Rijtest: Ford Mondeo Clipper Hybrid (2019)

Bij de recente facelift van de Mondeo voerde Ford nog een nieuwigheid door. Wij trokken op pad met de Mondeo Clipper Hybrid om vast te stellen wat diens toegevoegde waarde is.

De elektrische en hybride Fords zijn een beetje de zorgenkindjes van het merk. Ze zijn er wel, maar ze slaan niet zo goed aan als je zou verwachten. Misschien is het daarom dat Ford de Mondeo HEV nu ook als Clipper voert, omdat in dit segment veel van de verkochte exemplaren toch een laadversie zijn van de klassieke berlines.

hybride break

De Mondeo zoals we hem nu kennen is de eerste Mondeo die niét in België gebouwd is. Graaf even mee in de recente geschiedenis en je komt tot de vaststelling dat de huidige Mondeo alweer sinds 2012 meegaat, al was hij er eerst als Amerikaanse Fusion. Iets later kwam ook de Mondeo bij ons op de markt. Na een aantal updates vormt nu een facelift het begin van een nieuw stukje van het verhaal. Ford laat de Mondeo nog wat jaren verderleven en geeft hem daarvoor een hybride stationwagonversie mee.

Die combineert een lager verbruik met meer laadruimte. Zo kan je in de Mondeo HEV Clipper minimaal 400 liter bagage kwijt. Dat is 122 liter minder dan een gewone Mondeo Clipper en dat komt door de locatie van de accu's. Die hebben relatief minder impact op het praktische laadvermogen van deze Mondeo dan bij de berline.

gezapig tempo

Onder de motorkap plaatst Ford een 2 liter benzinemotor die dus wordt gekoppeld aan een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 187 pk, al krijg je niet gauw dat gevoel wanneer je het gaspedaal vloert. Want Ford maakt gebruik van een CVT-versnellingsbak voor deze hybride Mondeo, waardoor de 187 pk al getemd zijn nog voor ze goed losbreken.

De Duitse concurrentie zit intussen te experimenteren met plug-in hybrides met meer dan 200 pk en ook de Franse concurrenten zijn inmiddels aan de laadkabel begonnen, zodat deze Ford zich eigenlijk enkel kan meten met een hybride Corolla Touring Sports uit een lager segment. En dan verliest hij op voorhand al de strijd, want die Japanner is een stuk speelser in zijn rijgedrag en kost ook nog eens een stuk minder. Vanwege zijn 101 g/km CO2 uitstoot profiteert de Mondeo ook niet van een gunstig fiscaal regime als het op verkeersbelasting aankomt.

conclusie

Ford lijkt de Mondeo helemaal uit te faseren. Want ook al bieden ze eindelijk een hybride motorisatie aan op hun inzending voor de in de leasewereld gegeerde breaksegment, overtuigen kan jij allerminst. Tenzij je rustig de baan op wil en je genoegen neemt met een aandrijving die zo mak als een lammetje is.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws