Rijtest

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d (2016)

Ga maar eens na, het aantal SUV's in de autowereld is niet meer op twee handen te tellen. Toch denkt Jaguar dat zij het verschil kunnen gaan maken met deze F-Pace. Niet zomaar de zoveelste SUV?

Sinds jaar en dag kennen we Jaguar van de topklasseberlines en de chique roadsters. Maar daar wil de nieuwe Indische eigenaar verandering in zien komen. Enter de XE berline en deze F-Pace SUV. Maar een SUV bouwen is meer dan alleen maar de eerste de beste XF Sportbrake in de hoogte wat uitrekken.

Als koper van een SUV heb je andere specifieke eisen dan iemand die een break wil kopen. Gebruiksgemak is voor beide een eis, al is de SUV tegenwoordig vooral een statusobject, eerder dan een offroadvoertuig. En daar kan Jaguar het verschil maken.

als een roofdier

De looks van deze F-Pace zijn verfrissend maar niet echt verrassend. De designtaal van de berlines van het merk wordt overgenomen en binnen proporties herschaald naar de lijnen van deze SUV. Die lijnen zag je ook in grote mate al op de C-X17 concept car, waarmee Jaguar heel wat autoshows afschuimde.

Verfrissend zijn de lijnen, omdat Jaguar de scherpe lijnen introduceert aan de voorzijde van een SUV, daar waar tegenwoordig vaak de bolle vormen hoogtij vieren. Daarbovenop gooit Jaguar wat agressie in de pot door de wagen een grote grille en smalle, spiedende koplampen mee te geven. Zijdelings maken de scherpe lijnen plaats voor een welving rond de gordellijn, de achterkant rondt het tenslotte weer iets scherper af, met de herkenbare achterlichten op de hoeken geplaatst.

Ken je dat niet ergens van? Toch wel, de Range Rover Evoque krijgt soortgelijke scherpe lijnen en smalle koplampen. Niet toevallig spreken beide modellen een vooral vrouwelijke doelgroep aan. Al blijft het dan wel gek dat beide concurrenten tot dezelfde groep behoren. Dat is trouwens wat Jaguar ertoe bracht zo lang te wachten met een eigen SUV; de vrees voor kannibalisme op andere 4x4-modellen in de groep.

brits wennen

Wie instapt in de F-Pace moet even de tijd nemen om zich te laten doordringen van de Britse sfeer. Jaguar combineert performance en luxe op haar eigen manier. De knoppen en toetsen staan niet altijd op de plek die je verwacht, al zijn we na enige gewenning wel mee met de bediening. De startknop staat bijvoorbeeld mooi symmetrisch met de volumeknop van de radio. Dat is rustgevend, al wil je zo'n knop wel iets dichter binnen handbereik.

Maar kijk ook even naar de vooruitgang die Jaguar maakte. Het opvallendst is misschien wel het 10,2 inch grote touch screen voor de infotainment. Geen groenblauwige weergave meer met bediening op de toetsen. Het nieuwe en huidige systeem is erg vlot en reageert alert op ingaves. Ook het navigatiesysteem reageert accuraat en snel wanneer de bestuurder de aanwijzingen niet opvolgt. De afwerking van het geheel staat ook op een hoog niveau, met wat chroomlijntjes hier en pianolak daar. Klassiek, maar niet te overvloedig zoals je misschien van een Indische baas zou kunnen verwachten. Toch is het niet te versmaden dat ook de concurrentie stappen vooruit zet en dat ze bij Jaguar nog even moeten bijbenen. Sommige delen van het interieur zien er nog ietwat goedkoop uit en stoffen zetels in een wagen van deze prijs zijn in deze tijden een vreemd zicht.

hoger gezet

Achterin krijg je ruimte voor je benen, maar ook het gevoel dat je ruimte zat hebt is aanwezig. Dat komt omdat Jaguar de tweede zitrij met 10 mm verhoogde ten opzichte van de voorzetels, zodat je een beetje het gevoel hebt op een hoger niveau te zitten dan diegene die het stuur vastheeft. Het is niet veel, maar het plaatst de dingen wel in een ander perspectief. Kofferruimte kom je met 650 liter ook niet te kort, en daar komt nog bij dat Jaguar grote bergvakken in de deuren voorziet voor de rommelaars onder ons. Opvallend wel, voor zulk een sportief gelijnde SUV, daar verwacht je dat de dynamische daklijn invreet op de kofferruimte.

vierpitter op kop

Je mag dan al met grote ogen kijken naar de 380 pk sterke V6 Supercharged, of zelfs de 300 pk sterke 3.0 D V6, de grote verkoopscijfers zal Jaguar toch op de 2.0 d met 180 pk kunnen plakken. Niet toevallig dus dat deze motorisatie onder de snoeprode motorkap van onze testwagen zit. Relatief hoge vermogens, maar noodzakelijk bij een 1.665 kg zwaar model, 1.775 kg zelfs als je hem met automaat en AWD neemt zoals wij deden. Tel er voor de 3.0 V6 diesel trouwens nog maar een goeie 100 kg bij.

De viercilinder laat zich horen onder belasting en de automaat is soms niet helemaal mee met de wil van je rechtervoet, al manifesteert zich dat vooral wanneer je je hem snel-snel in beweging wil zetten. Eens je wat snelheid hebt zijn zowel motor als automaat je beste maatjes. De motor wordt dan zo stil - logisch ook, als je bij 120 km slechts 1.500 toeren draait in 8e versnelling - dat je haast vergeet dat de aandrijving actief is. De 2.0 D is speelser dan zijn krachtiger V6 broer, omdat het koppel iets vroeger piekt en je daardoor vroeger een boost geeft.

1.775 kilogram is niet niks, zelfs niet voor een SUV. Als je dan nog weet dat Jaguar haar heil zocht in aluminium voor de basisstructuur, dan weet je dat je hier met een grote loebas te maken hebt. Hij positioneert zich ergens tussen de Porsche Macan en Porsche Cayenne in qua lengte. Niet toevallig haalt Jaguar deze twee modellen aan als referentie, ook qua rijdynamiek wil Jaguar een potente SUV neerzetten. Dat lukt hen ook, de Jaguar is één van de beter sturende SUV's die we afgelopen tijd getest hebben. Het sturen verloopt strak en alert, de vierwielaandrijving doet haar duit in het zakje als het op grip aankomt. Je kan de wagen nog uitrusten met een dynamische ophanging, zodat het allemaal nog net wat leuker door de bocht gaat.

Die AWD-vierwielaandrijving bewijst niet alleen zijn nut op de weg, ook offroad is deze technologie niet alleen een showitem. Met een aparte instelling voor offroadrijden kan je ook op minder begaanbare wegen uit de slag, al zien we je dat niet direct doen met deze chique SUV.

Haalden we bij de rijsensaties de Porsche Macan aan als concurrent, dan zien we dat beide modellen qua prijs erg ver uit elkaar liggen, of je zou al voor de potente benzinemotoren moeten kiezen bij Jaguar. De Macan S Diesel heb je namelijk pas vanaf 63.041 euro. Deze Jaguar met 180 pk sterke Ingenium diesel vindt met een qua prijs (vanaf 44.180 euro; 46.830 euro met AWD, 49.380 euro als je er ook de automaat bij neemt) eerder zijn gelijke in de X3 van BMW (X3 xDrive 20d 190 pk vanaf 44.650 euro) en de Mercedes GLC (GLC 220d 163 pk 47.311 euro). De grootste concurrentie vind Jaguar in eigen huis bij de Land Rover Discovery Sport (180 pk, AWD automaat vanaf 41.540 euro) en Range Rover Evoque (180 pk, AWD automaat voor 43.038 euro).

conclusie

Kleiner is beter, toch in het geval van deze F-Pace. Het zicht op het vermogen van de 3.0 V6 diesel mag dan mooi zijn, in realiteit zijn de cijfers die deze 2.0 diesel kan voorleggen best goed. Dat wil dus zeggen dat we de eerste Jaguar SUV alvast zouden aanraden, en zeker met de viercilinder diesel. Niet alleen wie eens wat anders wil komt aan zijn trekken, want de Jaguar kan zijn dynamisch karakter moeilijk wegsteken, ook al sta je er gewoon naar te kijken. Het lijkt erop dat het lange wachten op deze F-Pace loont.

Specificaties

Vermogen180 pk
Overbrengingautomaat dubbele koppeling, 8 versnellingen
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 775 kg
Topsnelheid208 km/u
Prijs basismodel€ 44 180
0 tot 100 km/u8.70 sec
Gemiddeld testverbruik7.50L/100km
Min. kofferinhoud650 L
CO2-uitstoot139 g/km
BIV€ 768
Rijtaks497

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen