De Japanse constructeur Nissan heeft bij wijze van conceptmodel zijn elektrische Leaf omgebouwd tot een hulpvoertuig. Dat moet rampgebieden na natuurrampen als aardbevingen of overstromingen tijdelijk van stroom voorzien.
De Nissan Re-Leaf staat 7 centimeter hoger op de poten dan de gewone Leaf, ziet zijn onderkant beschermd, zijn spoorbreedte toenemen (9 centimeter vooraan, 13 centimeter achteraan) en zijn rubber vervangen door banden van terreinspecialist BF Goodrich, in combinatie met 17-duimers. Op die manier moet de Re-Leaf in rampgebieden makkelijker ter plekke geraken.
Opmerkelijk genoeg krijgt deze speciale reddings-Leaf geen vierwielaandrijving: Nissan behoudt voorwielaandrijving op deze e+, de versie met batterij van 62 kWh. Wel krijgt hij weerbestendige stopcontacten aan de buitenkant om via vehicle-to-grid- en vehicle-to-everything-technologie noodstroom te voorzien in rampgebieden.
De achterbank maakt plaats voor meer opslagruimte voor reddingsmateriaal. Eens ter plekke kan de Re-Leaf een bureau met led-scherm van 32 duim uitklappen, waardoor de Nissan als commandocentrum kan dienen.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 9 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden