Test: Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range (2024)

Ford Mustang Mach-E RWD ER 2024

Wil je een beetje een vlotte EV, dan kom je als vanzelf in de Tesla-configurator terecht. Dat hoeft echter niet zo te zijn want stiekem is er al jaren een concurrent van hetzelfde land in hetzelfde segment. Dit is de Ford Mustang Mach-E, in zijn achterwielaangedreven Extended Range-versie nog wel… Dus wat denken we, dit of een Model Y?

Ze zijn er tegenwoordig een krak in bij Ford: het kleven van iconische namen op nieuwe modellen die op het eerste gezicht niks met het origineel te maken hebben. Kijk maar naar de Puma: ooit was dat een petieterig sportcoupétje en nu plakt dat label achterop een crossover in het B-segment. Daar kan de purist in veel gevallen niet om lachen, al moet gezegd dat die nieuwe Puma wel één van de fijner sturende auto’s in zijn segment is. Daardoor blijven de genen van zijn voorganger toch ietwat overeind, maar is dat dan ook het geval met deze Mustang Mach-E?

Opgeblazen pony car

Van buitenaf gezien alvast wel, ook al is de Ford Mustang Mach-E duidelijk geen tweedeurs coupé maar gewoon een vijfdeurs SUV. Zijn schuin aflopende daklijn en zijn lange voorklep zorgen echter wel voor het nodige Mustang-sausje en dat doet de rest van het ontwerp des te meer, kijk maar naar die verlichting. Vooral achteraan valt er bijvoorbeeld niet naast de gelijkenissen met de échte Mustang te kijken dankzij die lampen met drie uitlopers en vooraan lijkt deze EV al helemaal op een opgeblazen pony car. Kleef vervolgens wat paardenlogo’s waar je anders blauwe ovaaltjes had verwacht, en de gemiddelde passant weet niet waar hij of zij naar kijkt.

Ford Mustang Mach-E RWD ER 2024

Ook binnenin moet je even een spreekwoordelijke knop omdraaien indien je de andere producten van Ford gewend bent, en dat bedoelen we in positieve zin. Voor een ontwerp van een paar jaar oud ziet de cabine van de Mustang Mach-E er namelijk nog kiplekker uit en dat dankt hij natuurlijk grotendeels aan zijn rechtopstaande 15,5-inchscherm. Daardoor is het aanbod aan fysieke toetsen zowat beperkt tot een enkele draaiknop voor het audiovolume – en zelfs dat is al meer dan je in een Tesla krijgt. Dat touchscreen laat zich gelukkig wel opvallend makkelijk bedienen en ook de rest van dit interieur zit trouwens goed ineen. Dat geldt zowel qua design als qua bouwkwaliteit – luister je nog steeds, Tesla?

470 echte kilometers

Nu goed, dat audiowieltje is eigenlijk niet het enige fysieke bedieningselement in deze cabine want in de middenconsole vind je nog een draaiknop voor de aandrijflijn. Die stuurde in ons geval een enkele elektromotor op de achteras aan en die was goed voor 294 pk en 430 Nm koppel. Dat ligt eraan dat wij met de Extended Range-versie onderweg waren, want daarnaast is er ook een Standard Range die een kleinere accu combineert met 269 pk aan vermogen. Verder zijn er ook vierwielaangedreven modellen met ofwel 315 pk ofwel 351 pk afhankelijk van de batterij en helemaal bovenaan vind je de 487 pk sterke, bloedsnelle GT-versie.

Ford Mustang Mach-E RWD ER 2024

Verder krijg je de keuze uit twee accu’s: eentje van 75 kWh waarvan 71 kWh effectief bruikbaar is en eentje van 98 kWh voor de Extended Range, goed voor 91 kWh netto. Daar zou je volgens Ford tot 600 kilometer range uit moeten halen en zoals dat dan gaat bij theoretische cijfers, haalden wij dat natuurlijk niet. Met een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km is de Mustang Mach-E namelijk niet de allerzuinigste EV op de markt, maar met een realistisch rijbereik van 470 kilometer hoor je ons hoe dan ook niet klagen. Nadien laat de accu zich opladen aan snelheden tot 150 kW en dat is eveneens niet bepaald meer marktleidend, maar ook niet schruwelijk slecht.

Born in the USA, raised in Lommel

Diezelfde grote accu krijg je trouwens standaard mee in de snellere Mach-E GT maar is het snelheid dat je zoekt, dan kom je eigenlijk ook al aan je trekken bij de standaardmodelletjes. Zo sprint een Extended Range naar de 100 km/u in 7 seconden waarmee je nog steeds het gros van het overige verkeer moeiteloos achter je laat. Dat doet hij desgewenst trouwens met een fake V8-soundtrack op de achtergrond en dat is ook niet het enige waarin de Mach-E je aan de reguliere Mustang wil doen denken. Zwier je zijn aandrijflijn namelijk in de ‘Untamed’-rijmodus en geef je een dotje extra gas in een scherpe bocht, dan slingert deze achterwielaangedreven versie zijn kont opzij als ware je met een musclecar onderweg… Maar dan veel, véél voorspelbaarder.

Ford Mustang Mach-E RWD ER 2024

Tussen al die Amerikaanse marketing in voelt de Mustang Mach-E namelijk opmerkelijk Europees aan, en dat is eigenlijk geen toeval. Zo werd de versie voor onze markt afgesteld door de dames en heren van Fords Lommel Proving Ground en ons hoef je het niet meer te vertellen: die Limburgers leveren goed werk. Daardoor voelt zelfs het stuurtje van deze civiele versie strak aan zonder ooit te nerveus te worden. Ook de balans van het onderstel zit helemaal goed waardoor deze EV in de verste verte niet stuurt alsof hij 1.993 kilogram weegt. Dat doet hij echter wel en dat merk je enigszins aan de ophanging, want om alles zo strak te houden moest die relatief stug worden.

Meer auto voor… meer geld

Dat betekent echter niet dat er met een Mustang Mach-E voor de alledag niet te leven valt, wel integendeel. Zo vind je voorin gemakkelijk een goeie zitpositie en ondanks zijn schuin aflopende daklijn, is er ook achterin voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen. De koffer is dan weer niet de allergrootste op de markt maar kom je met die 402 litertjes niet toe, weet dan dat er onder die lange voorklep nog een frunk schuilt met 81 extra liter aan volume. Die moet je dan wel langs de sleutel openen en de rest van de deuren is eigenlijk niet zoveel makkelijker te bedienen. Zo beschikken ze over drukknopjes in de plaats van deurgrepen en proficiat, Ford, want daardoor gaan zelfs de lompe kantelklinkjes van de Tesla Model Y plots handig lijken.

Ford Mustang Mach-E RWD ER 2024

Los van dergelijke details moet deze Ford echter amper onderdoen voor zo’n Tesla, al hebben we het nog niet over zijn prijskaartje gehad… En inderdaad: met een basisprijs van 62.150 euro is de Mustang Mach-E RWD als Standard Range welgeteld 18.180 euro duurder dan de goedkoopste Model Y. Voor een Extended Range als ons testexemplaar moet je zelfs 69.200 euro over hebben. Is deze Ford dat dus wel waard? Wij vinden eigenlijk van wel. Zo weten we om te beginnen allemaal dat Tesla zijn auto’s uitzonderlijk scherp prijst, dus het verschil is eerder te wijten aan Tesla dan aan Ford… Maar stiekem vinden wij deze Mustang Mach-E met zijn stoere looks, zijn knappe interieur en zijn heerlijk dynamische karakter ook gewoon meer ‘auto’ dan zo’n Model Y.

Conclusie

We moeten er geen doekjes om winden: de ‘Mustang’-naam op een elektrische SUV kleven is wat vergezocht. Als er echter één elektrische SUV is die er toch mee kan wegkomen, dan is het misschien wel deze Ford. Zo stuurt de Mustang Mach-E zelfs in zijn civiele vorm dynamischer dan gelijk wat anders in dit segment en hoewel hij niet de zuinigste EV op de markt is, maakt hij dat goed met een duo van grote accu’s. Het resultaat is een auto die gerust naast een Tesla Model Y mag staan... Behalve dan op vlak van prijs.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

294pk

Koppel

430 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 993 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 69 200.00

Prijs basismodel

€ 62 150.00

0 tot 100 km/u

7.00 sec

Min. kofferinhoud

403 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Patrick 16:03
afbeelding van Patrick

€ 69.000? Dat is zo veel als ik heb moeten neerleggen voor mijn BMW IX3. Als ik voor die prijs dan moet kiezen, dan weet ik het ook wel. De prijs van een premium merk voor een niet premium wagen.

this 08:51
afbeelding van this

Dit is nu wel niet de typische Ford, hier hebben ze toch wat extra moeite in gestoken. En vergeet ook niet, het bereik is echt wel een pak groter dan de BMW iX3.
Al zou ik in dit segment eerder naar Tesla Model Y of de Skoda Enyaq kijken. Echt goeie premium wagens zijn er nog niet in dit segment. De iX3 is een ICE die omgebouwd is. De Q4 is véél te duur voor wat je terug krijgt en de EQC is ook wel rampzalig qua verbruik.

Ik hoop echt dat het aanbod qua EV's echt snel verbetert.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws