Gerucht: Nissan GT-R met hybride aandrijving

Nissan GT-R

De supercarpester van Nissan krijgt jaarlijks zijn update. De volgende update zou wel eens een hybride aandrijving kunnen zijn. Dat hintte Jose Munoz, vice president van de sales & marketing afdeling van Nissan Noord-Amerika, op het autosalon van New York.

De exacte woorden van Munoz waren de volgende:
"Stay tuned later this year for news that will electrify our legions of GT-R fans worldwide."

De gekozen woorden kunnen natuurlijk toevallig zijn, - al kan je "sales & marketing" en "toevallig" niet in één zin plaatsen - ze zijn op z'n minst prikkelend. Maar wat betekenen ze nu juist?

Nismo hybrid

Dat er een Nismo GT-R komt, dat staat vast. Nismo, de huis- en tuintuner van Nissan gaat er dan ook voor dit jaar. Na de Juke Nismo, Juke Nismo met extra wasabi en de 370Z Nismo is de GT-R Nismo de laatste in de rij. Misschien krijgt deze sportievere GT-R - kan dat dan nog? - wel een hybride aandrijving. Al lijkt dat onwaarschijnlijk. Nismo heeft zelf nog maar één maal gefoefeld met hybride aandrijving in de Nismo Leaf. Een hybride aandrijving is dan ook niet meteen een trademark van een Nismo-product.

Nismo Leaf

2nd gen GT-R gaat groen?

Een andere mogelijkheid is dat de volgende generatie GT-R wat elektrische hulp krijgt. Hoewel de GT-R elk jaar een update kreeg (lees: meer power, meer snelheid) kunnen ze niet eeuwig blijven sleutelen aan de huidige technologie in de wagen. Zeker niet nu alle sportieve merken volop de hybridestraat inrijden. Ferrari, McLaren, Porsche, allen bieden ze wel een elektrische hulp/ aandrijving aan op hun nieuwe generatie wagens. Voor Nissan zou het dan ook "ter plaatsen blijven trappelen" zijn als ze niet meegaan in deze evolutie in de autosector.

GT-R engine

Hoewel er wordt gehint naar een nieuwe GT-R in 2016/ 2017 lijkt het ons onwaarschijnlijk - en niet slim - om hem negen jaar in productie te houden. Zeker niet met de nieuwe generatie supercars die de GT-R technisch laten lijken op een stoomtrein. Wij mikken dan ook op een 2nd gen ten laatste in 2015.

Speculatie alom

Uiteraard blijft het allemaal speculatie gebaseerd op één woord van een salesman uit Amerika. Al lijkt het niet onlogisch dat er ooit hybridemeuk in de GT-R komt. Zij het een elektrische motor die de voorwielen aandrijft, zij het KERS-functie die voor een overboost zorgt indien nodig. Wij zijn alvast geprikkeld naar de nieuwe generatie GT-R.

Wat denken jullie dat er gaat gebeuren met de GT-R? Hybride aandrijving, de V10 uit de Lexus LFA of een tweecilinder diesel met range-extender? Laat het weten in de reacties!

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
buyck 13:09
afbeelding van buyck

Het zou leuk zijn dat er bovenop de huidige power van 550pk nog wat electro-power bovenop komt (150 pk?). Meer kracht en koppel met een lager verbruik en misschien wel een deel volledig electrisch rijden voor 50km bijvoorbeeld ! Wel zal er misschien meer gewicht of break even gerealiseerd worden door gewichtsbesparing in het nieuwe model. Alvast boeiende ontwikkelingen !

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws