Rij-impressie: Ssangyong Tivoli (2015)

ssangyong_tivoli-impressie

Met de compacte SUV Tivoli waait een nieuwe wind bij het Zuid-Koreaanse SsangYong. En dit dankzij het Indische Mahindra dat het bedrijf overnam in 2013. Nu, twee jaar later, levert die investering zijn eerste vruchten af in de vorm van de Tivoli. Een model dat rechtstreeks mikt op populaire concurrenten zoals de Nissan Juke, Renault Captur en Peugeot 2008.

Bij SsangYong zijn ze er als de kippen bij om te benadrukken dat de Tivoli vanaf een wit blad papier ontworpen werd. Van chassis en de aandrijflijn tot en met het snelle en gebruiksvriendelijke touchscreen infotainmentsysteem, alles is nieuw en specifiek afgesteld op de noden en wensen van het Europese (en binnenkort vermoedelijk ook Noord-Amerikaanse) clientèle. Dit vooral om te zeggen dat ze een nieuw hoofdstuk inslaan bij het Zuid-Koreaans merk.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Ssangyong

 

Toegegeven, in het design zitten elementen van de Kia Soul of misschien zelfs Range Rover Evoque verwerkt als je voor één van de knappe two tone-kleurstellingen opteert, maar het doet enigszins geen afbreuk aan het Europees aandoende ontwerp dat zijn roots - net als de naam - vanuit Italië kent. Het belangrijkste is dat de Tivoli zijn plaats heeft in ons straatbeeld en zo definitief komaf maakt met de soms wenkbrauwfronsende SsangYong-ontwerpen van weleer.

ssangyong_tivoli-impressie

Ruim en degelijk

Ook binnenin verrast de Tivoli met veel ruimte - zowel voor- als achteraan - en een erg degelijk afgewerkt interieur dat uitvoerig gebruik maakt van soft touch-materialen. Wat betreft de ergonomie zit de Tivoli goed in elkaar met een overzichtelijke boordplank en een gebruiksvriendelijke lay-out. Enkel het in de hoogte (maar niet in diepte) verstelbare stuur is een smet op het blazoen van de rijpositie voor de grotere chauffeurs onder ons.

ssangyong_tivoli-impressie

Veel technische snufjes trouwens binnenin te vinden. Snufjes zoals een verwarmd stuurwiel, stoelverwarming & -koeling en een dual zone airco. Afhankelijk van de uitvoering (Chrystal, Quartz of Sapphire) gratis of optioneel. Daarnaast zijn er de nodige mogelijkheden tot personalisering en met een resem aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen (met onder meer een optionele knie-airbag) zit het snor bij de Koreaan. Tenslotte ook nog een eerbare vermelding voor de kofferruimte die met 423 liter best in class is en desgewenst nog kan uitgebreid worden dankzij de in ongelijke delen neerklapbare achterbank.

Benzine drinken

Voorin vinden we momenteel enkel een 1.6-liter viercilinder benzinemotoren met 115 pk en 160 Nm koppel, terwijl een 128 pk en 300 Nm sterke dieselmotor vanaf augustus het motorenpalet zal vervolledigen. Dat beide motoren beschikbaar zijn met desgewenst twee-, al dan niet vierwielaandrijving en/of een handgeschakelde zesbak, dan wel zestrapsautomaat met koppelomvormer, is een bijkomende troef van de Tivoli over zijn concurrenten. Iets wat ook geldt voor het maximum sleepgewicht van maar liefst 1.500 kg voor de dieselversie (1.000 kg voor de benzine).

ssangyong_tivoli-impressie

Bij onze kortstondige kennismaking konden we proeven van de 115 pk sterke benzineversie in combinatie met de handgeschakelde zesbak op de optionele 18-duims velgen. Die laatste mogen dan wel fraai ogen, ze zijn zonder twijfel nefast voor het rijcomfort. Gelukkig pakt de Tivoli uit met een erg stijf koetswerk en een degelijke vering en demping, maar echt inspireren doet het chassis niet. Bovendien valt de benzinemotor nogal licht uit wat roeren met de zesbak een must maakt. De troef van de benzine is echter zijn stilte en beschaafdheid. En ook bij hoge(re) snelheden is de (geluids)isolatie voortreffelijk. Iets wat de benzineversie (in combinatie met een zesde verzet) ook op de autosnelweg de nodige credenties geeft.

Scherpe optiepolitiek

Zoals je dat van de Zuid-Koreanen mag verwachten is de Tivoli scherp geprijsd. Vanaf 14.990 euro heb je al een benzine in basisversie Chrystal (+2.500 euro voor de dieselmotor). Inclusief een uitgebreide uitrusting met onder andere 6 airbags, ABS, ESP, TPMS, ARP, HSA, Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes, cruise control, een manuele airco, elektrische ruiten voor & achter en ga zo maar door. Verder op de ladder komt de Quartz-uitvoering voor 18.990 euro met daarbovenop een knie-airbag voor de bestuurder, mistlampen vooraan, een in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een licht- en regensensor en het 7-duims touchscreen voor media- en andere toepassingen. Wie navigatie wil moet echter nog eens 990 euro extra besteden aan een geïntegreerde TomTom (slechts 499 euro bovenop Sapphire).

ssangyong_tivoli-impressie

Bovenaan de Tivoli-ladder staat het pack Sapphire (vanaf 22.490 euro) die de Tivoli nog eens verder zegent met de 18-duims velgen, zilveren dakrails, verwarmde en gekoelde stoelen met lederen bekleding, een verwarmd stuurwiel, dual zone airco, keyless entry en een start/stop knop. Vierwielaandrijving kost je ten slotte nog eens 2.000 euro extra.

Conclusie

De Tivoli is met zijn sensibel prijskaartje een sterke binnenkomer binnen een druk bevochten, maar erg populair segment waar momenteel de Renault Captur, Nissan Juke en Peugeot 2008 de scepter zwaaien. En dat terwijl er ook concurrentie is van Fiat, Suzuki, Mazda en Ford. De SsangYong Tivoli heeft echter niets te vrezen en mag zonder blozen naast de concurrentie staan. Enkel het beperkte dealernetwerk en het feit dat het merk bij het grote publiek vaak nog onbekend - en dus onbemind is - maakt het de Tivoli mogelijk wat moeilijker.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Ssangyong

 

Gelijkaardige wagens

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Stealth 13:30
afbeelding van Stealth

Een SSANGYONG met enig sex-appeal. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Francis Stevens 17:20
afbeelding van Francis Stevens

Erg duur beestje. Veel te zwaar voor zulk klein motortje.

Eric Geens 22:59
afbeelding van Eric Geens

Te zwaar ? 1375kg voor 115pk ! 300nm ik denk het niet 12sec /100 PU is een zeer goed reactie vermogen kg / pk het dieseltje heeft zelfs een speels karakter ,t/o sommige andere slome drie cilinder naftjes met 115 pk zoals in de scross bv en nog maar afwachten hoelang die zullen meegaan kwestie km,rs

Fam. Verscheure - Viaene 14:10
afbeelding van Fam. Verscheure - Viaene

Hij is besteld, we kunnen niet wachten tot hij bij ons aan komt ! De testritten waren in elk geval veelbelovend. Wij vonden dit de ideale gezinswagen, zeer ruim en met alle prachtige opties die toch zeer betaalbaar waren ! Veel auto , veel luxe voor weinig budget.

Eric Geens 22:52
afbeelding van Eric Geens

En wat zijn uw bevindingen ondertussen ? Mijn Tivoli 1.6D quartz komt nu dinsdag op mijn oprit te staan .

Uw reactie