Rijtest

Duurtest: MG ZS EV (2)

We zijn intussen al enkele weken onderweg met de elektrische MG ZS EV. Hoog tijd dus voor een overzicht van onze testindrukken. Hoe goed valt er dagelijks samen te leven met deze Chinese Brit? Dit zijn onze eerste bevindingen.

De MG ZS EV hoeven we je alleszins niet meer voor te stellen. De Chinese Brit – of Britse Chinees – is een elektrische SUV die een aantrekkelijke instapprijs kan combineren met verrassend veel ruimte. Daarmee plaatst MG zichzelf stevig op de radar. Maar is de ZS EV ook een aangename dagelijkse metgezel?

Image

Opvallend zuinig

Bij gematigde temperaturen weet de MG ZS EV op gewestwegen soms onder de 16 kWh/100 km te zakken. Nu, met het koudere weer, stijgt het verbruik richting 18/19 kWh/100 km. Maar zelfs dat is eigenlijk perfect aanvaardbaar. Meer nog: het gemiddelde over onze testperiode tot nu toe zit nog steeds ergens net boven de 16 kWh/100 km.

Kortom: ongeacht het weer of de omstandigheden haal je meer dan 200 kilometer op een volle batterij. Blijf je van de snelweg op een gematigde dag en zet je de verwarming uit, dan kun je zelfs 280 kilometer halen. Niet dat je wil zitten zweten in zo’n EV… maar het kan.

Image
de MG ZS aan de laadpaal

Gekke airco

Als je dan toch zit te zweten, kom je uit bij een vaak gehoorde klacht van de eigenaars: de klimaatregeling. Zowel qua gebruik als qua uitvoering schort er wat aan. De fysieke draaiknoppen lijken handig… maar draaien eeuwig links en rechts, waardoor je alsnog naar het scherm moet kijken om te zien hoe warm of koud je het nu hebt ingesteld.

Daarnaast heeft MG een hallucinante keuze gemaakt, waardoor je de luchtstroom op de voorruit alleen kunt combineren met voetverwarming. Anders gezegd: ofwel dampt je voorruit aan, ofwel dampen je zijruiten aan tijdens regenweer. Beide ontwasemen behoort niet tot de mogelijkheden.

Image
MG ZS EV duurtest Autofans

Gemiste cruise control

Nu we toch aan het muggenziften zijn: de MG ZS EV heeft adaptieve cruise control – hoera! - maar er zijn wel enkele dingen mis mee. In de bochten heeft hij ontiegelijk hard de neiging om af te remmen en als hij moet afremmen voor een voertuig, dan doet hij dat met de remmen en niet via de dynamo van de elektromotor.

Anders gezegd: deze ZS EV zou nog een stukje beter om kunnen gaan met zijn energiemanagement mocht hij remmen via de elektromotor. Omdat hij echter de adaptieve cruise control van de standaard ZS overneemt, remt hij dus klassiek op de schrijfremmen als de adaptieve cruisecontrol opstaat.

Image
MG ZS EV duurtest Autofans

Degelijk en in orde

Hoewel deze MG ZS EV gebaseerd is op een ‘goedkope’ crossover met klassieke verbrandingsmotor uit Engeland, heb je niet het gevoel dat het binnenin om te huilen is. Het interieur ziet er degelijk uit en in de meeste gevallen is het ook degelijk. Het stuur en alle tactiele elementen zijn in orde.

De armsteun is dan weer zeer eigenaardig: die staat veel te ver naar achteren, waardoor je met je elleboog eerder in de bekerhouders zit dan op de armsteun. Het infotainmentscherm? Denk eerder Windows XP dan Windows 10, het werkt maar straalt dat niet altijd uit. Hij heeft Apple CarPlay en Android Auto… maar wij krijgen onze toestellen niet altijd gekoppeld.

De laadklep vooraan in de grille ziet er cool uit. Maar in realiteit zal je altijd door je knieën of rug moeten gaan om de stekkeringang te vinden omdat de klep naar boven open gaat en je zicht verspert. ’s Nachts licht het MG-logo wel knipperend op bij het laden. Een coole easter egg à la Tesla.

Image
MG ZS EV duurtest Autofans

Riant ruim

Tijdens onze duurtest verloren we vaak uit het oog dat deze MG ZS EV eigenlijk ‘maar’ een B-SUV is. Binnenin is hij tegenover de concurrentie echt riant. Zeker als je gaat vergelijken met een DS 3 Crossback, Mazda MX-30, Hyundai Kona EV,… Passagiers komen dus écht geen ruimte te kort. Eén klein nadeel? Omdat je binnenin zo ruim zit als in een Tiguan vergeet je vaak dat de koffer… tja… een koffer van een B-crossover is.

Maar dat is dus vooral een perceptieprobleem. Klein voor een B-crossover is de koffer immers niet, kijk maar eens naar de Kona… maar de wielkasten zitten wat ongelukkig om grotere items te plaatsen. Geen kritiek, gewoon even een heads-up voor potentiële klanten. Anderzijds… wil je een elektrische SUV met ruime koffer, dan ben je al vlot 70.000 euro kwijt voor een Audi E-Tron…

Image
MG ZS EV duurtest Autofans

Conclusie

Nee, deze MG ZS EV zet geen flitsende Tesla-prestaties neer. Toch is dit een zeer vlotte en tegelijk gezapige EV. Een échte familiecrossover die rust brengt, maar tegelijk vlot genoeg is om nonkel Roger in te halen op een zondag. En ook: hij is stil. Heerlijk stil.

Lees ook ons vorig verslag en onze vorige tests met de MG ZS EV:

Duurtest: verslag 1

Eerste test: MG ZS EV

Detailtest: MG ZS EV

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen