Rij-impressie: Nissan Juke Nismo

Nissan Juke Nismo

De Nissan Juke, het speciale modelletje dat net zoals de grotere Qashqai heel wat mensen richting de Nissan dealer deed stappen, is er weer wat op vooruitgegaan. In de BeLux rijden er momenteel zo’n 8.000 stuks rond. Om de Juke in de verf te zetten maakten we eerder al kennis met de Juke-R. Iets meer voor het gewone volk maken we nu kennis met de Juke Nismo. De meeste onder jullie voelen al iets leuks aankomen...

Nismo?!

Nissan Motorsport vindt zijn oorsprong in mei 1964. Toen bouwden enkele wilde ingenieurs een Nissan Skyline om van een simpele sedan tot een racewagen. Enkele dagen later werden er straffe tijden neergezet en het startschot voor een mooie toekomst was gegeven. In Japan is Nismo net zo gekend als Nissan zelf. In Europa kennen we het helaas enkel van de Gran Turismo spelletjes. Daar wil Nissan dringend verandering in brengen. Welke wagen past er het beste bij de losgeslagen passie van de Nismo-geest? Juist, de Juke. De juke?!

Nissan Juke Nismo

Je kan er niet omheen dat de wagen een “apart” uiterlijk heeft. Zoals elke love it-or hate it wagen is ook deze één die op veel bijval kan rekenen. De sportieve mini-SUV ombouwen naar een sportwagen gaat verder dan enkel de agressieve bodykit. Laten we van start gaan bij de motorisatie. Er werd gekozen om de bestaande 1,6-liter turbobenzinemotor op te peppen van 190 naar 200 pk en het koppel van 240 naar 250 Nm te doen stijgen. Op zich slechts een kleine vermogenswinst tegenover de voordien sterkste uitvoering. Die keuze is dan ook gemaakt vanwege het idee gewoon net iets aparter aan te bieden dan het gros van de Juke’s (en zijn concurrentie!) zonder de emissienormen in gevaar te brengen en de fiscale pk’s in de hoogte te jagen. Hoogste tijd om het zelf te gaan ontdekken!

Nissan Juke Nismo

Rood

Op naar Barcelona voor een rijtest doorheen het prachtige Catelaanse gebied. Je moet het ons geen twee keer vragen. Zo’n tien stuks verwelkomden ons aan de uitgang van de luchthaven. Meteen was duidelijk dat de bodykit de Juke nog meer in het oog doet springen dan ervoor. Rode spiegelkappen, rode zijschort accenten, een brede en agressieve bumperpartij en natuurlijk hier en daar wat matte stickers om hem te personaliseren. Gaan we binnen kijken dan zien we een knalrode toerenteller, een paar heel comfortabele en goed aansluitende sportzetels, seude deurpanelen, zwarte headliner en een sportstuurwiel in leder met alcantara grepen dat perfect in de hand ligt.

Het is wel duidelijk... Snel de GPS instellen voor een route naar het Circuit Parcmotor Castelloli and off we go! Na enkele kilometers was het voor ons al duidelijk dat dit een schot in de roos is. Buiten het feit dat de turbo soms eventjes op zich laat wachten gaat het goed vooruit! De wagen klimt even snel in toeren als hij de bergwegen opgaat en de schakelbak neemt elke handeling aan die je hem toestopt. Alles samen is dit gelijk aan één brok fun!

Nissan Juke Nismo

Wat ons het meest verbaasde was dat de Juke sportief afgeveerd is en toch niet oncomfortabel hard geworden is. De bruikbaarheid is er dus niet op achteruit gegaan. Snelle bochten nemen gaat soms wel gepaard met wat onderstuur. Iets wat volgens ons meer aan de Continental (225/45/r18 ) bandenkeuze ligt dan aan de wagen zelf. We mogen ook niet vergeten dat de wagen het hier in Spanje veel harder te verduren krijgt dan in onze lage landen. De achterkant blijft wel ten allen tijden op de weg kleven, dit door de goede gewichtsverdeling.
Jammer genoeg konden we de 4x4 versie met M-CVT-bak niet testen. Die keuze voor de M-CVT op de 4x4 is trouwens gemaakt omdat het Torque Vectoring systeem, een systeem dat we ook kennen uit de GT-R, niet- of zo goed als niet - te combineren valt met voorwielaandrijving. Een jammere zaak want “CVT” en “sportief” is tot op heden nog nooit een succes geweest in personenwagens.

Er is trouwens ook een klein uiterlijk verschil tussen het FWD- (Front Wheel Drive) en het 4x4-model. Bij de FWD zijn de voorste luchthappers afgesloten, bij de 4x4 leiden deze naar een extra koelunit. Wat onderscheidt de Nismo nog meer van de standaard Juke? De 18” velgen natuurlijk. Tien dubbele spaken en een antraciete kleur. Deze passen prima bij één van de 3 beschikbare kleuren; Silver Gray, Pearl White en Metallic Black. Personalisering kan natuurlijk ook door accentuerende stickers in contrasterende kleuren te bestellen voor de flanken van je Juke.

Nissan Juke Nismo

Prototype

Na enkele uren "spirited driving" kwamen we aan bij het Circuit Parcmotor Castelloli. Daar wachten ons enkele leuke activiteiten. Een ritje over het fenomenale circuit met de Nissan Leaf Nismo RC, een passagiers-rit met de Juke-R onder de controle van GT Academy winnaar Wolfgang Reip en er was er ook de mogelijkheid om het prototype voor de volgende Juke Nismo aan de tand te voelen. Deze prototypes waren nog iets stijver afgeveerd, hadden een snellere motor afstelling en vooral een bruut klinkende uitlaat. Hopelijk zien we deze binnen enkele jaren ook verschijnen maar dan zonder de klassieke prototype-ducttape natuurlijk! Laten we niet te ver vooruitlopen en alvast de prijzen voor de "Nismo Juke" even doornemen. Voor de voorwielaangedreven variant betaal je 26.905 euro. Een zeer scherpe prijs als we dit vergelijken met bijvoorbeeld de Mini Cooper S en soortgelijke speeltjes. De 4x4 kost je een pak meer geld, 30.205 euro om precies te zijn. Reeds 18 stuks rijden er al rond in Belgie en Nissan hoopt er op minimaal 2 procent van de totale Juke verkoop toe te wijzen aan de Juke Nismo. Dat wil zeggen ongeveer 100 stuks per jaar. 80% van die 18 kopers koos trouwens voor de voorwielaandrijver. Een goede keuze prijs/kwaliteit en vooral prijs/plezier!

nissan juke nismo

Als laatste kunnen we je nog meegeven dat Nismo nog heel wat leuks in petto heeft voor Europa. Zo kregen we in première de Nissan 370Z Nismo te zien. Een wagen waar je opslag op verliefd kan worden. Deze kon je bijna gelijktijdig met ons ontdekken op onze website of Facebook Page.

Bedankt Nissan BeLux!

Specificaties

Motor

1.6l vier-in-lijn, turbo

Vermogen

200pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 293 kg

Topsnelheid

215 km/u

Prijs basismodel

€ 26 905.00

0 tot 100 km/u

7.80 sec

Min. kofferinhoud

251 L

Max. kofferinhoud

550 L

CO2-uitstoot

159 g/km

BIV

€ 1 064.00

Rijtaks

€ 264.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yvesw 17:51
afbeelding van Yvesw

Heerlijk ding en met een prijs van € 26 905.00 best wel veel bang & speciaal gevoel for your buck!

Ik zou er mee kunnen leven :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws