Nee, de Cayenne was niet Porsches eerste stap in het off-road-segment. In 1953 al kwam het Duitse merk op de proppen met de 597 Jagdwagen. Cayenne's grootvader zeg maar.
Zeggen we Willys Jeep, Volkswagen Kübelwagen en Land Rover Series I, dan zal er waarschijnlijk een - licht oorlogsgetint - belletje gaan rinkelen. Al had ook Porsche in die lijst kunnen staan. Want na W.O. II zond het haar idee van een licht militair voertuig in bij het Duitse leger, de Porsche 597 Jagdwagen.
Een prototype werd gebouwd in 1953 en maakte gebruik van de luchtgekoelde viercilinder boxer vanuit de 356, goed voor zo'n 50 pk. Combineer dat me het lage gewicht van 900 kilogram en het legervoertuig was in staat om de 100 km/u aan te tikken. De carrosserie met korte wielbasis en nog korter overhangen zorgde er dan weer voor dat de Jagdwagen zonder problemen hellingsgraden van 65% beklom.

Audi ging met de veren lopen
Naast Porsche deed ook Auto-Union (Audi avant la lettre zeg maar) mee met de DKW Munga aan de zoektocht van het leger voor een nieuw licht voertuig. Omdat Porsche niet in staat was om te voldoen aan de hoge leveringseisen en de 597 te duur bleek te zijn om te produceren was het Auto-Union die won met haar simpel Munga-model.
Porsche, die bouwden uiteindelijk 71 exemplaren van de 597 tussen 1955 en 1958, 49 daarvan werden gebouwd als burgerversie. Eén daarvan is momenteel nog in het bezit van Amerikaanse komiek en Porsche-aficionado Jerry Seinfeld, al zal hij binnenkort onder de hamer gaan bij Gooding & Company, samen met 15 andere zeldzame exemplaren van de komiek.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen