Rijtest: Volvo V60 Diesel Plug-In Hybrid

Volvo-V60-Plug-in-Hybrid

De V60 kreeg een poosje geleden een facelift. De geheel nieuwe neus was een aangename verrassing en ook de hybride versie viel die eer te beurt. Op welke punten deze Volvo scoort overlopen we even met jullie.

...V

De sterkte van deze V60 Plug-in Hybrid Vehicle (PHV) is de V60-basis op zich. Die staat garant voor een aangename rit in stilte, zacht en baanvast. Zonder nog maar iets te overdrijven mag het gezegd worden dat de Volvo vaak vergeten wordt in de vergelijking tussen de vaste Duitse waardes als de BMW 3-Reeks, Mercedes C-Klasse en Audi A4... Stuk voor stuk allemaal top wagens. Je keuze hangt niet meer af van “wat is de beste” het is nu gewoon “Wat is de mooiste?” of “Blijf ik wel bij erk X?”. Gelukkig helpen wij een handje mee. De Volvo die we voor u brengen is een hybride diesel met slechts 48 gr/km uitstoot. Goed voor 100 procent fiscale aftrekbaarheid. Koop je hem privé dan wegen de fiscale voordelen minder door en blijf je toch zitten met een hoge aanschafprijs van 62.000 euro. Om die te rechtvaardigen? Een rijke standaarduitrusting en spitstechnologie in een mooie degelijke verpakking.

Volvo-V60-Plug-in-Hybrid

Plug in die...wat?

De 50 kW (68 pk) sterke elektromotor en de 215 pk krachtige D6 diesel werken geheel apart doch harmonieus samen. Hoezo apart? De achterwielen zijn aangedreven door de elektromotor, de voorwielen door de vijfcilinder dieselmotor. De overgangen tussen beide voel je niet en wanneer de motor aanslaat hoor je de diesel zachtjes op de achtergrond. Geen enkele keer hebben we ons gestoord aan de hybride werking. Het grote voordeel van een hybride is trouwens al lang niet meer dat je zuinig van punt A naar punt B gaat maar dat je van punt A naar punt B gaat met extra power. In het geval van de V60 PHV reden we de eerste dag rond zonder effectief te weten over hoeveel pk hij nu juist beschikt. Puur gevoelsmatig gingen we uit van 275 pk. In het boekje lazen we dan volgende berekening: 215 pk + 68 pk gecumuleerd wordt tot een vermogen van 283 pk. Niet slecht en we zaten er dus niet ver naast. De vijfcilinder diesel van Volvo staat bekend als betrouwbare krachtpatser. Het bleek overigens een perfecte keuze van Volvo om deze D6 te implementeren in hun PHV. De souplesse waarmee de wagen door zijn zestraps Geartronic bak schakelt is trouwens ook opmerkelijk.

Volvo-V60-Plug-in-Hybrid

Stijl en klasse

Het interieur is stijlvol en modern vormgegeven. De centrale ventilatiemond voor bestuurder en de ietwat verscholen mond voor de bijzitter ogen wat vreemd. De knopjes staan echter allemaal mooi gerangschikt in de middenconsole al kan er nog wat verbeteren qua intuïtief bedienen. Onderaan vinden we drie knoppen terug, Pure, Hybrid en Power, een mooie manier van Volvo om de slogan in de wagen weer te geven. Zoals je al vermoed is Pure inderdaad 100 procent elektrisch rijden. Met een volle batterij doe je maximaal 60 km, Hybrid schakelt haast onmerkbaar tussen beide krachtbronnen en Power zorgt voor een continue boost van vol vermogen wanneer je de pedaal eens goed vloert. Naargelang je stemming kan je ook voor je dashboard/wijzerplaat kiezen uit vier weergavetypes. Deze kan je doorheen de drie rijmodi gebruiken. Sportieve zielen kiezen uiteraard voor de rood vormgegeven Performance in in combinatie met de rijmodus Power. Of je de andere kleuren wil gebruiken, is nog maar de vraag. Aan licht verbaas je vriend en vijand met een acceleratietijd van amper 6,1 sec van 0-100 km/h.

Volvo-V60-Plug-in-Hybrid

Charge!

Natuurlijk moet je de V60 ook opladen, vandaar de naam Plug-In Hybrid. Dit doe je in de meeste stopcontacten in eigen garage of via een publiek laadpunt. De wagen wordt geleverd met één snoer van vier meter voor de conventionele 220 V aansluiting. Een blauwe stekker met het de felste gifgroene kabel die op de markt te krijgen is. Optioneel kan je een 380 V versie verkrijgen. Indien je thuis een 380 V aansluiting kan plaatsen is het aangeraden om dit te doen aangezien de oplaadtijd zo goed als halveert. Wie z'n huis nog moet voorbereiden met een 380 V aansluiten, moet de extra kost echter niet onderschatten.

Volvo-V60-Plug-in-Hybrid

Conclusie

Over een wagen die zo overtuigend is als de V60 D6 PHV hoef je niet meer over te zeggen dan nodig. Een wolf in schapenvacht, een sublieme familiewagen. Alleen is het jammer van de hoge aanschafprijs en de wel heel optimistische 1,8l/100km, een verbruik dat wij helaas niet behaalden. Wij strandden op 4,5l/100 km.

Specificaties

Motor

2400 cc 5-in-lijn Diesel

Vermogen

215pk

Koppel

440 Nm

Overbrenging

6-bak-automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 954 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs basismodel

€ 61 000.00

0 tot 100 km/u

6.10 sec

Gemiddeld testverbruik

4.50 L/100km

Min. kofferinhoud

606 L

Max. kofferinhoud

1 310 L

CO2-uitstoot

48 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 585.29

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Techno Patat 12:52
afbeelding van Techno Patat

'Wij stranden op 4,5l/100km', voor een auto met 283pk is dat heel erg netjes, zeker met de gekende rijstijl der journalisten :p! Ik verdubbel dat verbruik bijna (8l/100km) en ik heb 'maar' 250pk en toch ook een 2.4 5-cilinder!

Verder vind ik de V60 ook een waardig concurrent naast de Duitse Drie, en al zeker na de test track days op FPG Lommel! Kan je deze ook krijgen met het R-design pack?
Want ik heb onlangs in een r-design D3 gezeten en wat een knappe bak met zalige zetels ene en heel knap interieur! Ik stoorde me zelfs niet aan de digitale teller, wat ik bij een S-klasse danw el weer heb...

De prijs is zeker hoog, maar eigenlijk heb je het beste van de 2 werelden. Je kan electrisch rijden voor 'rond de kerketoren' op comissies te gaan en andere zaken. En je hebt de diesel om ver te rijden of om de power te gebruiken!

Kan je trouwens ook een 4x4 stand of een winterstand kiezen? In de winter kan het wel handig zijn om dat op bepaalde momenten (bij sneeuw aan een helling of brug ofso...) in te schakelen... Of schakelt hij bij gripverlies in de powerstand sowieso de achterwielen bij?

Yannick op locatie 09:54
afbeelding van Yannick op locatie

inderdaad. Een continu 4X4 stand is ook te selecteren. Al vraag ik me af of het nog wel nodig is om die effectief te selecteren. Vandaag de dag weten die wagens zelf al beter wat te doen dan de mensen die ermee rijden :-)

Grunt 18:59
afbeelding van Grunt

4,5 liter plus hoeveel kWh elektriciteit?
Met dit soort hybrides is het essentieel om die info ook mee te geven. En de kost daarvan is echt niet te verwaarlozen, dat is snel het equivalent van een liter of 2-3 diesel...

Nathan 19:16
afbeelding van Nathan

De batterij zelf heeft een capaciteit van 11,2 kWh maar volgens Volvo gebruiken ze zelf maar 8 kWh. Die 8 volledig opladen kost je (met een prijs van 0,30 EUR kWh, bijvoorbeeld) 2,4 EUR wat neerkomt op 1,6 liter diesel (volgens de huidige maximumprijzen). En met die 8 kWh kan je theoretisch 60 km rijden, met die 1,6 liter diesel kan je daar alleen nog maar van dromen.

Cédric 00:38
afbeelding van Cédric

Ik vind het een beetje spijtig dat de elektromotor maar 68 pk heeft. Een zwaardere elektromotor verbruikt volgens mij amper meer elektriciteit bij hetzelfde rijgedrag. Met 120 pk elektrisch kon je écht elektrisch van en naar je werk rijden, bv. 15 km heen en 15 km terug zonder de dieselmotor te laten aanslaan.

Yannick op locatie 09:46
afbeelding van Yannick op locatie

het verbruik van 4,5 is behaald bij het het dagelijk opladen van de wagen. indien je dit niet doet en er een sportieve rijstijl bijdoet dan nog blijft hij maar 8 verbruiken.

peter 11:03
afbeelding van peter

ik heb de mijne nu sinds 30 oktober en legde in die tijd 11000 km af ja ik ben ene veelrijder).
Mijn vorige wagen was ene v60 d3 (163 pk) handgeschakeld.
Ik woon in Limburg en werk in op linkeroever.
De hybrid is super als commuter, zij het dat ik de batterij 2x per dag oplaadt, s'nachts thuis, overdag op het werk. Het fileverkeer verloopt volledig elektrisch en met de adaptive cruise control. In deze omstandigheden verbruik ik ongeveer 4,8 liter.
Tijdens de kerstvakantie heb ik voor 90% elektrisch gereden, de wagen kan vlot mee in het verkeer, puur op de elektromotor. Zo kwam ik op een verbruik van ongeveer 3.2 liter.
Dit zijn cijfers voor de winter, afgelegd op sneeuwbanden en grotendeels in het donker (grootlicht). In de winter is er bovendien ook dieselverbruik in de pure-stand door de verwarming van de wagen en extra elektrisch verbruik door de stoelverwarming.
De wagen heeft voor mij slechts één nadeel: de beperkte tankinhoud.

hoop dat jullie hier wat aan hadden.

Peter

Yannick op locatie 20:17
afbeelding van Yannick op locatie

zeker en vast! Bedankt om deze gebruikersinfo te delen!

sam 22:12
afbeelding van sam

Bese,

Ik wil misschien een v60 pih van 2015 aankopen.
Ik lees op sommige forums dat er veel problemen zijn met de electronica van de wagen, ook veel foutmeldingen, vaak naar de garage enz....

Welke ervaring heb jij met deze wagen?

Alvast bedankt

jan cleyman 16:40
afbeelding van jan cleyman

Bij lichte voet raakt de wagen perfect aan 100 kilometer/uur enkel electrisch. Bij gemiddelde voet helpt de diesel, wat op zich niet onlogisch is, batterij gaat dan ook langer mee...

Niels Engels 18:04
afbeelding van Niels Engels

Kan de batterij niet worden opgeladen door de verbrandingsmotor?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws