Volkswagen lijkt zich niets aan te trekken van de huidige trend om hybride voertuigen op de markt te brengen. Pas volgend jaar maakt een Touareg Hybrid zijn intrede. Toch werkt het Duitse merk op haar manier aan een milieuvriendelijker wagenaanbod, zoals we zien aan de BlueMotion-modellen. We kozen de Passat BlueMotion Technology als eerste test uit dat gamma.
U leest de rijtest met de vorige Volkswagen Passat. Bekijk hier de rijtest met de nieuwe VW Passat Variant 2010
'Range: 1.458km', dat staat te lezen op de boordcomputer bij vertrek. Dat moet zowat de dezelfde afstand zijn als Google Maps ons even berekent naar Zaragoza of Budapest, om je maar een idee te geven. Die afstand is berekend op het gemiddeld verbruik van bij het begin, en we zijn als testrijder niet zeker dat we dat getal zullen kunnen behouden. Door economisch te rijden, test je het motorpotentieel natuurlijk niet. De motor is dezelfde 1.6 TDI als diegene die we ook in de Bluemotion-Golf zien, met hetzelfde vermogen van 105pk. Volkswagen biedt deze motorisatie ook in de Polo aan, met hetzelfde vermogen, om maar even de wijde verspreiding van de nieuwe common rail aan te duiden. De 1.6 TDI BlueMotion vervangt in de Passat op termijn de 2.0 TDI BlueMotion.De BlueMotion Technology is er in afwachting van de Bluemotion, die de volledige behandeling krijgt om het verbruik en de CO2-uitstoot te drukken. Dat het in stapjes gaat, zegt meer over de marketing-boys, dan over de vooruitgang op vlak van technologie.
Alles laag
Veel valt er niet uit de motor te halen, je voelt dadelijk dat je met een economisch/ecologische versie rondrijdt. De 105pk zijn voldoende om de wagen mee te krijgen met het verkeer, maar vergeet stoplichtsprintjes tegen een of andere simpele diesel maar. Je rijdt op dit moment zelf met de simpele diesel. De motor laat direct merken dat hij graag langzaam naar kruissnelheid klimt, om daar voor een langere tijd te blijven. Dat doet hem wel goed, je ziet het verbruik dalen tot slechts 4,6l aan een snelheid van 120km/u. Rij je vaak op een baan met een maximumsnelheid van 70 à 90km/u, dan krijg je de indicator zelfs ruim onder de 4l. En dat is een vreemd zicht op een ruime gezinsbreak. De 0-100km/u cijfers meegeven is een beetje de nadruk op de verkeerde instelling leggen, met 12,7 is de Passat BlueMotion met zijn 1.540kg bijlange niet de eerste van de klas. Dat komt door de vijf versnellingen met lange verhoudingen en de naald van de toerenteller, die van de zone rond de 1.100 rpm met plezier zijn natuurlijke habitat maakt.
Zoals de anderen
De ophanging bij de BlueMotion zal 15mm dichter bij de grond liggen dan de standaard Passat., bij deze BlueMotion Technology is dat nog niet het geval. Toch lijkt de Passat eerder zacht afgeveerd, waardoor het hardere Volkswagen-gevoel wat verdwenen is. Ook rijdt de Passat op brandstofbesparende banden met lage rolweerstand, daardoor hoor je ze iets beter in het interieur, maar het wordt nooit storend. Binnenin vind je een start/stop-functie, die de motor automatisch stillegt als je de pook in neutraal zet en het koppelingspedaal loslaat. Een systeem dat niet altijd lijkt te werken, al vonden we de oorzaak niet dadelijk. Soms valt de motor uit bij het uitvoeren van bovenstaande handeling, een andere keer blijft hij gewoon draaien. Ook hier denken we dat gewenning het juiste woord is, iets wat minder eenvoudig is tijdens een korte test, dan wanneer je hem zou kopen. Verder kan je de Passat BlueMotion enkel herkennen aan het schildje met de naam op de kofferklep. Voor de rest ziet de BlueMotion Technology er uit als elke andere Passat. In ons geval is dat een anonieme grijze auto in lease-outfit, die enkel wat uitstraling heeft in pasgewassen toestand. Lezers van deze test gaan de Passat daar dan waarschijnlijk ook niet voor kopen, we zijn zowat drie dozijn gelijkaardig ogende Passat’s tegengekomen tijdens onze testperiode. Dat toont natuurlijk wel dat de Passat een verkoopstopper is, met de hoogste verkoop in zijn klasse, waarvan een groot deel voor de Variant.
Nooit uitgeput
Het ruimtegevoel valt je natuurlijk op als je in de wagen zit. Je krijgt een bagageruimte van 603l en zelfs 1.731l met neergeklapte achterbank. Het is met de binnenruimte al net als met de tankinhoud, hij lijkt nooit uitgeput te raken. Die grote ruimte die je meesleept laat zich wel voelen bij het nemen van een bocht. Doordat het zwaartepunt bij zulk een grote break (4.77m lengte) zich wat verder naar achter bevindt, zet de wagen zich wat later in de bocht. Beetje wennen, maar niets dat de elektronische rijhulpen niet de baas kunnen. Het interieur van de Passat oogt wat sober, maar nooit gedateerd, ondanks het feit dat de wagen al sinds 2005 op de markt is. Dat komt door de keuze van de gebruikte materialen en de goede afwerking ervan. Het is goed toeven in het interieur en de stoelen geven voldoende steun bij bochtige wegen. Niet dat je het idee krijgt om sportief te gaan rijden, daartoe leent deze wagen zich niet.
Toch nog competitief
Hoewel het optieblad enkel melding maakte van het multifunctioneel stuur, was onze Passat Comfortline Bluemotion Technology erg goed uitgerust. Zo vinden we het bekende touch screen met navigatiesysteem terug. De bestuurderszetel is standaard elektrisch verstelbaar in 6 richtingen. Nog standaard zijn de aluminium “Milwaukee”-velgen. De basisprijs voor de Volkswagen Passat Variant BlueMotion ligt op € 28.232, wat hem een goeie € 1.000 duurder maakt dan de basis-Passat met 1.4l TSI benzinemotor. Op zich valt dat best mee, maar je moet wel weten dat je Passat dan niet met vermogen te koop loopt.
Conclusie
De BlueMotion Technology voelt even comfortabel als een andere Passat. Hij neemt de ruime, praktische eigenschappen over en voegt daar een laag verbruik aan toe. Dat hij milieuvriendelijk is, zorgt voor een nog sterker imago en een dikker gevulde portefeuille. Op die manier wordt de 1.6TDI BlueMotion Technology een erg interessante keuze, zeker ook omdat zijn prijs erg goed meevalt in vergelijking met krachtiger varianten. De échte BlueMotion, die er later aankomt, zal waarschijnlijk wel duurder worden. Wie graag een béétje wil voelen dat het goed vooruit gaat, raden we wel een hoger vermogen aan.
Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Joeri Mertens
Met dank aan D'Ieteren Volkswagen Import voor de testwagen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen