Rij-impressie: Skoda Fabia Combi (2015)

rijtest-skoda-fabia-combi-2015

De derde generatie van de Fabia Combi krijgt een zware last op zijn schouders. Want sinds de eerste generatie in 2000 van de band rolde is de Fabia met meer kofferruimte de absolute marktleider in zijn segment. Wij gingen naar het Franse Nice om uit te zoeken of de laatste in lijn dat succes kan verderzetten.

Het is een bescheiden segment, maar wel één met veel potentieel, dat van de compacte stationwagenklasse. Veel jonge gezinnen zoeken namelijk naar iets meer plaats, maar hebben niet het budget om te springen naar een stuk duurdere wagens. Het is dan ook frappant dat het spelersaanbod klein blijft. Zo heb je de Seat Ibiza ST, de Renault Clio Grandtour en de ter ziele gegane Peugeot 207 SW.

Zowel Opel, Ford, Volkswagen als Hyundai bieden geen stationwagenvariant van respectievelijk de Corsa, Fiesta, Polo en i20 aan. Al zou Hyundai naarstig aan het werk zijn met een verlengde i20. De concurrentie voor de Fabia Combi is daardoor dus ook bijna onbestaande. De Tsjechen weten namelijk als geen ander hoe je veel ruimte, een degelijke afwerking en een acceptabel prijskaartje kan mengen tot één geheel. Het is dan ook niet gek dat de Fabia Combi sinds 2000 al 1,1 miljoen keer van de band rolde. Een bescheiden getal, voor een bescheiden segment.

rijtest-skoda-fabia-combi-2015

Herkenbare evolutie

Never change a winning team. Een leuze die ze bij Skoda serieus in hun achterhoofd hielden bij het tekenen van de derde generatie Fabia. Het wordt allemaal wat fijner, scherper en minder opgeblazen. Grootste verandering is de - door Skoda gedoopte - Tornadolijn. Die loopt op de flank vanaf de koplamp, over de deurhendels tot het achterlicht en laat de wagen een stuk stoerder ogen. Een designfoefje dat ze gaandeweg gaan doortrekken op alle modellen - zoals de nieuwe Superb - en deze Combi en fraaie verschijning maakt op de openbare weg, net zoals zijn hatchbackbroertje.

rijtest-skoda-fabia-combi-2015

Ook de aangepast dimensies doen hem goed. De Fabia Combi meet 1 centimeter langer, 3,1 centimeter lager en maar liefst 9 centimeter breder. Afmetingen die niet alleen binnenin hun sporen nalaten, maar ook van buitenaf een wagen creëren die visueel meer in evenwicht is. Koppel dat aan een fel kleurtje, en de Skoda is een stuk minder saai dan je zou denken.

Mini-taxi

Skoda heeft met de Octavia en de Superb altijd een lieveling onder de taxirijders weten neer te zetten. Deze Fabia Combi zou ook wel eens op wat taxiliefde kunnen reken. Het interieur is namelijk opvallend ruim. Zo deden we met enkele collega's de test door met twee personen vanachter te gaan zitten en ons te laten rondtoeren door een andere collega. Geen enkele opmerking op het vlak van plaats kunnen we geven. Zeker in combinatie met het panoramische dak lijk je eerder in een klasse hoger te zitten. Een lijn die we kunnen doortrekken bij de gebruikte materialen.

Ja, het is allemaal wat saai, zwart en voorspelbaar, maar de kwaliteit is er gewoon, punt. Enige ergonomische misser die we opmerkten was de knipperlichthendel. Die leek pas bij een zeer zware beweging in actie te treden. Het zorgde er alvast voor dat we meermaals de hendel lichtjes aantikten, maar zonder knipperend licht van baanvak verwisselden. Alvast onze excuses voor de inwoners van Nice.

rijtest-skoda-fabia-combi-2015

Verder bemerken we tevens de uitermate knap gevormde stoeltjes uit één stuk vooraan. Die geven een hoop meer steun dan je ooit zal nodig hebben in de Fabia. Vanaf de Style-uitvoering krijgen ze daarbij ook nog eens een heerlijk ruitjesmotief. Wij zijn alvast fan. Tenslotte groeide de kofferruimte met een stevige 25 liter ten opzichte van zijn voorganger. Daardoor kan je voortaan 530 liter kwijt en met de achterste zitrij neergeklapt wel 1.395 liter. Ter vergelijking; dat is een paar honderd liter meer dan je hebt in kleine Crossovers zoals de Renault Captur en Peugeot 2008. Even visueel voorstellen? Bagage van drie journalisten (koffers en rugzakken) met nog ruimte genoeg voor een kleine mariachi band.

GPS-iaanse misser

Het is een logische beslissing, maar wel een spijtige. Waar we het over hebben? Over de MirrorLink-GPS. Net zoals bij de concurrentie werkt die via een app op je GSM en stuurt je smartphone dat signaal door naar het infotainmentschermpje in het dashboard. Net zoals bij de concurrentie werkt het echter voor geen meter. Nu ja, misschien iets te negatief, maar als voorbeeld geven we een rit van zo'n drie uur door steden en bergen. Het systeem verloor ontelbare keren de connectie, wist een keer of vier niet meer op welke baan we waren en sloeg één keer gewoon helemaal vast. Op de smartphone deed 'ie het nog en de GPS-stem bleef aanwezig, maar op de middenconsole pronkte een zwart scherm met daarop 'APP Error'. Tja...

rijtest-skoda-fabia-combi-2015

Het is een kritiek die we niet enkel bij Skoda moeten schrijven, maar ook bij alle andere merken die zo'n GPS spiegelend systeem gebruiken. Een GPS moet ten alle tijden werken, punt. En je kan gewoon niet vertrouwen op de systemen via de smartphone. Het signaal werkt te traag en is niet sterk genoeg. Daarnaast moet je nog eens stevig betalen voor de app en neemt het enkele Gigabytes van je gsm-geheugen af. Nee, noteer ons maar bij de non-believers van het systeem.

Gelukkig luistert Skoda naar het wereldwijde gezeur van 'vroeger was toch alles beter'. Want net zoals Hyundai met de i20 gaan ze later dit jaar een volwaardige ingebouwde GPS aanbieden. Waarvoor dank. Mensen die echter denken enkele euro's te besparen met de MirrorLink-technologie, be my guest.

Even voorspelbaar als de Kampioenen

Genoeg gezeurd over het ridicule GPS-systeem. Het is namelijk een massieve minderheid die de vorige generatie Fabia Combi kocht met GPS. Wat wel alle klanten deden was rijden met de wagen, dus het rijgedrag is een stuk belangrijker. Dat blinkt deze generatie uit in voorspelbaarheid. Onderstuur is daarbij een stevig ingebouwde veiligheidsmaatregel. Het fnuikt het dynamisch rijgedrag wat op de limiet, maar zorgt er wel voor dat iedereen - maar dan ook iedereen - heelhuids op zijn bestemming raakt.

rijtest-skoda-fabia-combi-2015

Het zorgt er alvast voor dat de Fabia Combi even voorspelbaar stuurt als de ontknoping van een aflevering van de Kampioenen. Laat dat niet negatief klinken, want er is een reden dat de televisieserie tot op de dag van vandaag nog wordt uitgezonden en op veel kijkers kan rekenen.

Benzinestilte

Motorisch kregen we de beschikking uit de 1.2 TSI benzine en de 1.4 TDI diesel. Torretjes die beschikbaar komen in verschillende vermogensversies. In het geval van de benzinerakker hebben we het over 90 en 110, de driecilinder diesel kan je aanvinken met eveneens 90 of 105 pk. Wil je liever ook driecilinderen met een benzinemotor? Dan moet je opteren voor de 1.0 MPI met 75 pk. Een motor die we niet hebben getest maar op papier wat nipt lijkt voor een stationwagen.

De 110 pk sterke TSI konden we alvast smaken. De viercilinder draaide zoetjes in de motorbaai en dankzij de manuele zesbak was er opvallend veel stilte op de autostrade. Een stilte die op de achterbank ietwat verstoord werd door windgeruis. Subtiel, maar door de stilte van de motor wat gevoeliger voor het oor. Qua prestaties doet 'ie zijn werk zonder uit te blinken. Een sprintje naar de honderd neemt 9,6 seconden in beslag en de topsnelheid is een sensibele 199 km/u. De CO2-uitstoot van 110 g/km en het normverbruik van 4,8 l/100km vallen dan weer perfect in de lijn van verwachting. Wij noteren alvast dat de 1.2 zonder moeite drie passagiers en een koffer vol gerief over de bergwegen in Frankrijk wist te sturen. Een geslaagd rapport dus.

rijtest-skoda-fabia-combi-2015

Over de diesel gaan we kort zijn. Het gaat de meest aangevinkte keuze zijn in België door de CO2-uitstoot van 89 g/km. Echter mist de driecilinder wat finesse. Het blok klinkt luid, ietwat ongeraffineerd en kan zijn volle potentieel niet echt tonen door de lange halen van de versnellingsbak. Wij zouden steevast voor de benzinevariant kiezen. Al zwaaien we spijtig genoeg niet de plak in leasingland.

Kannibalisme Skoda?

De hamvraag bij deze Fabia Combi blijft echter wat er nu moet gebeuren met de Rapid Spaceback. je weet wel, die kleine B-segment stationwagen die ze in het gamma hebben. De Fabia Combi en Rapid Spaceback liggen namelijk zo dicht bij elkaar qua specificaties dat je hier niet spreekt van interne concurrentie, maar van interne tweelingbroertjes. Het wordt nog grappiger als je weet dat ze er bij Skoda blijkbaar zelf nog niet helemaal uit zijn hoe ze beide wagens nu net gaan moeten positioneren naast elkaar.

rijtest-skoda-fabia-combi-2015

Zo is de Rapid Spaceback een stuk duurder en iets langer, maar krijg je in de Fabia Combi toch meer kofferruimte. Niet alleen dat, de Fabia Combi rijdt ook het aangenaamst van de twee dankzij de modernste MQB-technologie onder de carrosserie. Het maakt de Rapid Spaceback alvast wat overbodig in het gamma.

Conclusie

De Fabia Combi was altijd een sensibele keuze voor klanten die veel ruimte zochten aan een - relatief - laag prijskaartje. Het heeft echter drie generaties geduurd voor je ook een Fabia Combi zou kiezen voor zijn uiterlijk. Want het dulle visuele imago wordt ingeruild voor een scherpe styling. Een doelstelling die ze zich bij Skoda opgelegd hadden en waar ze ook in zijn geslaagd. Gelukkig verzaken ze de belangrijke elementen zoals interieurruimte, kofferruimte en afwerking niet. Het getuigt van lef om niet mee op de kleine crossover hype te springen. Want de Fabia Combi zal niet de populairste zijn naast de Peugeot 2008, Renault Captur en ander grut op hoge pootjes, maar wel de meest praktische. En draait het daar eigenlijk niet rond in dit segment?

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
John 11:03
afbeelding van John

De Fabia (combi) ziet er inderdaad heel goed uit, ook binnenin. T.o.v. de rapid krijg je wel evenveel harde plastics voorgeschoteld, maar door de brede inlegstrook langs passagierskant valt het minder op. Ook krijg je in de Fabia modernere radio's (en binnenkort ook gps'en) t.o.v. de vrij oude rns-310/315 toestellen in de rapid. De Fabia heeft tevens enkel euro-6 motoren onder de kap, toch wel een pluspunt met het Belgische autobeleid in het achterhoofd.

Wim 11:24
afbeelding van Wim

Echt knappe wagen geworden, en wat een kofferruimte!

hobin 09:22
afbeelding van hobin

daar ik een dieselaar ben en het geroffel van de drie cylinder mijn maag dusdanig doet keren, ben ik uitermate blij dat ik uiteindelijk voor de rapid space back tdi dsg heb gekozen. Dit is al mijn tweede Skoda (mijn eerste was een Yeti), toch is dit stapje 'terug' helemaal geen miskoop!

johnny bonny 23:38
afbeelding van johnny bonny

ben weest kijken wagen trekt me heel sterk aan wat zen kleuren betreft en prachtig model knap intereur veel plaats in zo een klein sigment met de 1200tsi 110 pk gaat dat goed vooruit overweeg ernstig er ene aan te schaffen !!!!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws