Hyundai's V2G-laadoplossing als deel van toekomstige laadstructuur

Nu de gasprijzen steil de hoogte in gaan en elektriciteit tegenwoordig niet meer zeker is, lijken we in een negatieve spiraal terecht gekomen. Voor elk probleem zijn er echter oplossingen. Ken je bijvoorbeeld al 'vehicle-to-grid'? Dat is een technologie waarbij elektrische wagens stroom opnieuw op het net zetten.

piekmomenten

Zo hebben ze bij Hyundai als eerste grote autoconstructeur de mogelijkheid om de wagen aan het laadnet aan te sluiten en hem in plaats van stroom te laten aftappen, geeft hij zijn teveel aan stroom terug aan het net. Dat kan handig zijn, zo worden pieken afgevlakt. Denk maar even aan de avonden thuis, waar iedereen plots de verwarming en televisie aan zet en zo voor een hoger verbruik zorgt. Zo wordt er stroom van het net gebruikt terwijl de auto voor de deur nog half opgeladen is omdat je woon-werk rit toch niet zo ver is dat hij de hele batterij leeg trekt.

Dan komt de Vehicle-to-grid (V2G) technologie goed van pas. Denk er maar even over na hoeveel dagen je je gezin kan voorzien van de stroom die nog in de accu van je elektrische auto zit. Noodzakelijk daarbij is wel de aanwezigheid van een bidirectionele laadpaal. De klassieke laadpaal kan namelijk niet in twee richtingen stroom laden. In Nederland werd daarom alvast een proefproject opgezet dat intussen is uitgebreid naar meer dan 400 bidirectionele laadpalen in Utrecht alleen al. Ook in Nederland werd een project opgestart waarbij 150 deelauto's aan de bidirectionele laadpaal worden gehangen. Op die manier zorgen ze voor energieopslag wanneer ze niet gebruikt worden en zijn ze altijd startklaar als een autodeler transport nodig heeft.

flexibeler net

Nog een voordeel van de V2G-technologie is dat de wagen als deel van het elektriciteitsnet kan worden gezien. Als deelnemer kan men de wagen als een extensie van het bestaande net zien. Niet alleen kan de wagen stroom geven aan het net, software kan ook zorgen dat de auto pas op bepaalde momenten wordt opgeladen. Zo kan het opladen gebeuren afhankelijk van de prijs van de elektriciteit, die tegenwoordig al per kwartier fel kan verschillen afhankelijk van de weersomstandigheden.

Er zijn ook voorbeelden dichterbij huis; in Zelzate werd vorig jaar het eerste V2G-laadplein in gebruik genomen. De palen worden daar geplaatst in combinatie met een groot aantal zonnepanelen op het dak van de gebouwen. Zo wordt met behulp van software de energiestroom naar de auto's afgesteld op de hoeveelheid zonneschijn.

Zitten er nadelen aan V2G? Uiteraard zijn er die. Vandaag de dag is er nog geen breed netwerk van laadpalen die in twee richtingen werken. Net zoals er behalve de Ioniq 5 en haar Kia-zusje nog geen auto's zijn die bidirectioneel laden ondersteunen. Daar komt binnenkort verandering in omdat ook andere constructeurs de voordelen ervan inzien. Een ander nadeel is de kostprijs, want een auto die bidirectioneel kan laden heeft een andere omvormer nodig dan een conventioneel ladende EV. Een twijfelpunt is de degradatie van de accu. Hoewel je zou aannemen dat de batterij door het vele op- en ontladen sneller zijn laadcapaciteit zal verliezen, tonen studies aan dat de levensduur van een accu met V2X kan worden verlengd, net omdat de lading altijd tussen 25 en 75 procent varieert.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws