Rij-impressie: Kia Sportage (2016)

kia-sportage-rijtest-2016

De kinderschoenen is Kia al lang ontgroeid in Europa. Dat hebben de Zuid-Koreanen voor een groot deel te danken aan het succes van de Sportage. Generatie nummer vier, die heeft de ambitie om die voetafdruk nog wat te verstevigen op ons continent en heeft daarvoor alvast het juiste paar schoenen mee.

Met bezwete handen moet Kia hebben gebouwd aan de nieuwe generatie Sportage. Want klanten lopen nog altijd de deur plat voor de derde generatie. Die klanten wil je natuurlijk niet kwijt. Je kan er dus ook zeker van zijn dat het merk er alles aan heeft gedaan om nummertje vier (Codenaam QL voor de geeks) even succesvol te maken als zijn voorganger. Daarvoor kregen de ingenieurs alvast de beschikking tot het volledige rek in het warenhuis van Kia-Hyundai en Peter Schreyer als designer om de verpakking vorm te geven.

Welk budgetgevoel?

Die verpakking laat alvast niemand onberoerd. Want Schreyer behield het herkenbaar profiel - kijk maar naar de hoekige raampartij -, maar bewerkte voor- en achterkant grondig. Opmerkelijk daarbij zijn de hooggeplaatste koplampen - sommigen zien er alvast een Porsche Cayenne in - en de achterlichten die met elkaar verbonden worden door een smalle strook.

kia-sportage-rijtest-2016

Zeker als GT Line oogt de Zuid-Koreaan zelfverzekerd, dankzij de toevoeging van twee einddempers, sportief bumperwerk en 19-duims velgen met laagprofielbanden. Een evolutie die we ook al langer bij Hyundai merken; het budgetgevoel is er van af bij de Koreanen.

Geen gevallen steek

Waar evenzeer knap vormgegeven bloedbroeder Hyundai Tucson echter een steek laat vallen in het interieur, kan je de Sportage op geen fout pakken. Het lichtjes naar de chauffeur gekantelde dashboard is knap vorm gegeven en de gebruikte materialen zijn - gezien de concurrentie - bij de betere. Het Zuid-Koreaans tintje komt er toch door onder het 8-duims (standaard 7-duims) infotainmentscherm. Daar prijken namelijk een resem aan drukknoppen. Een wat oldschool opbouw geplet tussen dat schermpje en de middenconsole, want de varianten met automaat krijgen een Audi Q7-esque opbouw met hooggeplaatste brede pook. Om maar te zeggen dat de Duitse invloeden steeds sterker aanwezig zijn.

kia-sportage-rijtest-2016

Als inzittende word je daarenboven op je wenken bedient. Zo kan je vooraan je smartphone draadloos opladen via inductie, achteraan zijn er twee usb-poorten om ongeveer al de rest terug te voorzien van energie. De chauffeur die krijgt dan weer een overdaad aan snufjes. Voetgangersdetectie, verkeersbordherkenning, lane assist... ze tekenen allemaal present. Meest interessant is misschien nog de Kia Connected Services. Een systeem dat samen werd ontwikkeld met TomTom, standaard op de navigatie zit en goed is voor 7 jaar gratis updates. Niet enkel van de kaarten, maar ook van files én snelheidscamera's.

kia-sportage-rijtest-2016

Zitten doe je net zoals in zijn voorganger ruim. De afmetingen zijn grosso modo dan ook identiek gebleven, al is de nieuwe wel 40 mm langer. Drie centimeter daarvan gaat naar de passagiers. Kwestie van de benen van achterpassagiers wat meer ruimte te geven tijdens lange ritten. Het gevolg is wel dat de koffer enkele centimeter kromp. Had je voordien nog 564 liter, dan is dat nu 503 liter. Anderzijds krijg je met de achterbank neer weer wel meer ruimte; 1.492 liter in plaats van 1.353 liter.

1.7 doet wat moet

Onder de kap tekenen blokken van 1.6-liter tot 2-liter present, allemaal viercilinders. Benzinerijders kunnen opteren voor de 1.6 GDI met 132 pk of de turbogeladen 1.6 T-GDI met 177 pk. Van die laatste krijg je op een later tijdstip nog een uitgebreide test. Bij onze kennismaking ging onze aandacht vooral naar de dieselvarianten (we blijven Belgen). Wederom heb je daarbij de keuze uit twee versies. Zo is er een 2.0 CRDi met 136 pk (373 Nm - 127 g/km CO2) of 185 pk (400 Nm - 154 g/km CO2) en de meest gekozen versie: een 1.7 CRDi met 115 pk en 280 Nm.

kia-sportage-rijtest-2016

Vooral die laatste bleek een verrassing te zijn. Want hoewel dat verre van een nieuw blok is, bewijst hij nog maar eens zijn kunnen in de Sportage. Om maar te zeggen dat je niet altijd meer nodig hebt. Zeker niet in ons Belgenland. Ben je van plan om heuse paardenkarren te trekken, dan zouden we sowieso de 2.0 CRDi met vierwielaandrijving aanraden.

Met de Sport van Sportage

Maar terug naar die 1.7 in combinatie met handbak en voorwielaandrijving. Onder belasting (lees: in volle galop de bergwegen overvliegen) durft die zijn stem wel eens laten binnendringen in de cabine, maar over het algemeen laat hij zich geruisloos en kordaat besturen via de handbak. Kordaat, net zoals de ophanging, want deze Sportage zit zeer coherent in elkaar.

kia-sportage-rijtest-2016

Kia spendeerde namelijk zeer veel tijd in het rechtvaardigen van de letters 'Sport' in de naam. Mede door het verplaatsen van de elektromotor van het stuur, de aangepaste ophanging en de gegroeide remschijven hoekt de Sportage met stukken meer gevoel de bocht om. Zelfs een toefje zeer doseerbaar lift off oversteer valt er uit de SUV te halen. Kortom; gewoonweg prettig. Zeker omdat de Zuid-Koreanen er in geslaagd zijn om een knappe balans te vinden tussen comfort en sportiviteit.

Premium prijs?

Kia zelf steekt van wal dat gezien de standaarduitrusting de Sportage gemiddeld twee procent goedkoper is geworden. Of hoe je een positieve draai kan brengen aan de iets hogere 'vanaf'-prijzen. Wegrijden bij de Kia-dealer met de 1.7 CRDi doe je alvast vanaf 25.390 euro. Daarmee is hij exact 609 euro goedkoper dan broertje Tucson. Een prijsverschil waarmee je net de Sportage kan uitrusten met een bruin of rood kleurtje. Succesrivaal Nissan Qashqai blijkt dan weer net iets goedkoper te zijn met 24.190 euro (dCi 110). Al moeten we eerlijk zijn; op gebruiksgemak zeker een gelijke, visueel moet de Japanner toch het onderspit delven tegen de twee Koreanen.

kia-sportage-rijtest-2016

Graag zo'n sportieve GT Line-opsmuk op je Sportage? Dan verplicht Kia je sowieso om de hoogste uitvoering te nemen, waardoor de 1.7 CRDi wordt ingeruild voor de 2.0 CRDi. Het voordeel daarvan is dat je meteen een full-option model hebt (inclusief panoramisch dak). Het nadeel? De gierigaards laten je nog steeds zo'n 600 euro neerleggen voor elke kleur buiten wit en de instapprijs bedraagt plots 39.390 euro. Nu, bij Audi is dat zowat de instapprijs van de Q5. En onze keuze tussen zo'n GT-gelijnde Sportage of een instap-Q5 is snel gemaakt.

Conclusie

Dat ze nog steeds niet arrogant zijn geworden die Zuid-Koreanen, we begrijpen het niet. Want met deze Sportage tonen ze nog maar eens welke kwaliteitsstappen ze de laatste jaren hebben genomen. Een evenwichtig rijgedrag, comfortabel interieur en prijskaartje in lijn met de concurrentie. Eigenlijk is het moeilijk om de Sportage objectief te pakken op fouten. Al hopen we stiekem dat ze bij de facelift zijn voorgevel toch iets aantrekkelijker maken.

Specificaties

Motor

1.7 turbodiesel

Vermogen

115pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 425 kg

Topsnelheid

176 km/u

0 tot 100 km/u

11.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

CO2-uitstoot

119 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
B4 21:22
afbeelding van B4

Enkele weken geleden een testrit gedaan met de nieuwe Sportage, een Sense 1.7CRDI en was toen ook aangenaam verrast. Trekt vlot op, zit lekker, alles werkt snel en zoals het hoort. Ja ik was erg onder de indruk van de kwaliteit van deze Kia.

Eddy 10:11
afbeelding van Eddy

Leuke wagen! Benieuwd om er eens een testritje mee te doen. Voor mij is de Q5 geen alternatief maar wel de CX5. Kom weeg die twee eens tegen elkaar af autofans ;-)

B4 14:51
afbeelding van B4

De kans is heel groot dat de CX-5 dit jaar een opvolger krijgt.

tomtom 22:51
afbeelding van tomtom

Weer eerst de diesel, want 'we blijven Belgen'?

How zeg, ik dacht dat diesel zijn charme voorgoed verloren had met dieselgate en de balansverschuiving van diesel naar benzine dankzij kabinet Turtelboom.

Zijn er serieus nog mensen die een diesel een zo veel betere keuze vinden als privéwagen, of gaat het hier vooral om de verouderde voordelen die diesels genieten bij leasemaatschappijen?

Ik weet dat geen mijner volgende wagens een diesel zal wezen, want noch prijs, noch milieu en (sinds de hybrides) noch zuinigheid doen de balans richting diesel uitslaan in mijn ogen.

Hoe noemde Jezza diesel nu weer? Iets van 'fuel of the devil'.

Sven 23:00
afbeelding van Sven

de diesel leek ons de betere keuze voor deze korte impressie. Geen nood, een aanvraag voor een uitgebreide test met de benzineversie zit al in de mailbox van de invoerder. ;)

Pascal 06:42
afbeelding van Pascal

Heb er eentje gekocht. Rijdt prima. Deze auto kun je niet vergelijken met Nissan QQ. Maar zit qua grote interieur ts QQ en X trail. Heb ze uitvoerig gestest, ook qua rijden en comfort voor personen van meer dan 1,9 m. Steeds met franse wagens gereden waar ik steeds tevreden over was, maar in geen enkele vind ik nu het comfort voor grotere mensen dan nu in deze Sportage. Zeker niet in deze prijsklasse en met hogere zitpositie.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws