproken lijnen slechts enkele van de dingen die je voor deze doen kiezen.
Specificaties
Vermogen | 245 pk |
---|---|
Overbrenging | achttraps automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 495 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 57 230 |
Prijs basismodel | € 31 250 |
0 tot 100 km/u | 6.00 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 495 L |
Max. kofferinhoud | 1 500 L |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
BIV | € 243 |
Rijtaks | 397 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen