
Triest nieuws uit de wandelgangen bij Audi: de Q2, één van de nieuwere toevoegingen aan het gamma van de Duitse constructeur, wordt binnenkort zonder navolging geschrapt. Daarmee gaat de SUV zijn onfortuinlijke bijna-naamgenoot, de A2, achterna.
Het lijkt wel een vervloekt cijfer te zijn bij Audi, de ‘2’. We waren voor het eerst getuige van zijn onheil in 2005, wanneer de kersverse CEO van het merk de stekker uit de A2 trok wegens een te lage opbrengst. Met zijn constructie die bijna uitsluitend uit aluminium bestond was het model nochtans één van de meest innovatieve oefeningen uit Audi’s geschiedenis, maar het mocht niet baten. Hoewel de Q2 op een minder controversiële leest geschoeid is, lijkt dat model nu hetzelfde lot te vergaan.
Naar hogere sferen
Audi-topman Markus Duesmann verklaarde namelijk aan het Duitse Handelsblatt dat het binnen dit en een paar jaar schluss is met de Q2. De compacte SUV is sinds 2016 onder ons en kreeg eind 2020 een facelift, maar dat zal de laatste keer geweest zijn dat het model in het nieuw stak. Volgens Duesmann past de Q2 namelijk niet meer binnen de toekomstvisie van het premiummerk. Wat die toekomstvisie is konden we eigenlijk al raden, want vorig jaar gaf diezelfde topman al te kennen dat ook de A1, Audi’s kleinste, geen navolging zal krijgen.

Duesmann verklaart dan ook dat de constructeur zich gaat toespitsen op de hogere segmenten aangezien daar de grotere winsten liggen. Hij haalt ook de halfgeleidercrisis en de coronapandemie aan als redenen, want Audi merkt dat kopers zich steeds vaker een meer luxueus, duurder model gunnen en fabrieken hun beperkte voorraad microchips dan maar beter aan de productie van die auto’s wijden. Waar dat hogere segment volgens Audi begint of eindigt geeft de topman niet mee, al lijkt het ons onwaarschijnlijk dat Audi ooit publiekslievelingen als de A3 uit het gamma zou schrappen.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 4 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 6 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 8 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 23 uur geleden