Rijtest: Toyota RAV4 PHEV (2021)

Toyota RAV4 PHEV Plug-in REVIEW

Toyota, het merk van de 'zelfopladende hybride', lanceert met de RAV4 PHEV zijn tweede plug-inhybride. Weet de hybride-expert zijn knowhow ook te vertalen naar een auto die je wél in het stopcontact moet steken? Zijn CO2-uitstoot van amper 22 g/km moet de leasingrijdende Belg alvast overtuigen.

Toyota is al jaren onlosmakelijk verbonden met hybridetechnologieën. Al sinds de jaren 90 schuift het Japanse merk een hybridewagen naar voren. Initieel ging het over de Prius als prestigeproject, ondertussen is de hybridemotor doorgesijpeld naar alle modellen van het gamma en zelfs tot bij Lexus. Een hybride met stekker - waarbij een grotere accu kan worden opgeladen voor een grotere puur elektrische range - is dan weer relatief nieuw voor Toyota. Met deze RAV4 PHEV wil het Japanse merk tegemoet komen aan de fiscale optimalisatie van de leasingrijdende Belg.

Prius SUV

Het is niet de eerste keer dat Toyota zijn teen in het water van de plug-inhybride dipt. Het merk heeft tenslotte ook de Prius PHEV in het gamma staan. Nu begrijpen we volkomen dat niet elke leasingrijder zijn Audi A4 Avant of BMW 3 Reeks in wil ruilen voor een Prius - Ook al is die Prius PHEV een dijk van een auto. Daarom installeert Toyota zijn plug-inkennis in een meer aantrekkelijk koetswerk. Want SUV's, daar loopt iedereen warm voor, toch? Het resultaat is deze RAV4 PHEV, een kloeke SUV met indrukwekkende hybridetechnologie onder de kap en een extra laadklep op de flank.

Toyota RAV4 PHEV Plug-in REVIEW

Waar andere automerken hun PHEV extra in de verf zetten, houdt Toyota het bescheiden. Meer nog, zonder die PHEV-badge op de bips kan je het verschil eigenlijk niet zien. Daardoor neemt ook de RAV4 PHEV de robuuste styling over van de reguliere RAV4, twee einddempers inclusief! Voor blauwe accenten, eigenaardige velgen of een aangepaste grille zal je bij andere merken moeten gaan shoppen. Het past in de no-nonsense optiek van het Japanse merk.

Functie boven design

Die no-nonsense kom je terug tegen in het interieur. Hoewel we er ten stelligste van overtuigd zijn dat Toyota een geweldige kwaliteitscontrole heeft, zijn de gebruikte materialen en het design niet altijd even fraai. Harde plastic doorstaat de tand des tijds... maar heel plezierig voelt het niet aan. Idem voor de boordplank, waarop een blok van een infotainmentsysteem werd gezet. Qua emotie ontbreekt het wat binnenin deze RAV4. In de plaats krijg je dan weer wel ergonomie. Want elk knopje, schermpje en strook plastic is met een reden geplaatst in het interieur.

Toyota RAV4 PHEV Plug-in REVIEW

Bovendien is het nog eens verrekt ruim binnenin de RAV4. Niet in het minst door zijn riante proporties natuurlijk. Al valt op dat de ombouw richting plug-in geen nefaste impact heeft op de aanwezig ruimte. Enkel achterin de koffer is de bodem 3,5 centimeter hoger. Een minimale impact voor een toch wel vrij grote technologische ingreep.

Krachtpatser

Tijd om de loep te leggen op de technologische ingreep. Toyota start vanuit de RAV4 Hybrid die het in zijn catalogus heeft staan. Daarvan neemt het de 2.5-liter atmosferische benzinemotor over en voegen de Japanners sterkere elektromotoren toe op voor- en achteras. Daardoor bedraagt het systeemvermogen een forse 306 pk, in een SUV van Toyota! Hét grote voordeel aan deze RAV4 PHEV is dat Toyota slim genoeg was om de elektromotoren sterk genoeg te maken. Rij je dus in volledige EV-modus, dan beschik je nog steeds over 230 pk en een stevige grob koppel. Er zijn volledig elektrische crossovers in zijn categorie die het met minder oomph moeten doen.

Toyota RAV4 PHEV Plug-in REVIEW

Alsof dat nog niet genoeg is koppelt Toyota de elektrische aandrijflijn aan een stevige accu van 18,1 kWh. In ons geval was dat genoeg om met twee vingers in de neus meer dan 70 kilometer op elektrokracht ver te geraken. Bij momenten schommelde het verbruik zelfs rond de 20 kWh/100 km, waardoor je echt wel richting de opgegeven 100 kilometer range van Toyota moet geraken. Er was ooit een tijd dat plug-inhybrides verweten werden extreem veel energie te verbruiken (tegenover klassieke EV's). Met auto's zoals deze RAV4 PHEV lijkt dat verhaal wat teniet gedaan.

Dynamische kwaliteiten

Hoewel het Toyota van begin de 21e eeuw niet synoniem stond met flitsende prestaties, begint daar stilaan verandering in te komen. Dan hebben we het niet zozeer over de terugkeer van de Supra of over de opgepompte Yaris. Nee, moderne producten van Toyota maken gebruik van het geweldige TNGA-platform. Dat onderstel werd ontwikkeld door ingenieurs met een passie voor rijden en verzoent rijplezier met comfort en balans. Niet anders bij deze RAV4 PHEV. De hellende zoutloze RAV4 van weleer is helemaal verdwenen. In de plaats krijg je een scherpe SUV die kwiek reageert op je stuurinput.

Toyota RAV4 PHEV Plug-in REVIEW

Gelukkig maakt Toyota niet de fout om de kaart van sportiviteit volledig te trekken. Het is pas wanneer je dynamisch de bocht in duikt dat je merkt dat deze RAV4 over de kwaliteiten beschikt om je capriolen tot een goed einde te brengen. Voor 90% van de tijd profileert de Japanner zich als een brave metgezel die je zo comfortabel mogelijk van punt A naar B wil brengen. Met de nodige punch wanneer dat nodig moest zijn. Want dankzij het samenspel van motoren heb je amper 6 seconden nodig om de honderd aan te tikken vanuit stilstand, en ook hernemingen gaan opvallend vlot.

Straffe concurrentie

Tegenwoordig word je om de oren geslagen door crossovers en SUV's met een extra stekkerklep. Met dank aan de Europese regelgeving. Om maar te zeggen dat deze RAV4 PHEV de nodige concurrentie heeft te dulden. En daar begint een schoentje te knellen. Want Toyota kiest voor het summum qua technologie en kleeft daardoor een basisprijs van 57.000 euro op deze RAV4 PHEV. Ter illustratie: een Peugeot 3008 Hybrid of Volkswagen Tiguan eHybrid is in de basis vlot 15.000 euro goedkoper. Een BMW X3 xDrive30e is dan weer amper 5.000 euro duurder. Nog gezwegen over restwaarde in leasing.

Toyota RAV4 PHEV Plug-in REVIEW

Hoewel we de RAV4 hier niet op mogen afrekenen vrezen we dat de leasingrijdende Belg niet meteen zijn weg zal vinden naar de Toyota-dealer bij de aanschaf van een fiscaal interessante plug-in. Zonde, want de kwaliteiten zijn er. Particuliere klanten sturen we dan weer liever richting de klassieke RAV4 Hybrid. Eveneens een dijk van een auto, die ook nog eens vlot 10.000 euro minder kost. En 10.000 euro, dat is geld waarmee je - zelfs in deze tijden - best wel een aantal keer extra kan passeren aan de benzinepomp.

Conclusie

Het is duidelijk dat Toyota's jarenlange hybride-ervaring ook haar vruchten afwerpt in het segment van de plug-inhybride. Vanuit een technologisch standpunt is dit een van de strafste PHEV's die je momenteel kan kopen. De hoge basisprijs is potentieel een doorn in het oog voor geïnteresseerde klanten.

Toyota RAV4 PHEV Plug-in REVIEW

Specificaties

Motor

2.5 i4 + elektromotor

Vermogen

306pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

Automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 885 kg

Topsnelheid

180 km/u

0 tot 100 km/u

6.20 sec

CO2-uitstoot

22 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws