Zes V12's die je kan betalen

betaalbare v12's

Terwijl de rest van de wereld rondtuft in kleine geblazen viercilinders wil jij iets meer, véél meer. Iets met minimum 3 maal zoveel cilinders. Echter mag je van de andere helft van je trouwboek geen € 340.000 aan een auto geven, daarom helpen wij jou met de zoektocht naar betaalbare V12's.

De legendarische V12 motoren hebben altijd al tot de verbeelding gesproken. Waar ze vroeger schering en inslag waren bij de sportwagens zijn ze tegenwoordig alleen maar weggelegd voor de top van de supercars zoals in de Ferrari f12berlinetta en in de Lamborghini Aventador. Deze liggen echter net buiten je budget, spijtig genoeg. Laten we onze zoektermen dan maar aanpassen, op naar het era waarin V12 het straatbeeld domineerden.

Mercedes CL600

Mercedes staat bekend om hun V12 motoren, en terecht. Deze reputatie werd nogmaals versterkt door de komst van de SL600 in 1993. Een grand tourer die opeens niet meer zo sport leicht was met een gigantische 6.0l V12 onder de kap. Zo'n SL600 '93 kost je tegenwoordig nog geen € 5.000 meer. Een koopje, niet? De kleine mankementjes vergeet je vlug genoeg als je die V12 start.

Jaguar XJS

Jaguar XJS, het toppunt van Britse luxe en kracht. En betrouwbaarheid kuch. Hij was niet alleen uitgerust met een 5.3l V12 die 300 pk kon neerzetten maar ook met een reeks elektronische snufjes die hun tijd ver vooruit waren, met dubieuze betrouwbaarheid als gevolg. De prestaties waren wel niet min, met een sprintcijfer van 7,6 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Al stellen we wel voor dat je eerst een testament opstelt voor je dat laatste gaat uitproberen in een XJS die je tegenwoordig kan kopen voor een € 3.750.

Aston Martin DB7

De DB7 was een van Ian Callum's meesterwerken, en tegenwoordig kan je er zelf zo eentje kopen voor nog geen € 36.000 euro. Dat is zelfs € 5.000 minder dan de Volkswagen Golf 7 van enkele maanden geleden, en oneindig malen cooler. Met wat zou je het liefst aan een restaurant aankomen? Met een dertien-in-een-dozijn Golf of met een Aston Martin met ronkelende V12? In V12 uitvoering produceerde de DB7 maar liefst 426 en 540 Nm aan koppel, goed voor een 0-100 cijfer van 4,9 seconden.

Ferrari 456

Altijd al eens een Ferrari willen bezitten? Er is geen betere moment dan nu! Het kan zelfs al vanaf € 30.000 voor deze 456, een premium vierzits V12 grandtourer. Tegenwoordig is € 30.000 het voorschot bij een Ferrari Dealer, nu heb je voor dit geld er zelf eentje op je oprit staan. Waar anders kan je nog 442 Italiaanse paarden vinden voor zo weinig geld? En hij is handgeschakeld!

BMW 850Ci

De 8-reeks, volgens sommigen nog steeds de mooiste BMW ooit gemaakt. Scherpe lijnen en een V12 onder de kap die niet direct bekend stond voor zijn betrouwbaarheid, zo hebben we het graag. Een 850Ci met een 330 pk en 150.000 km op de teller heb je tegenwoordig voor een € 5.500.

Volkswagen Phaeton W12

Twaalf cilinders zijn twaalf cilinders, ook al hoort hij niet echt thuis in het lijstje omdat ze niet in V-formatie staan. De W12 motor kwam voort uit het geniale idee om twee VR6 motoren naast elkaar te plaatsen. Zo'n Phaeton W12 luxelimousine heb je al vanaf € 6.000 op je oprit staan. Met 420 pk en ongekende luxe kan je zonder al te veel moeite nog steeds concurreren met de A8's en S-klasses van je buren.

Voor mocht je echt van plan zijn om zo'n goedkope V12 te kopen, denk dan aan het spreekwoord "goedkoop is duurkoop", zeker qua tax, onderhoud en brandstof.

Tijdstip: 16:04
Auteur: Auteur: Nathan
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Grunt 17:10
afbeelding van Grunt

De aankoopprijs kan je misschien wel betalen, maar de rest wordt met de dikke stift geschreven...
BIV van €10.402, zelfs al zijn ze meer dan 10 jaar oud.
25 liter verbruik moet je er ook bijnemen. En een wegenbelasting van €3000 per jaar ook.
Maar de onderhoudskost kan pas echt tot traantjes kan leiden. Een onderhoud voor iets als een Ferrari 456 loopt gauw richting €10.000.
En daarbij extra onderhoud & herstellingen... Kleppen vervangen van €240 per stuk, maal 48, plus werkuren... Reken gauw 15.000. Enzoverder

De meeste dromen zijn bedrog, maar dit heeft alles om een echte nachtmerrie te worden!

Nathan 17:35
afbeelding van Nathan

Volledig gelijk, vandaar ook onze laatste alinea, maar die kosten horen bij de aantrekkingskracht van zo'n kar. Daarmee dat ze ook zo goedkoop zijn, but a man can dream, can't he? ;)

Kenny Pardon 20:27
afbeelding van Kenny Pardon

kopen die handel en als het naar de klote is de pers op

Stealth 10:58
afbeelding van Stealth

Met die Jag of BMW zie ik mij nog rijden. Zelfs al zou het maar enkele kilometers duren voor ze in panne vallen ;-)

Adriaan 11:11
afbeelding van Adriaan

De bmw 850 (als het even kan de csi) zou ik nog zien zitten, de britten en italiaan zijn leuke auto's maar ik denk dat je aan het dwijlen bent met de kraan open, zeker als het op kosten aankomt. De pheaton w12 is voor mij altijd al een droom auto geweest, maar erg betaalbaar zal hem ook wel niet zijn, aangezien ze hem verkopen voor onder de 6k, dat is toch ook al een teken aan de wand hoor.

Jurgen Prinsen 08:26
afbeelding van Jurgen Prinsen

Ik heb nu 4 jaar een 95'er 456, gekocht met 64.000 km, nu 100k, onderhoud tot nu toe 10.000 euro, voornamelijk achterstallig onderhoud. Verbruik 1:6; afschrijving -40.000 (gekocht voor 40, nu 80)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws