10 dingen die je moet weten over de Vision Mercedes-Maybach 6 (2016)

vision-mercedes-maybach-6-2016_12

De grootverdieners hebben weer nieuw speelgoed om naar uit te kijken, want Mercedes heeft officieel het doek gehaald van de Vision Mercedes-Maybach 6, een klomp uitgerekte luxe. Wij verzamelden alvast 10 dingen die je moet weten over deze sloep.

Dat de jongens van Rolls-Royce deze ochtend met nekzweet zijn opgestaan, want hun Wraith wordt openlijk uitgedaagd door Mercedes. Het is te zeggen, je moet geen diploma 'tussen de regels lezen' hebben om te beseffen dat de Duitsers van plan zijn een productieversie te maken van deze Maybach 6. Tot dan is het vooral conceptueel spul dat de plak zwaait. Tijd dus om over de belangrijkste punten van deze concept te varen.

1: Geen 6

Zijn naam pretendeert dan wel anders, de Maybach 6 is geen zes meter lange sloep. Al moeten we toegeven dat het geen compacte coupe is met een lengte van maar liefst 5,7 meter. Daarmee is hij nog eens 43 (!) centimeter langer dan de Rolls-Royce Wraith en lang genoeg om de carwash buiten te rijden terwijl de achterkant nog binnen moet.

vision-mercedes-maybach-6-2016_

2: Doorzichtige velgen

Niet helemaal overtuigd van de 'rode' velgen onder deze Maybach? Wel, ze hebben vooral een aerodynamische functie. Zo staat de 6 op 24-duims aluminium spaakvelgen maar plaats Maybach er een doorzichtig - rood- schild over om de luchtstroom te optimaliseren. Een trucje dat Mercedes ook al toepaste op de Concept IAA en misschien wel een zicht waar we in de toekomst naar toe gaan.

3: 750 elektrische pk's

Toegegeven, we zijn vastgeroeste rotten. Want droomden we van een dikke V12 onder de kap, dan hadden we moeten weten dat het hier over een elektrische wagen ging gaan. De toekomst weet je wel? Onderhuidse opslagruimte bedraagt 80 kWh, vier elektromotoren - dus vierwielaandrijving - zorgen voor een systeemvermogen van 750 pk en een sprint naar de drie cijfers onder de 4 seconden.

vision-mercedes-maybach-6-2016_

4: 100 kilometer per plaspauze

750 pk, dan moet 'ie rap zonder peut zitten? Nou, dat valt best mee. Mercedes pocht met een range van 500 kilometer en - meer nog - zegt dat de batterijen in staat zijn om ultrasnel op te laden. 100 kilometer per 5 minuten om specifiek te zijn. Al moet je dan wel een daarvoor voorziene oplaadpaal hebben. Of inductieplaat, want daar kan deze Maybach ook mee overweg.

5: Hyperanaloog

'Met de complete digitalisering van de wereld hebben we nood aan hyperanaloge details', aldus Mercedes. Daarom dat het merk een klassieke instrumentencluster met ronde klokken en naalden pal voor je neus plaatst. Al zijn wij meer onder de indruk van de middentunnel die met een soort van bliksemschichten toont hoeveel je van de aandrijving vraagt. Geektastisch...

vision-mercedes-maybach-6-2016_

6: Citytrip, geen roadtrip

Gigantische proporties maar geen overdaad aan kofferruimte. Nu ja, Mercedes negeert het onderwerp opvallend. Al kan je vooraan twee specifiek ontworpen koffers kwijt. Achterin dan weer plaats voor champagneflessen. Al zouden we bij de productieversie toch voor net iets meer gaan Mercedes. Of nemen de batterijen alle plaats in?

7: Vogeldeuren

Meer dan ooit een versmelting tussen Mercedes en Maybach, want is die eerste befaamd voor zijn Gullwingdeuren, dan hebben die vleugeldeuren nog nooit hun weg gevonden naar een Maybach. Tot nu. Want de Vision 6 krijgt de deurtjes die we kennen van de 300SL, SLS AMG en... Tesla Model X.

vision-mercedes-maybach-6-2016_

8: Knoppen?

Je stoel verzetten met drukknoppen? Zo plebiaans. Het meubilair van deze Maybach is tot de nok gevuld met sensoren die samen met een camera automatisch je stoel op een optimale positie zette. Een warmtesensor zorgt er dan weer voor dat de airco je op optimale temperatuur houdt terwijl het massagesysteem die hernia even wegwerkt. Nog een stap verder? Het sfeerlicht in het interieur past zich aan aan je kleding. Toch maar geen roze sokken aandoen dus...

9: In twee

Ooit al gehoord van de Stromlinien-Limousine van Mercedes? Het lijkt er op dat deze Maybach knipoogt naar die opvallend gestroomlijnde sedan van Mercedes uit 1937. Hoe anders verklaar je de in twee gesplitste achterruit? Handig is dat namelijk niet.

vision-mercedes-maybach-6-2016_

10: Lancering

Het vraagstuk van 1 miljoen. Want Mercedes maakt geen gewag van een productievariant. Meer nog, het noemt in hetzelfde bericht haar Mercedes-Maybach S 600 Pullman het ultieme top-of-the-line-product. Het lijkt er dus op dat de Duitsers veilig de reacties afwachten van de (rijke) massa. Logisch, aangezien Maybach eerder al een mal figuur sloeg met de Exelero coupe. 2020 lijkt dus geen onlogisch lanceringsjaar.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws