
Toyota heeft een nieuwe conceptcar voorgesteld, al steken ze niet onder stoelen of banken wat we ervan mogen verwachten. Dit is namelijk de C-HR Prologue, en dat is — letterlijk — de voorbode van de nieuwe Toyota C-HR. Zo krijgen we naast het design ook al inkijk in de aandrijflijnen van de aankomende crossover.
Zes jaar geleden ging bij Toyota het doek van de C-HR, en die was op zijn zachtst gezegd zijn tijd vooruit. De crossover nam namelijk zo’n gewaagd design mee naar het modaalste segment van de markt, dat je het ding aanvankelijk maar zelden op de weg zag. De C-HR bleek echter wat weg te hebben van een goede wijn — en dat is waarschijnlijk de enige keer dat iemand het model daarmee vergeleken heeft. Door de jaren heen zijn we namelijk massaal aan zijn drukke lijnenspel gewend geraakt, en werd de crossover best populair. De nieuwe generatie zal dus meer van hetzelfde naar de markt brengen.
Niet elektrisch
Dat kunnen we nu al met zekerheid zeggen, want Toyota heeft zopas een conceptcar getoond die naar eigen zeggen het design van de aankomende C-HR voorspelt. Dat hadden ze er eigenlijk zelfs niet bij moeten zeggen, want de proporties van het oermodel blijven nagenoeg identiek. Zo pronkt de crossover nog steeds met een hoog, kort neusje terwijl de daklijn even schuin afloopt als voorheen. Ook de achterste zijruitjes beloven een kenmerkend claustrofobisch gevoel, met een dikke C-stijl tot gevolg die voor de gelegenheid in een contrastkleurtje steekt. Vooraan merken we wel Toyota’s nieuwe Hammerhead-lichtsignatuur op, die we ook al op nieuwe Prius zagen.

Die gelijkenis met de Prius is geen onbelangrijk detail, want bij de lancering van dat model bleek voor het eerst dat die nieuwe neus niet voorbehouden bleef aan Toyota’s zuiver elektrische bZ-reeks. Ook deze C-HR wordt namelijk geen EV — of alleszins niet in eerste instantie. In de plaats daarvan krijgt hij de nieuwste generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn mee, waarmee hij waarschijnlijk gelijkaardige prestaties krijgt als de Corolla Cross Hybrid. Daar blijft het echter niet bij, want er komt toch ook een C-HR met een stekkerpoort. Zo schuilt er binnenkort waarschijnlijk een plug-inhybride aandrijflijn onder de kap die verwant is aan die van de recent getoonde Prius Plug-in.
Wat met de bZ Compact SUV?
Even terug naar dat design, want het is eigenlijk niet de eerste keer dat we je deden geloven dat we de voorbode van een nieuwe C-HR te pakken hadden. Even geleden toonde Toyota namelijk zijn volledig elektrische bZ Compact SUV, en die vertoonde ook al een gelijkaardig lijnenspel aan de huidige C-HR. Nu verklapt Toyota echter dat die bZ Compact SUV — hoewel Compacter dan de bZ4X — toch net niet zo Compact is als de C-HR. Indien die vorige zin je verwart, houdt dit misschien meer steek: dat andere studiemodel is met zijn 4,54 meter lengte bijna even lang als een Toyota RAV4, en die is alleen compact naar Amerikaanse maatstaven. Reken er dus op dat de bZ Compact SUV een soort Corolla Cross op stroom wordt.

Die bZ Compact SUV is echter nog toekomstmuziek, terwijl de net getoonde voorbode van de C-HR wel flink wat concreter is. Zo zegt Toyota dat de auto “binnenkort” een productieversie krijgt, wat ons doet vermoeden dat dit ergens in het voorjaar van 2023 zou moeten gebeuren. Dan wordt de huidige C-HR namelijk zeven jaar oud, en dat is in autojaren doorgaans de pensioengerechtigde leeftijd.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 2 dagen geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 2 dagen geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 2 dagen geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden