Waarom internet einde Peugeot 308 GTi erger wil maken dan het is

peugeot 308 gti

Een woedende menigte trok met de fakkel en riek de laatste dagen richting emissiehoofdkwartier door het gerucht dat stelt dat Peugeot haar 308 GTi schrapt uit het aanbod. Al vergeten ze enkele andere belangrijke factoren waarom de huidige 308 GTi dit jaar wel eens op pensioen mag...

Was het jarenlang allemaal de schuld van de Sossen, dan is het steeds meer de schuld van Europa aan het worden. Ook op autovlak. Want een constructeur mag nog geen pk'tje terugschroeven of Europa wordt al met de vinger gewezen. Toegegeven, meestal klopt dit ook maar het nieuws van het einde van de Peugeot 308 GTi moet met nog net iets andere factoren rekening houden.

1: De leeftijd

Peugeot heeft haar compleet succesvolle huidige generatie van de 308 alweer in 2013 gelanceerd. Waardoor de nieuwe generatie al in de coulissen staat te wachten. Verschillende Franse media spreken over een lancering in 2020, waardoor de huidige generatie dus in de winter van zijn carrière zit. Het is dan ook niet vreemd dat later dit jaar de 308 GTi uit productie zou kunnen gaan. Want als de reguliere 308 niet meer van de band rolt kan je moeilijk nog GTi's in elkaar schroeven, toch?

peugeot 308 gti

2: De concurrentie

Kijk, hoewel we blij zijn dat Peugeot haar GTi-badge eer blijft aandoen kon de huidige generatie 308 GTi nooit potten breken in het segment. Niet omdat 'ie slecht was, verre van, maar de concurrenten waren extreem goed. Denk maar aan de VW Golf GTI en de vorige generatie Renault Mégane R.S. die de 308 GTi tijdens het merendeel van zijn carrière heeft moeten dulden. En dan kwam the new kid on the block, de Hyundai i30 N. Nee, het was niet makkelijk om 308 GTi te zijn.

De CO2

Ja, tenslotte toch ook de CO2. Want Peugeot is haar line-up helemaal klaar aan het zetten richting de strenge normen die tegen 2021 in voegen treden. Kijk maar naar de nieuwe 208 die er komt met elektromotor. In 2021 zal elke automaker in Europa een gemiddelde vlootwaarde van 95 g/km C02 (of minder) voor moeten kunnen leggen. Zo'n 308 GTi met 148 g/km C02 helpt natuurlijk niet om dat doel te behalen. Stel dat het tot het einde van de reguliere 308 exemplaren van de GTi in elkaar blijft schroeven, dan is het niet ondenkbaar dat Peugeot nog met een stock GTi's zit die het eigenlijk niet wil verkopen.

peugeot 308 gti

De toekomst

Vrees echter niet, ook de nieuwe generatie 308 krijgt hoogstwaarschijnlijk nog een GTI. Als de 508 Peugeot Sport Engineered een indicatie mag zijn dan zal de opvolger een benzinemotor koppelen aan elektromotor en stekker. Stukken meer vermogen, ook een stuk meer gewicht maar wel een CO2-uitstoot die ver onder de 95 g/km CO2 moet duiken. Er is nog een toekomst voor sportieve modellen... alleen zal de toekomst er wat anders uit zien.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws