Rijtest: Range Rover Sport SDV6

Range-Rover-Sport-SDV6

Met de Evoque scoorde Land Rover hoge punten. Het futuristische design van Land Rover's kleinste valt bij het grote publiek in de smaak. Kort daarna kreeg the big boss, de Range Rover, een nieuwe versie. Deze kreeg het compliment “Rolls Royce op hoge poten”. Nu is het de beurt aan de Range Rover Sport. Terug spek voor uptown mensen hun bek?

Beginnen doen we bij de looks. Moest je niet op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen daar in Engeland, dan zou je denken dat je een Evoque voor je zag staan. Waar de vorige generatie Sport nog een kleinere Range Rover was, zien we bij deze generatie eerder een grotere Evoque.
Qua grootte past hij echter wel perfect tussen beide modellen en is hij optisch misschien wel de meest aangename van het trio. Zeker met de juiste opties kan je een geweldige wagen neerzetten.


New-Range-Rover-Sport

Zachte kilometervreter

Qua comfort neemt de Sport geen grote stappen tegenover zijn voorganger. En dat is geen schande, want die voorganger reed namelijk al zacht en snelwegkilometers voelen nu nog meer dan ooit als rijden op wolken. De aanpasbare luchtvering en Adaptive Dynamics ophanging vinden op bijna elke ondergrond de perfecte mix tussen comfort en "sportiviteit". Die Adaptive Dynamics meet trouwens 500 keer per seconde onder wat voor omstandigheden de wagen zich bevindt en past dan automatisch aan. Tegelijk houdt het de wagen nog onder controle met tegenwerking van het roll-effect.

New-Range-Rover-Sport

Voor de avonturiers onder ons heeft de Sport ook Terrain Response 2. Een volledig automatisch systeem dat de wageninstellingen aanpast aan de offroad acties die je wil ondernemen. Hou je van keuzes, dan kan je gelukkig nog zelf kiezen welke instelling de wagen moet aannemen. Net zoals de Range Rover is de Range Rover Sport een offroad-maniak. Vastrijden staat niet in zijn woordenboek.

Bochtenridder

Met de nieuwe versie mag de Sport ook met trots dat woord dragen op de kofferklep. Hij voelt een stuk sneller aan dan zijn voorganger. Niet gek als je bedankt dat de zeecontainer zo maar eventjes 400 kg verloor tegenover zijn voorganger. Niet enkel is hij daardoor sneller, ook het stuurgevoel is nauwkeuriger. Voor zijn grootte - het blijft nog steeds +2 ton - is het zelfs een bochtenridder. De Torque Vectoring verspreidt het koppel van de motor over de vier wielen en gaat zo onder meer onderstuur tegen.

New-Range-Rover-Sport

Om de Sport te vergelijken: De BMW X5 is op de snellere bergwegen gekend als uitblinker in zijn soort. Maar de Sport, die krijgt de Duitser niet uit zijn achteruitkijkspiegel. Het helpt natuurlijk ook dat je met de 3 liter SDV6 tegenwoordig kan reken op 292 pk en 600 Nm koppel. De instapper TDV6 heeft trouwens evenveel koppel maar dan met een - voor Wallonië fiscaal vriendelijke - 211 pk. Wil je nog meer vermogen dan is er de SDV8 of SDV6 Hybrid, beide met 340 pk en een overdreven 700 Nm koppel. Tot zover de diesels, voor de benzinefans onder ons, die een aardige duit te spenderen hebben, heeft Range Rover uiteraard nog het 5.0 V8 supercharged blok in de aanbieding. 625 Nm koppel en 510 pk. De motor is trouwens dezelfde als in de XK-R van Jaguar.

Porsche-Centre-Antwerpen

Up-to-date

Prestaties en rijcomfort zijn dus meer dan in orde. Gelukkig is het interieur, samen met het exterieur, er ook op vooruit gegaan. Dat mocht ook wel, want zeker binnenin paste de uittredende Sport in een Land Rover garage van begin jaren 2000. Anno 2013 krijg je een heerlijke stoer stuurwiel, een duidelijke moderne wijzerplaat (digitaal of analoog en digitaal) en een middenconsole die uit een luxe-sedan kan komen. Ook hier is er weinig onderscheid te maken met de rest van het vernieuwde Range Rover-gamma. Helaas kiest het Range Rover-publiek maar al te vaak voor saaie donkere kleuren, terwijl er keuze is tussen maar liefst 19 kleuren voor het koetswerk en drie kleuren om het dak eventueel contrasterend te laten uitkomen.

New-Range-Rover-Sport

Voor je aan die keuze moet maken is er nog keuze uit vijf uitrustingsversies, gaande van S/SE tot Autobiography Dynamic. Vervolgens vind je in de optielijst nog een overaanbod aan velgen en interieurkeuzes. Als je de catalogus doorneemt is het wel duidelijk: een Sport samenstellen is bijna te vergelijken met het bestellen van een Bentley. Alleen heb je dan geen gratis bezoek aan de fabriek.
Een voorbeeld van een optie waar 98 procent van de klanten waarschijnlijk nooit behoefte aan heeft is bijvoorbeeld Wade Sensing. Door middel van sensoren in je spiegels kan de wagen dan meten hoe diep hij in het water zit. Of beter hoe veel dieper hij nog kan en onder welke hoek. Je jacht trek je voortaan gewoon zelf op het droge.

New-Range-Rover-Sport

conclusie

Op de nieuwe Range Rover Sport is er weinig aan te merken. Beter, lichter en knapper dan zijn voorganger. Zowel als bestuurder en als passagier is er comfort en beenruimte te over. Moeten we dan toch muggenziften, dan is de kofferdrempel ietwat hoog om in te laden. Maar ook daar heeft Land Rover een reactie op met een comfortabele modus die de hoogte van je Range aanpast. Flaneren door de dure winkelstraten en raggen in het bos doe je dankzij de nieuwe Sport weer helemaal terug in stijl.

Specificaties

Motor

3.0 SD V6 (overlangs)

Vermogen

292pk

Koppel

600 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 225 kg

Topsnelheid

218 km/u

Prijs basismodel

€ 79 600.00

0 tot 100 km/u

7.20 sec

Gemiddeld testverbruik

9.20 L/100km

CO2-uitstoot

199 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Carlos 12:18
afbeelding van Carlos

Hoe je het ook draait of keert. Een Range Rover blijft een klasse bak.
Moest ergens nog 100.000 liggen die weg mag ;-)

Stealth 15:02
afbeelding van Stealth

Knappe wagen, knappe foto's. Waar zijn die genomen? Die hagen doen mij aan Engeland denken.

Yannick 15:19
afbeelding van Yannick

In Xhoffraix, Ardennen :) hier enkele in hogere resolutie.

BePa 09:46
afbeelding van BePa

Het voertuig zelf boeit me minder, maar de foto's zijn fantastisch ! Die combinatie met de lage zon die zo door de wolken valt: dat moet je ten eerste als fotograaf weten op te merken (volgens mij kan je daar niet speciaal naar wachten) en ten tweede weten te combineren met het licht dat op de auto valt. Het linkje in Yannicks reactie, maakt duidelijk dat we hier bij Autofans een topfotograaf in huis hebben !

Yannick op locatie 23:06
afbeelding van Yannick op locatie

Bedankt, hele leuke commentaar om te krijgen :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws