Peugeot wil het nummertje met de 208 XY en GTi nog eens overdoen met de volgende generatie 308. Niet alleen qua stijl wil men hogerop, ook qua techniek.
Behalve de sportieve GTi en de luxueuze XY zouden er ook nog plaatsjes voorzien zijn voor de hybride Air-variant en de R-versie voor de racefans. Christophe Chateau, directeur productcommunicatie bij Peugeot zegt dat de GTi-drive geen one shot is. Hij refereert daarmee naar de volgende 308 GTi die opnieuw meer dynamisch moet zijn. Dat gaat over de looks maar ook over het rijgedrag. Daarom zou de GTi 100 kilogram gewicht verliezen ten opzichte van zijn voorganger. Dat kan, omdat Peugeot gebruikt maakt van het modulaire platform dat het merk samen met Citroën ontwikkelde. Daarmee alleen al wordt 70 kilogram gespaard, zonder op veiligheid te moeten inboeten.
Verder verklapte Christophe Chateau nog dat Peugeot ook denkt aan een 208 R, een nóg krachtiger variant van de 208 die boven de GTi zou gepositioneerd worden. Over vermogen sprak hij niet, wel haalde hij aan dat de 200 pk sterke GTi-motor en de 260 pk sterke motor uit de RCZ R Concept potente motoren zijn waar ze op willen verderbouwen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden