Het segment van de snelle, betaalbare stationwagens heeft er met de 308 SW GT een kandidaat bij. Maar waar gaan jullie voor? De sportieve Fransoos, of de snelle Tsjech met Volkswagen-technologie?
Heb je het over allround, betaalbare, snelle stationwagens, dan is de Octavia RS Combi heer en meester. Zowel met diesel als benzine weet de stationwagen zich heerlijk uit de slag te trekken. Natuurlijk is de Ford Focus ST in stationwagentrim een stuk scherper, maar hij brengt wel wat offers op rijcomfort. Er is echter een nieuwe deelnemer in het clubje, de Peugeot 308 GT. Een model dat, net zoals de Octavia RS en nieuwe Focus ST, zijn kracht haalt uit benzine of diesel. In dat eerste geval doet hij beroep op de 1.6-liter motor uit de 208 GTI met een totaalkracht van 205 pk. Dieselkracht komt van een 2.0-liter BlueHDI met een bereik van 180 pk.
Niet onverwacht cijfers die in lijn liggen met die van de Octavia RS Combi. De Tsjech doet namelijk beroep op de krachtbronnen uit de Volkswagen Golf GTD/ GTI. In benzinetrim is dat goed voor 220 pk uit een 2.0-liter TSI, dieselsnuivers krijgen 184 pk uit een 2.0-liter CRTDI. Bijna identiek dus met de Fransman. Zelfs op prijsvlak lopen ze mooi in tred.
Benzine
- • Skoda Octavia RS Combi: € 29.980
- • Peugeot 308 SW GT: € 30.800
Diesel
- • Skoda Octavia RS Combi: € 30.580
- • Peugeot 308 SW GT: € 33.750
Toegegeven, de Peugeot lijkt als diesel een stuk duurder, maar hij komt er enkel als automaat. Rust je de Octavia uit met een DSG-automaat, dan betaal je 32.380 euro. Voor de rest komt het vooral neer op de optiepolitiek. Bij de Fransen krijg je een full-option wagen mee, bij Skoda kan je nog wel even loos gaan in de opties waardoor je terug een stuk meer betaalt. De vraag is natuurlijk altijd hoeveel opties je echt nodig hebt. O ja, voor de journalistieke correctheid - want stationwagens koop je altijd voor de koffer -, met de achterbank recht, kan je in beide wagens 610 liter kwijt. Leg je die bank neer, dan slikt de Octavia 80 liter meer (1.740L) tegenover de 308 (1.660L).
Welke kiezen jullie?
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden