Stel je voor: je bent op zoek naar een plug-inhybride premium-SUV maar je vindt je zin niet bij de Duitsers. Dan hebben we goed nieuws voor jou – of tenminste: heeft Lexus goed nieuws voor jou. Zij bieden hun nieuwe RX namelijk voor het eerst aan met een stekkerpoort in de flank. Genoeg om de gevestigde waarden uit te dagen?
We stellen de Lexus RX hierboven een beetje voor als het buitenbeentje, maar ooit was dat wel even anders. Zo bestaat het model eigenlijk al sinds 1998, waarmee de Japanners eigenlijk enkel de Mercedes ML voor moeten laten in dat segment – en zoals dat toen ging leek de Lexus ook verdacht veel op die Duitse concurrent. Bovendien was de RX in 2006 ook de eerste premiumauto ter wereld met een hybride aandrijflijn en zelfs de tweede hybride over de hele lijn, na verre neef Toyota Prius. Bijna twee decennia later liggen de kaarten echter anders en rijden onze wegen vol van de hybride-SUV’s.
Mee met zijn tijd
Daardoor weet Lexus anno 2023 wel beter dan het design van zijn concurrenten na te proberen bootsen. Sterker nog: een Lexus ziet er doorgaans uit zoals geen enkel ander model in zijn segment en dat geldt ook voor deze RX. Kijk maar eens naar zijn vlijmscherpe neus, waarvan de ‘Spindle Grille’ tegenwoordig gesloten is aan de bovenzijde. Uit zijn inkepingen komt aan weerszijden verlichting met een kenmerkend, L-vormig lichtsignatuur terwijl de algehele vorm van de koplampen wel wat normaler is dan voorheen.
Datzelfde lichtsignatuur keert terug aan de achterzijde van de RX, maar dan met een lekker eigentijdse lichtbalk ertussen. Daarboven staat tegenwoordig ook een voluit geschreven werknaam, waar nog maar eens uit blijkt hoe hard Lexus zich heeft leren te schikken naar dat wat tegenwoordig in is. De glooiingen in de koets en de optisch zwevende daklijn verwijzen daarentegen wel weer naar de vorige generatie RX, die niet bij iedereen in de smaak viel… Al moet gezegd dat het totaalplaatje hier aanzienlijk minder geforceerd oogt.
Van die goeie aanraakgevoeligheid
Dat geldt al helemaal voor het interieur, dat afscheid neemt van de vele franjes van het vorige model. In de plaats daarvan kleeft er een tablet van 14 inch tegen het dashboard, die in één deel overloopt in de behuizing van de tellerpartij. Ook die is tegenwoordig volstrekt digitaal maar maak je geen zorgen: helemaal aan de touch is Lexus niet gegaan. Zo vind je onderaan het scherm bijvoorbeeld nog twee handige draaiknoppen voor de klimaatregeling terwijl er op het stuur fysieke knoppen zitten… Of toch deels, want die knoppen bevatten aanraakgevoelige sensoren die op het head-updisplay tonen waar je duim op rust, zonder dat je de ogen van de weg moet afhalen. Kijk, dat is nu eens aanraakgevoeligheid die we kunnen steunen.
Verder valt vooral op hoe ruim deze cockpit aanvoelt – want zonder in clichés te willen vervallen, blijft de RX toch gericht op de Amerikaanse koper. Dat geldt zowel voorin als achterin, waar zelfs volwassenen voldoende been- en hoofdruimte vinden. De koffer is dan weer best beperkt voor dit segment met zijn 461 liter volume maar goed, je kan niet alles willen. Zo beschik je met deze RX bijvoorbeeld wel over één van de best afgewerkte auto’s van zijn segment, want op misschien een paar knopjes rond de pook na beantwoordt het materiaalgebruik helemaal aan de standaard die we van Lexus verwachten.
Zuinig, zelfs met lege accu
Wie Lexus zegt, zegt ook hybride en zo is iedere versie van de nieuwe RX wel voorzien van één of andere hybride aandrijflijn. Dat was bij de vorige generatie ook al zo maar deze nieuwkomer voegt daar iets extra aan toe: een stekkerpoort – stel je voor. Zo blijven de 350h en de 500h zelfopladende hybrides maar deze RX 450h+ is voor het eerst een plug-inhybride. Die krijgt een 2.5-liter viercilinder benzinemotor voorin met een elektromotor in de transmissie, en een tweede elektromotor op de achteras. Samen brengen ze 309 pk naar de vier wielen, net als de compactere NX 450h+ die eerder al met deze aandrijflijn debuteerde.
Ook zijn accu leent deze RX van zijn kleinere broertje, dus die is dezelfde 18,1 kWh groot. De RX weegt echter (nog) meer dan de NX. Daardoor haalden wij bij veelvuldig snelweggebruik slechts 52 kilometer elektrisch rijbereik, al moest de verbrandingsmotor tijdens een tweede poging op binnenwegen pas na 60 kilometer komen meehelpen. Zo eindigden we na 100 kilometer met één volle accu op een verbruik van 4,2 l/100 km en het interessante is dat de naald nadien niet eens belachelijk veel hoger dan dat klimt. Met een lege accu gedraagt de aandrijflijn zich namelijk gewoon zoals je van een zelfopladende Toyota-hybride verwacht, dus de RX blijft in alle omstandigheden best zuinig voor zijn formaat.
Goed… maar goed genoeg?
Ook aan zijn souplesse merk je dat je met een volwassen product te maken hebt. De overgang tussen elektro en verbranding gebeurt bijvoorbeeld zo naadloos dat je vaak aangewezen bent op de toerenteller om te weten welke motor aan zet is. Ook aan het vermogen merk je het verschil amper, want de twee elektromotoren zijn op zichzelf al sterk genoeg om de 2,2 ton zware Lexus op tempo te krijgen. Trap je je voet echter eens diep in het tapijt, dan springt de benzinemotor in actie met een gebrom dat we enkel aan de CVT-automaten van Toyota en Lexus kunnen toeschrijven. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 6,5 seconden maar echt kriebels in de buik geeft deze RX je daarbij niet.
Dat ligt vermoedelijk aan de comfortabele aard van deze Lexus, want sportief gaat de auto nooit aanvoelen. In de plaats daarvan doe je er dus beter aan om de aandrijflijn in zijn comfortmodus te laten en te genieten van de goed gedempte rust aan boord. Nu moet gezegd dat de adaptieve ophanging van de RX in de verste verte niet even zacht is als de luchtvering van pakweg een Mercedes GLE, maar in die GLE werden we dan ook langzaam maar zeker zeeziek. We kunnen ons echter wel voorstellen dat je wat meer verwacht in dit segment dan gewone dempers, en op dat vlak is het misschien jammer dat Lexus de optie van luchtvering zelfs niet aanbiedt op de RX.
En die Duitsers dan?
Nu lijken we misschien als muggenzifters, maar voor de prijs van zo’n Lexus RX mag dat ook wel. Zo betaal je voor een basis-350h minstens 70.130 euro en moet er een stekker zijn, dan kost de goedkoopste 450h+ je 85.300 euro. Die prijs verbleekt echter compleet wanneer je deze Lexus eens met zijn concurrenten bij BMW en Mercedes gaat vergelijken, de plug-inhybride X5 en GLE. Die kosten standaard namelijk allebei minstens 10.000 euro meer en een Lexus zijnde, krijgt de basis-Business Line meteen een mooie uitrusting met bijvoorbeeld adaptieve cruise control, een 14-inch aanraakscherm met alle denkbare infotainmentfuncties, verwarmbare, elektrisch verstelbare voorzetels en kunstlederen bekleding mee.
Conclusie
De nieuwe Lexus RX schikt zich meer dan ooit naar Europese smaken. Dat merk je niet alleen aan zijn meer gebalanceerd design, maar ook aan de extra stekkerpoort in de flank van de 450h+. Daardoor komt die voor het eerst oog in oog met de plug-inhybride SUV’s van pakweg Mercedes en BMW te staan en hoewel zijn elektrisch rijbereik kleiner is, blijkt de Lexus toch een waardig alternatief voor die gevestigde waarden… Vooral wanneer je zijn lagere prijs in het achterhoofd houdt.
Specificaties
Vermogen | 309 pk |
---|---|
Overbrenging | CVT-automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 240 kg |
Topsnelheid | 200 km/u |
Prijs basismodel | € 85 300 |
0 tot 100 km/u | 6.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 4.20L/100km |
Min. kofferinhoud | 461 L |
CO2-uitstoot | 26 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen