Trekt Ford zich terug uit Europa?

ford-exit

Met de Focus, Fiesta en Mustang mag Ford in Europa op de voorgrond dan wel met de spierballen rollen, achter de schermen gaat het er, op z'n minst gezegd, povertjes aan toe. Tussen april en juni verloor Ford Europe nog eens dik 60 miljoen euro. Waardoor een vertrek uit Europa volgens analisten niet ondenkbaar is. Exit Ford?

Misschien wat overdreven, zo'n vertrek uit Europa. Al is het niet ondenkbaar dat er in de meest geheime kamers van het bedrijf al wel eens over gesproken werd. Chevrolet zit al jaren niet meer in West-Europa, GM heeft de handdoek in de ring gegooid en Opel van de hand gedaan en Cadillac speelt een marginale rol in de Europese verkooplijsten. Kortom; den Amerikaan haalt weinig uit Europa. Een markt die ook nog eens peanuts is tegenover die van de VS en China. Komt ook nog eens bij; Amerikaans president Trump die dreigt met handelstarieven... en natuurlijk de uitrol van Brexit.

Ford-Europa-problemen

Allemaal factoren die Ford Europa zonder twijfel raken. Onderstreept door het verlies dat werd genoteerd tussen april en juni van dit jaar; meer dan 60 miljoen euro. Het zijn cijfers waarmee je natuurlijk niet graag naar het hoofdkwartier trekt in de VS. Te meer omdat Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody's Ford net niet bij de Junk heeft gezet als gevolg van de beslissing van CEO Jim Hackett om de komende jaren drastisch het tij bij Ford te doen keren. Kostplaatje daarvoor? Zo'n 10 miljard euro.

Exit Ford of overlopen?

Een situatie waar analisten maar al te graag als hyena's op springen. Duitse prof en analist Ferdinand Dudenhöffer vindt het alvast niet ondenkbaar dat Ford overweegt om haar Europese tak stop te zetten. Of iets minder explosief; Ford Europa van de hand te doen. Net zoals GM het Duitse Opel verkocht aan de PSA-groep. Daarbij wordt de Volkswagen Group getipt als mogelijke kandidaat koper. Al is het nu al de hamvraag wat VW juist kan doen met de Europese tak van Ford in haar portefeuille.

Ford-Europa-problemen

Tot dan blijft die Europese tak evenwel niet bij de pakken zitten, want het doet er alles aan om zichzelf terug op de sporen te zetten. Zo wordt al langer aangenomen dat modellen zoals de S-Max, Galaxy en Mondeo op het kapblok staan. In de plaats moeten betaalbare - en meer populaire - SUV's en crossovers komen. Kijk maar naar de Fiesta Active en Focus Active die meteen een graantje mee willen pikken van de crossover-hype.

Ook banen op de tocht?

Of dat genoeg is om Ford Europa terug op rails te krijgen is hoogst onwaarschijnlijk, want in tijden van droogte snijden automerken zonder verpinken in eigen vet. Analisten bij Morgan Stanley schatten dat Ford zo'n twaalf procent van haar werknemersbestand in Europa zal laten gaan. Waardoor zo'n 20.000 tot 25.000 jobs bedreigd zijn. Interessant om weten is dat Ford zo'n 12.000 werknemers heeft in het VK en dat daar de grootste vraagtekens zijn, dankzij Brexit.

Ford-Europa-problemen

Gaat Ford namelijk zware taksen betalen om auto's en onderdelen door een tunnel van 50 kilometer te duwen naar het vasteland? Hoogst onwaarschijnlijk. Waardoor het niet onrealistisch is dat de zwaarste klappen in Engeland zullen vallen. Al zou ook in de rest van Europa kunnen gesneden worden in het dealernetwerk. Tot nog toe allemaal geruchten en mogelijke scenario's natuurlijk. Al zal Ford de komende jaren zware beslissingen moeten nemen in Europa.

Tijdstip: 10:54
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
4g63 12:04
afbeelding van 4g63

Ford volgt mss daarmee het voorbeeld van andere merken die zich enkel nog op N Amerika en een aantal Aziatische landen concentreren en bij ons enkel nog een paar zoethoudertjes verkopen. Zie dat met het merk waar k mee rij ook, wat ze dan bij Ford mss niet helemaal door hebben is dat een echte fan van Ford z'n merk na een tijdje laat links liggen. Omdat niet zelden een hele generatie families dat bepaald model rijd. Waardoor hun cijfers op z'n zachtst gezegd niet de hoogte ingaan. Heb dan liever dat ze bijv in hun showrooms snijden en bijv enkel services punten voorzien. Kost het merk een pak minder, je bekijkt een wagen toch eerst via internet, dus in iedere provincie één showroom is bijv genoeg.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws