Rijtest: Ford Kuga Hybrid HEV (2021)

Ford zet ruim in op het C-segment SUV's met de Kuga. Die komt er niet alleen als benzine- of diesel maar krijgt ook een hybride variant. Twee zelfs, eentje mét en eentje zonder stekker. Wij gingen op pad met die laatste.

Met een frisse neus, rondere wielkassen en even afgeronde achterkant is de Ford Kuga alvast makkelijk te onderscheiden van zijn voorganger. Om te beginnen is hij 9 centimeter langer en 2 centimeter breder. Om hem er niet als een kassei te laten uit zien haalt Ford 2 centimeter van de hoogte af. Daarbovenop legt hij in één pennentrek de link naar de Puma, de Fiesta en de Focus. De voorzijde mag er dan minder Porsche Macan uitzien dan bij de Puma, een dynamisch chassis krijgt de Kuga alvast wel mee.

brede schouders

In het interieur profiteren vooral de schouder- en beenruimte voor de inzittenden hiervan. Achterin kan je kiezen of je meer beenruimte wil of toch liever meer bagageruim, dankzij de verschuifbare achterbank. Het dashboard is een verademing ten opzichte van de vorige generatie Fords. Geen kleine schermpjes meer om op te kijken, wel een degelijk SYNC3-infotainmentsysteem met behoorlijk scherm.

In de klassieke hybride-zonder-stekker die wij meenamen zit een 2,5 liter benzinemotor die je ook al in de Ford Mondeo terugvindt. Vooraleer je wegloopt kunnen we je vertellen dat hij in de Kuga wél inspirerend werkt. 190 pk wordt netjes verdeeld over de voorwielen via een continu variabele transmissie (CVT) en hij blijkt tijdens onze test in staat om de opgegeven 5 l/100 km bijna te halen. Zonder op het gaspedaal te letten reden wij 5,5 l/100 km bij elkaar op de wegen rond de kerktoren. Ga je de snelweg op dan verliest de hybride zijn focus en neemt de benzinemotor het voortouw, waardoor het verbruik zienderogen omhoog gaat. Wil je echt een mussendorst, dan rij je met de Kuga PHEV, al moet je die dan flink elke avond inpluggen en opladen.

Ook over het vermogen hebben we geen klagen, want de 190 pk tonen zich waardig genoeg voor de acceleratie en hernemingen bij deze SUV.

op dieet, hybridemans

De nieuwe Kuga werd 80 kilogram lichter. Dat is een hele prestatie als je weet dat hij groter is dan zijn voorganger. Het is ook een meevaller als je voor een hybride kiest, want dan stijgt het gewicht ten opzichte van zijn voorganger niet terwijl je toch een batterij kan meezeulen. Dat de Kuga op hetzelfde C2-chassis als de Ford Focus staat, wil zeggen dat hij ook een deel van diens rijkwaliteiten overneemt. Of toch de kwaliteiten die je kan verwachten van een Focus op hogere poten. De SUV's zijn langzaamaan minder hoog geworden, wat de dynamiek ten goede komt en bij Ford hebben ze goed gewerkt aan de demping van de Kuga.

De Kuga HEV heeft in zijn full hybrid vorm een drietal rechtstreekse concurrenten te duchten. Er zijn de Toyota RV4 Hybrid voor 38.700 euro en de Hyundai Tucson Hybrid aan 35.099 euro. Honda heeft de CR-V Hybrid rijden die je voor 36.780 euro de jouwe mag noemen. Alle andere concurrenten hebben ofwel geen hybride aandrijving, ofwel een stekker die de batterij weer vult. Dat maakt dat de Kuga HEV onderin het segment valt qua prijs. Hij is er vanaf 34.100 euro, tenminste als je hem als Trend bestelt. Wij reden met de Kuga HEV Vignale, wat hem een hoop extraatjes opbrengt en de prijs onder de streep op 43.900 euro brengt. Dat is een goeie 4.000 euro minder dan de PHEV

conclusie

De Kuga HEV is een goed alternatief voor de particulier die niet direct veel geld wil ophoesten om met een stekker zijn hybride op te laden. Het verbruik mag dan wel hoger liggen, het gebruiksgemak van de hybride Kuga is evenzeer een stukje hoger dan dat van zijn PHEV-broer. Je hoeft geen rekening te houden met oplaadtijden en hebt geen plots hevig benzineverbruik als je eens vergeet op te laden.

Specificaties

Motor

2.5

Vermogen

190pk

Overbrenging

CVT automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 773 kg

Topsnelheid

196 km/u

Prijs testwagen

€ 43 900.00

Prijs basismodel

€ 34 100.00

0 tot 100 km/u

9.10 sec

Gemiddeld testverbruik

5.50 L/100km

Min. kofferinhoud

411 L

Max. kofferinhoud

1 481 L

CO2-uitstoot

125 g/km

BIV

€ 139.00

Rijtaks

€ 499.00

Auteur: Sven
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Kristof 22:11
afbeelding van Kristof

“De Kuga HEV is enig in zijn klasse...” De RAV4 Hybrid en Tucson Hybrid lijken me toch rechtstreekse concurrenten?

Frank Brusten 09:44
afbeelding van Frank Brusten

Ik heb er zo eentje maar dan een st-line x met zoveel accessoires als de vignale en ben er erg tevreden over. Met het dashboard van deze auto rij je zo al wat zuiniger omdat je alles kan volgen wat betreft verbruik en ga je je rijstijl zomaar aanpassen. Als een pluspunt kan ik zeggen dat deze auto ook nog eens mooi oogt (st-line x).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws