Rij-impressie: Infiniti FX facelift (2012)

Infiniti FX 2012

Infiniti introduceerde zichzelf in 2008 als sportwagenmerk op de Belgische markt. Van bij de lanceringwaren enkel V6- en V8-benzinemotoren beschikbaar. De FX is het meest succesvolle model, zowat 70 procent van de Infiniti-verkoop op Europese markt neemt deze sportieve SUV voor zijn rekening. Reden temeer om de facelift miniem te houden, maar is deze facelift niet iets té discreet?

Infiniti houdt het simpel, de FX-reeks hoeft eigenlijk nog geen update omdat hij nog steeds modern oogt en nog een aantal jaren meekan. Dat is marketingpraat maar voor één keer hebben ze gelijk. Daarom werden de wijzigingen beperkt tot het aanpassen van de grille, die nu geïnspireerd is op de concept cars Essence, Etherea en EMERG-E, het aanpassen van de mistlampen en het aanbieden van nieuwe velgen en twee extra kleuren (Iridium Blue en Graphite Shadow). That's it.

Of dat reden genoeg is om hem aan de tand te voelen, laten we in het midden. Toch was het de kans om de FX30d te gaan testen zonder een vergelijking te hoeven aangaan met zijn directe concurrenten. De dieselversie maakt in Belgie immers 86 procent van die verkopen uit. 35 procent van de kopers geeft 'design' als voornaamste reden op voor de aankoop. Daar werd dus niets aan veranderd. De FX is nog steeds een SUV die gebaseerd is op een sportwagen. De lange motorkap, laag passagierscompartiment en lage daklijn laten dat erg goed zien. De uitstraling is aggressief en bruut, de lage motorkap heeft een brutere aanblik dan die van de concurrentie. Ook heeft de aflopende daklijn een invloed op de aanblik achteraan, die veel compacter oogt dan je gewoon bent van een SUV.

Infiniti FX 2012

Stap je in, dan krijg je een interieur dat niets veranderd is tegenover de vorige versie. Of toch, de rode tellernaalden werden vervangen door witte exemplaren, nog steeds met de Infiniti-paarse sfeerverlichting. Een groot verschil is er wel tussen de Wheat-beige lederen aankleding en de Graphite-zwarte lederen bekleding. Die laatste zorgt er samen met de getinte ramen voor dat het wel érg donker wordt in het interieur. Infiniti biedt vier versies aan van de FX, de GT en de S, die beiden ook als Premium kunnen worden besteld. Dat geeft een verschil in uitrusting maar de S-versies zijn meer op de bestuurder afgestemd, de adaptieve ophanging toont dat nog het meeste aan. De Infiniti FX ziet ook zijn kofferruimte ongewijzigd, 410 liter kan je erin kwijt. Dat is minder dan de concurrentie maar kan je toeschrijven aan zijn gebogen daklijn.

Infiniti FX 2012

Infiniti voorziet de FX van bij zijn lancering van de bekende 3.7 V6 benzinemotor. Daarboven staat de zware 5.0 V8, met 390 pk en ongeveer evenveel CO2-uitstoot per kilometer. Omdat ons land zo tuk is op dieselmotoren, werd aan het gamma ook een 3.0 diesel toegevoegd, opnieuw een V6. Deze beschikt over 238 pk en 350 Nm, wat 50 Nm meer is dan de 5.0 V8. De dieselmotor is van renault-makelij en kan je ook terugvinden in de Nissan Navara/Pathfinder, zij het met 7 pk minder. Tijdens onze rit viel op dat de V6 diesel zich erg rustig gedraagt en dat je hem enkel hoort bij zware belasting. De FX30d doet de 0-100 km/u in 8,3 seconden, de FX37 doet er 6,8 seconden over, de FX50 haalt de 0-100 km/u in 5,8 seconden. Die laatste verstookt wel gemiddeld 13,1 l/100 km (307 g CO2/km) volgens het boekje, terwijl de FX37 het met 12,1l (282 g/km) doet en de FX30d het theoretisch met 9,0l (238g/km) stelt.Jammer is dat Infiniti geen start/stop-systeem introduceert op deze facelift, dan zou het verbruik van de 3.0 V6 diesel nog een stukje lager kunnen dan de 10,2l die wij er tijdens onze korte rit opzetten. 40 kilometer ecologisch rijden zorgde wel voor een gemiddeld verbruik van slechts 7,0 liter. Het kan, al moet je dan serieus wat rijplezier laten varen.

Infiniti FX 2012

Dat rijplezier is iets waar Infiniti graag mee wil uitpakken. De looks van een sportwagen in een SUV geplant, de motoren van een sportwagen, dat moet ook het rijgedrag van een sportwagen uitlokken. Toch merkten we dat men vergat het hoge leeggewicht - 2012 kg voor de benzine tot 215 voor de diesel - in rekening te nemen en dat voel je als de wegen wat meer door het landschap gaan kronkelen. Het lijkt er zelfs op dat de FX S wat zwaarder instuurt dan de GT, vanwege de adaptieve ophanging en de grotere wielen (22 inch ten opzichte van 21 inch voor de GT). Ook merkten we op dat het stuur rond de rechtuitstand weinig nauwkeurig werkt, waardoor je constant moet bijsturen en goed moet mikken om een wegversmalling door te rijden. Een euvel dat we ook bij de Koleos van Renault fel voelden en dat we toeschrijven aan de elektronische stuurbekrachtiging. Optioneel krijgt de S-versie een Rear Active Steering-as (RAS) achteraan, die tot één graad mee- of tegenstuurt afhankelijk van de snelheid en gelijkaardig aan Renaults 4Control.

Infiniti FX 2012

Infiniti heeft een goed plan uitgedokterd voor de prijsstelling van de FX, bij de facelift wijzigden de prijzen dan ook niet. Een FX37 GT rijdt voor minimaal 58.240 euro buiten bij de dealer, slechts 40 euro minder dan de FX37d GT. Op het eerste zicht lijkt deze in de buurt te komen van zijn concurrenten. Wanneer je beter gaat kijken, zie je dat bij Ininiti enkel metaalglanslak en een navigatiesysteem als optie worden aangeboden, al de rest zit vervat in packs die onder de naam GT, S(+3.000 euro), GT Premium (+ 5.700 euro ten opzichte van de GT)en S Premium (+8.700 euro ten opzichte van de GT) de wereld worden ingestuurd. De FX37 en FX30d zijn te combineren met alle uitrustingsniveaus, de FX50 kan enkel gekozen worden als S Premium, wat op een prijs van 77.240 euro neerkomt. Uit de bevragingen van Infiniti blijkt dat 82 procent de hoogste uitrustingsversie verkiest.

Infiniti FX 2012

Het lijkt erop dat een facelift voor de Infiniti FX niet dadelijk nodig was. De wagen gaat inderdaad al sinds 2008 op onze markt, de lijnen lijken dan weer niet verouderd, net omdat ze zo apart zijn en het model zo weinig gezien wordt. Dat lijkt dan ook de grootste missie van de bijgewerkte FX te worden, de merkbekendheid vergroten. Dat dat niet lukt met twee verdelers in heel Vlaanderen (Antwerpen en Brussel), dringt ook bij Infiniti door. Algemeen gesteld willen ze tegen 2016 van 55 naar 230 verdeelpunten in heel Europa. Dat, en ook de nieuwe G sedan en een kleine middenklasser die op basis van het platform van de Mercedes A-klasse zal worde gebouwd, moeten ervoor zorgen dat Infiniti binnen een aantal jaren een groter stuk van de premiummarkt voor hun rekening kan nemen.

Tekst en foto's: Sven Geiregat
Met dank aan Infiniti voor de vlucht naar München

Specificaties

Vermogen

0pk

Koppel

0 Nm

Gewicht

0 kg

Topsnelheid

0 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

0 L

Max. kofferinhoud

0 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Yvesw 15:45
afbeelding van Yvesw

Blijft een hemels ding! En zeker niet schreeuwerig zoals andere SUV's...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws