Rijtest: Seat Tarraco TSI (2019)

Het is de grootste auto die Seat bouwde. En het is niet eens een regelrechte kloon van een ander merk. De Seat Tarraco is esthetisch zelfs nog betrekkelijk oké. We gingen op pad met de Spaanse zevenzitter.

Eerder namen we de Seat Tarraco al mee doorheen de Marokkaanse woestijn, nu ruilen we woestijn in voor bebaande paden.. Geen ruige zandheuvels hier, ook geen kinderen die nog nooit een vierwielig voertuig gezien hebben. In ons land contreien maakt de Tarraco kennis met lange files en smalle parkeerplaatsen. Past Seats grootste daar met even weinig moeite in?

neven en nichten

Je mag het zeggen zoals het is, Seat heeft een beetje een imagoprobleem. Bij de VAG-groep gekomen als budgetmerk uit Spanje, later afgetroefd door Skoda op dat vlak en vervolgens van gezinsmerk - denk aan de Toledo's en Altea - naar de sportieve afdeling, waarbij de Cupra's en de Evo's de herinnering kleuren. Maar nu zetten ze een Tarraco neer, een SUV met tot zeven zitplaatsen, waar moeten we die exact positioneren?

seat tarraco rijtest autofans

Wel, eigenlijk tussen de Tiguan Allspace en de Skoda Kodiaq in. Want alledrie delen ze hetzelfde platform en dezelfde technologieën, alleen mochten ze er bij Seat een Spaans sausje over gieten. Het resultaat is een auto die wat doet denken aan de Alfa's uit de tijd dat Walter de Silva er nog designer was. Nochtans heeft de man al in 2015 de VAG-groep verlaten, langs de grote poort. Hij stelde in 2011 wel Alejandro Mesonero aan en die man is verantwoordelijk voor het design van deze SUV.

Het resultaat is een onmiskenbare Seat met scherpe koplampen en opvallende LED-signatuur die het radiatorrooster omvatten vooraan en een achterkant waarin een rode balk boven het logo de twee achterlichten verbindt. Als je het ons vraagt, het is de mooiste van de drie bovengenoemde. Al durven we ervoor wedden dat het design ook het meest de tongen los zal maken, ook omdat de twee anderen veel serener en anoniemer zijn qua looks. Overigens is hij met zijn 4,74 meter lengte ook 4 centimeter langer dan zijn neefjes.

seat tarraco rijtest autofans

Niet dat je dat merkt aan de binnenruimte, want zo'n Tarraco is op zich al een ruime auto. De kofferruimte is met 760 liter groter dan die van de Skoda maar kleiner dan die van de Tiguan Allspace. Verder krijg je in de Tarraco een hoop elementen te zien die je ook uit de andere modellen in de Volkswagen-groep kent. Dat zijn dan het instrumentenpaneel, de Virtual Cockpit die de tellers digitaal weergeeft en je in staat stelt om ook de navigatiekaart achter je stuur weer te geven, en de schakelaars en knoppen. Midden op de middenconsole staat een 8 inch groot tablet opgesteld, waarop je alle informatie en entertainment kunt zoeken en bedienen. Het systeem werkt ook in de Seat vlot, zonder meer. Verder wordt je niet vrolijk van de opmaak en de materialen in het dashboard maar de depressief makende grijze dashboards zijn verleden tijd bij Seat.

seat tarraco rijtest autofans

samenstellende gezinnen

In de Tarraco kan je met vijf personen comfortabel reizen, of dat nu doorheen de stad of over duinruggen is, en optioneel kan je nog twee extra zetels laten installeren. Die zijn geschikt voor kinderen of jongvolwassenen, wie wat groter is heeft meer moeite om zich achterin te vestigen. Of je dat nodig hebt? De nieuw-samengestelde gezinnen met 2+2 kinderen van tegenwoordig ontvangen de SUV's met zeven zitplaatsen met open armen want de monovolumes zijn uit de mode en de bestelbusjes blijven bestelbusjes, hoe hard ze ook hun best doen.

seat tarraco rijtest autofans

Met zeven inzittenden voel je best dat je met een 1.600 kilogram wegende auto en 150 pk onderweg bent. De 1.5 TSI voldoet best maar krijgt het toch wat moeilijk bij volledige belasting van de auto. Seat voorziet een 2.0 TSI met 190 pk die beter voorziet in pk-behoeften, al kost die natuurlijk ook wat extra. Rij je niet met je halve voetbalteam naar Brussel, dan heb je wel een fluks rijdende SUV onder je kont. Hij blijft stabiel in de bochten en de feedback die je van het stuur krijgt is ook erg direct, dus je hoeft je zelf geen voorstelling te maken van wat je wielen nu weer uitvreten. Nu we het er toch over hebben, de Seat Tarraco staat standaard op 17 inch velgen maar je kan desgewenst opteren voor exemplaren in 18 tot 20 inch. Daarvoor hoef je - in de topversie - met 910 euro niet zo gek veel extra op te leggen maar we verwachten dat je je nadien wel een hoedje schrikt over de prijs als je een bandenwissel laat uitvoeren.

seat tarraco rijtest autofans

Een Seat Tarraco staat in de catalogus vanaf 33.670 euro voor de 1.5 TSI 150 Style-versie. Dat is een klein beetje meer dan de 32.975 euro die Volkswagen voor de Tiguan Allspace vraagt. De Skoda Kodiaq is met zijn 29.175 euro ruim de goedkoopste van de drie, al is de meerprijs van 950 euro voor een derde zitrij een pak meer dan de 875 euro van Seat of zelfs 670 euro van Volkswagen. Goed kijken voor je kiest dus. Dat prijsverschil met de Kodiaq is er omdat er van de Tarraco geen Reference-basisversie wordt aangeboden. Dat maakt de nieuwe Style-basis een stuk duurder maar tegelijk ook heel wat beter uitgerust.

seat tarraco rijtest autofans

conclusie

De Seat Tarraco maakt de dubbele heilige drievuldigheid compleet. Hij topt in eigen merk het SUV-gamma af terwijl hij een alternatief vormt voor zijn twee neefjes. In drie woorden: dynamisch, ruim en moduleerbaar. Genoeg om de stilaan op pensioenleeftijd komende Alhambra uit het gamma te schuifelen.

Specificaties

Motor

1.5 TSI, vier-in-lijn turbo benzine

Vermogen

150pk

Koppel

250 Nm

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 587 kg

Topsnelheid

202 km/u

Prijs basismodel

€ 36 375.00

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

510 L

Max. kofferinhoud

1 604 L

CO2-uitstoot

129 g/km

BIV

€ 369.00

Rijtaks

€ 209.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
G9uvernator 12:03
afbeelding van G9uvernator

Basismodel 36000€ en je rijd maar met een "seat"....

Franky Thaens 12:42
afbeelding van Franky Thaens

Mijn twijfels over het Spaans sausje!

Mathieu 10:29
afbeelding van Mathieu

Je kan auto's maar vergelijken als je weet hoeveel korting elke merk geeft (wat je dus effectief betaalt) en welke opties je voor die prijs hebt.
Je bent totaal niks met catalogusprijzen.

Bert Verbeeck 14:30
afbeelding van Bert Verbeeck

Ik rij al 15 jaar en meer met Seat.
Beste wagens die ik ooit heb gehad.
Zeer betrouwbare wagens die een wat andere lijn volgen. Een mooiere lijn wat mij betreft. Ik vind de huidige modellen best wat sportiever en mooier dan de Skoda en VW familie.

JanH 20:53
afbeelding van JanH

Mooi! Ik vind deze net wat mooier dan de Kodiaq en de Tiguan, en heel wat mooier dan Japanse of Zuid-Koreaanse modellen.

Seat gehad als firmawagen 16:47
afbeelding van Seat gehad als firmawagen

Seat gehad als firmawagen, vind het goede wagens ,Tiguan vind je op elke hoek van de straat,is ook mooi,Maar waarom zou VW beter zijn dan Seat?
Net zoals Renault,de nieuwe Koleos is gemaakt in Korea(samsung) en is eigenlijk een Nissan,Dus Zou ik ook prefereren boven VW..
De automarkt veranderd ,en al de mensen die fier zijn en vasthouden aan de vroegere luxe wagens,zoals Jaguar,die nu van TATA motors is ,of range rover..Ik heb nog altijd het liefste een wagen met japanese roots,maar Een seat zou ik ook overwegen..Een Kia niet

stevala 16:39
afbeelding van stevala

Edit: inmiddels aangepast. De 1.5Tsi heeft 250Nm koppel ipv 340Nm zoals vermeld staat bij de gegevens. Met 340Nm zou hij het helemaal niet moeilijk hebben volledig volgeladen. Al voldoet de 1.5tsi met 250Nm koppel ook voldoende in de praktijk. Het is tenslotte geen sportauto maar een comfortabele gezinsauto. Testrijden is zeker een must!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws