Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Elk zichzelf respecterend merk heeft tegenwoordig een SUV in het gamma. Maar wil je echt uitpakken, dan heb je er meerdere. Daarom hebben ze bij Hyundai de Santa Fe opgefrist. Is zo'n grote SUV nog gegeerd of is hij op zijn terugweg?

Groter is niet altijd beter, daarom lieten ze de Santa Fe bij de derde generatie slechts lichtjes toenemen in lengte (+ 3cm). In de breedte werd hij een centimetertje smaller en hij werd zelfs 4 centimeter lager. Dat heeft als gevolg dat de lijn iets vloeiender verloopt en dat zie je dadelijk als je hem naast zijn voorganger zet. Het moeilijke van een familielijn - in Hyundais geval het Fluidic Sculpture Design - is om het van een berline over te brengen op een SUV. Die laatste heeft namelijk veel grote vlakken die de karaktertrekken uitrekken en om een lijntje extra vragen. Bij de Hyundai hebben ze het opgelost door het radiatorrooster wat groter te maken en hem een erg stoere aanblik te geven, zoals je van een SUV verwacht.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Het interieur contrasteert met het stoere exterieur. Het is goed toeven in de malse zetels en ook het dashboard is logisch ingedeeld. Hyundai maakte opnieuw een stap vooruit wat de afwerking betreft. Geen kale plastics dus in het interieur, wel een streepje kunststof met alu-look. Enig puntje van kritiek dat we hebben is de veelheid aan knopjes op het stuur, waardoor de 'Trip'-knop voor de boordcomputer iets te laag komt te staan en ook de 'cancel'-toets van de cruise control wat moeilijker bereikbaar is als je je handen aan het stuur wil houden. Handig is dan weer wel dat je de zetels van de tweede rij kan laten wegklappen door een hendel in de koffer over te halen. Wie wil, kan zeven personen meenemen, al is de derde zitrij enkel geschikt voor kleine medereizigers. De tweede zitrij klapt dan weg om de instap te vergemakkelijken. Wie de derde zitrij wegklapt in de vloer kan 585 liter bagage meevoeren, behoorlijk wat opbergruimte dus.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

De Santa Fe is niet specifiek voor onze markt ontwikkeld. Hij mag dan wel zijn vormen gekregen hebben in Rüsselsheim, de hele wagen ademt een Amerikaans sfeertje. De stevige afmetingen en stoere vormen, de zachte zetels en niet in het minst de automaat doen je denken aan lange Highways. De automaat doet zijn werk discreet maar is niet bij de snelste, bij kickdown van het gaspedaal duurt het een poosje voor de versnellingsbak terugschakelt en je de motor in toeren hoort gaan.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Aan het vermogen zal het niet liggen, de 2.2 CRDi heeft 197 pk ter beschikking. Die trekt zich, afgezien van de automaat, vlot uit de slag in het verkeer. Hij krijgt 436 Nm mee (421 Nm voor de manuele bak). Veel verschil in prestaties is er niet met zijn voorganger, wat positief is voor wie al Hyundai rijdt en een nieuwe wagen wil maar tevreden is over de prestaties. We verstookten net geen 8l/100 km. Het weggedrag is dan wel weer wat onzuiverder. De wagen kampt met een vaag stuurgevoel zoals we van SUV's gewoon zijn. Hyundai loste dat op door een knopje op het stuur te voorzien waarmee je de bekrachtiging kan aanpassen van Comfort over Normal naar Sport. Wij merkten weinig verschil en lieten het Sport-programma voor het grootste deel van onze test opstaan.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Hyundai maakt het de koper makkelijk door slechts twee motorisaties aan te bieden, allebei diesels. De 2.0 CRDi is er enkel met manuele transmissie, de 2.2 CRDi is zowel als manuele als automatische versie te bestellen. De basisprijs ligt op 33.999 euro, wie de topversie wil betaalt minimaal 48.649 euro. Voor dat geld heb je de Executive topversie, die onder andere een navigatiesysteem met achteruitrijcamera meekrijgt en ook over een keyless go en alarmsysteem beschikt. Ook een panoramisch dak en zwartlederen zetelbekleding zijn dan standaard, net als xenonverlichting. Het beige leder op onze testwagen is een optie (300 euro), net als de derde zetelrij (1.750 euro). Veel extra's blijven er op dit uitrustingsniveau niet over, zodat de prijs best meevalt.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Hyundai bouwt nog steeds verder aan de weg die ze een decennium geleden zichtbaar begonnen plaveien zijn. Deze Santa Fe is opnieuw een stapje opwaarts naar de luxueuzere concurrentie toe, al is de stap minder groot dan bij de vorige generatiewissel. Of hij bij ons nog veel afnemers zal vinden is niet zeker aangezien de markt niet meer zo happig is op deze grote SUV's. Wie zich wel laat overtuigen krijgt bij Hyundai nog altijd veel waar voor zijn geld, al is het bedrag dat je moet ophoesten alweer wat omhoog gegaan.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

Specificaties

Motor

2.2 CRDi vier-in-lijn turbodiesel

Vermogen

197pk

Koppel

436 Nm

Overbrenging

automaat 6 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 782 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 51 249.00

Prijs basismodel

€ 33 999.00

0 tot 100 km/u

10.10 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

585 L

Max. kofferinhoud

1 680 L

CO2-uitstoot

178 g/km

BIV

€ 1 022.00

Rijtaks

€ 487.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Moarenfin 23:56
afbeelding van Moarenfin

Echt knap, zou hem graag op mijn oprit hebben staan.

SANTA FE 10:02
afbeelding van SANTA FE

Ik heb hem op mijn oprit staan. De 2.2 executive... 4x4.
Moet wel zeggen dat ik aan de 8liter gemiddeld niet geraak. Ik zit constant rond de 9liter en meer. En daarbij moet ik niet te sportief gaan rijden of ik kom boven de 10-11liter uit...
Voor de rest, prachtige wagen, uitstekende service!!!

jozef van der sande 12:11
afbeelding van jozef van der sande

zeer goede wagen,ligt zeer goed op de weg,maar ik wil mijn wagen verder uitbouwen met gezellige mooie accesoire's ,en die vindt ik nergers op.
dat is spijtig.ze mogen wel een boek ervan maken met mooie onderdelen met prijs er op.

jozef van der sande 12:14
afbeelding van jozef van der sande

hyundai santa fe crdi -is een zeer goede wagen,ligt zeer goed op de weg,maar ik wil mijn wagen verder uitbouwen met gezellige mooie accesoire's ,en die vindt ik nergers op.
dat is spijtig.ze mogen wel een boek ervan maken met mooie onderdelen met prijs er op.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws