Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI

skoda-octavia-combi-2013-rijtest

De titel van grootste break in hun klasse moesten ze zopas weggeven aan de recent voorgestelde Honda Civic Tourer. Toch blijft de Octavia Combi een volumestouwer, zeker nu hij weer 8 centimeter groeide.

Want net als de berline, groeide de breakvariant om de hiërarchie in het gamma te behouden. Deze Combi onderscheidt zich meer van de Rapid (Spaceback) dan de berline door middel van zijn afgelijnde kofferruimte. We duwen zomaar even 610 liter in het bagageruim, zonder de achterbank te moeten neerleggen. Dat is bijna evenveel als dan de Skoda Superb Combi, die slikt 633 l. Daarmee hebben we ook de grootste troef van de Octavia Combi vernoemd, al komt de dubbele bodemvloer ook wel dicht in de buurt.

skoda-octavia-combi-2013-rijtest

luxe budgetbreak

Skoda zorgt er voor dat de afwerking en het kwaliteitsgevoel een trapje omhoog gaat op de ladder, niet in het minst door het grote aanraakscherm van de infotainment-unit in de middenconsole. Vooraan heb je alvast niet te klagen. Toch bleef deze versie van de Octavia best wat saai ogen omdat ze bij Skoda nu eenmaal nog steeds een degelijk maar strak dashboard hanteren. Geen felle kleurencombinaties dus, wel donkere en grijze elementen, afgewisseld met een streepje chrome. Achteraan geniet je mee van de ruimere afmetingen van de Octavia Combi, met een extra beenruimte van 2,5 cm.

skoda-octavia-combi-2013-rijtest

als een diesel

Als motorisatie testten we ditmaal een benzineversie, het gaat om de 140 pk sterke 1.4 TSI-motor. Die brengt wat rijplezier in de wagen, omdat hij zo pittig meegaat. We denken dat een 1.2 TSI met 105 pk voldoende is (de 1.2 TSI met 86 pk mist wat punch voor deze break), wie echter wat meer pit wil, kan kiezen voor deze. Boven deze 1.4 met 140 pk staan nog de - minder interessante - 1.8 met 180 pk en splinternieuwe 2.0 TSI met 220 pk uit de Octavia RS. Het verbruik van deze 1.4 140 pk blijft binnen de perken, wij vinden zelfs dat hij met 5,8 l/100 km op het niveau van de diesel van een tijdje terug staat. Dat doet het geluid van de motor jammergenoeg ook. Hoewel ze pochen met het feit dat hij beter geïsoleerd is dan de vorige generatie gebruikt Skoda minder isolatie dan pakweg Audi, waardoor de 1.4 nog steeds erg rauw doorklinkt in het interieur, vooral bij koude motor.

skoda-octavia-combi-2013-rijtest

meer maar ook duurder

De Octavia passeerde ook langs de financiële afdeling, waar ze vonden dat ze deze nieuwe generatie zowat 2.500 euro duurder mochten maken dan zijn voorganger. Dat zorgt ervoor dat je 'zijn lage prijs' niet als eerste aankoopargument zal gaan kiezen. Hij is nog steeds goedkoper dan zijn neefjes bij Volkswagen maar de concurrentie buitenhuis komt dichterbij.

skoda-octavia-combi-2013-rijtest

Door de Octavia te laten groeien, blijkt hij een concurrent te worden voor zijn grotere broer, de Superb Combi. Er blijven echter genoeg verschillen maar wie die grote kofferruimte niet altijd nodig heeft, zal toch sneller voor deze Octavia kiezen. Verderop wordt de concurrentie ook harder, nu er van de Leon een ST-variant is en de Golf Variant er bij Volkswagen nog nooit zo knap heeft uitgezien.

skoda-octavia-combi-2013-rijtest

Specificaties

Motor

1.4 TSI turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 187 kg

Topsnelheid

212 km/u

Prijs testwagen

€ 31 350.00

Prijs basismodel

€ 21 500.00

0 tot 100 km/u

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

610 L

Max. kofferinhoud

1 740 L

CO2-uitstoot

121 g/km

BIV

€ 87.96

Rijtaks

€ 224.14

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Glenn 16:40
afbeelding van Glenn

Noem me ouwbollig maar ik vind dit best een knappe wagen. Tenminste geen overstyled geval waar 88 lijnen door elkaar lopen en om aandacht schreeuwen.
Hoe is de wegligging hiervan? Zompig zoals een oude vw of valt het wel mee?

Sven 00:43
afbeelding van Sven

het valt wel mee, de demping is kort, de wegligging is vrij neutraal te noemen. Het is niet zo zompig als die 'oude' VW's maar ook niet zo strak dat het onaangenaam wordt. Hij is trouwens iets minder strak afgesteld dan zijn neefjes op hetzelfde MQB-platform.

benny b 23:21
afbeelding van benny b

ik denkt dat deze prijs kwaliteit een goede aankoop is
als ik een nieuwe "verstandige" auto nodig heb, komt hij zeker in aanmerking

Alfred 23:33
afbeelding van Alfred

Skoda gaat de laatste tijd ook goed. Knap interieur!

-edit: fixed, dat hoorde bij een volgende test. :)

Kevin 23:12
afbeelding van Kevin

Vind het ook een mooie, en slimme wagen. Maar na lange tijd fan te zijn van skoda, is er nu een switch. Ik kijk uit naar een rijtest met de nieuwe leon st, want deze vind ik knapper dan de skoda.. Komt er ook een test van de octavia RS?

Sven 23:40
afbeelding van Sven

Die staat één van de komende weken op de agenda. Wij kijken er zelf alvast naar uit.

Steven 09:12
afbeelding van Steven

Staat er een rijtest met de nieuwe golf variant gepland? Ben erg benieuwd naar een vergelijking met de Octavia.

Mathieu 12:21
afbeelding van Mathieu

Bij mij ligt de Mazda 6 break bovenaan in het vakje. Dat vind ik de mooiste van allemaal.
Van de middenklassebreaks dan. BMW Audi en Mercedes zijn niet voor deze portemonnee. ;-)

TomTom 10:15
afbeelding van TomTom

Ik wil even opmerken dat de BIV voor dit model €867 bedraagt dankzij het vermogen dat tussen de 101 en de 110kW ligt. Veel hoger dan wat in het artikel wordt vermeld.

Toch als ik de folder op de website van de overheid mag geloven: http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf/Folder-tarievenVB-2012.pdf

TomTom 10:28
afbeelding van TomTom

Even een rechtzetting: ik was de oude tarieven aan het gebruiken, alhoewel die van de jaarlijkse verkeersbelasting niet gewijzigd zijn tov de nieuwste: http://financien.belgium.be/nl/binaries/folder-tarievenVB-2013_tcm306-44...

Sven 11:54
afbeelding van Sven

We vroegen de tarieven op bij de invoerder. Zij spreken over volgende bedragen:

  • BIV Vlaanderen: 87,96 EUR
  • BIV Wallonië en Brussel: 867 EUR
  • Jaarlijkse verkeersbelasting: 224,14 EUR

De CO2uitstoot blijkt wel 121 g/km te bedragen, in plaats van de door ons genoemde 116 g/km.

luc 16:50
afbeelding van luc

hogere prijzen wel gerechtvaardigd ; volume, afwerking, motor, design, = klassewagen; wordt mogelijk mijn volgende wagen, zij het in 1.2 tsi met 110pk; genoeg om hier mee rond te toeren ....

luc 21:51
afbeelding van luc

zopas de 1.0 tsi besteld, ben benieuwd, ietjes meer dan de 1.2 tsi, ietjes minder dan de 1.4 tsi ??? ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws