
Liefhebbers van een klassieke hatchback met drie deuren mogen zich stilaan beginnen haasten. Dat aanbod wordt binnenkort namelijk alweer een slagje kleiner, want ook bij Ford halen ze hun laatste driedeurs uit het gamma. Zo rollen er vanaf deze zomer enkel nog Fiesta’s met vijf deuren uit de fabriek.
De MPV en de sedan zijn niet de enige autovormen die het tegenwoordig zwaar te verduren hebben. Ook in driedeurs hatchback-land daalt het aantal onderdanen zienderogen. Waar je vroeger namelijk zelfs nog C-segmenters zoals de Volkswagen Golf of Ford Focus met drie deuren terugvond, moeten we nu al ons best doen om een exemplaar in het A- of B-segment te vinden. Enkel de Fiat 500, de Mini 3-deurs, de kneitergekke Toyota GR Yaris en de Ford Fiesta hielden het rijk nog staande, maar die laatste deserteert nu ook richting het vijfdeurskamp.
Zeldzaamheid
Een woordvoerder van Ford heeft namelijk aan Automotive News Europe bevestigd dat het merk deze zomer nog de stekker uit de productie van Fiesta’s met drie deuren trekt. Daarvoor zouden ze verschillende redenen hebben, en die horen we tegenwoordig wel vaker in de sector. Zo zou de productie van de compacte hatchback sowieso achterstand oplopen door een tekort aan onderdelen als gevolg van intussen niet alleen de halfgeleidercrisis maar ook het conflict in Oekraïne. Daarom zouden ze hun voorraad — logisch — willen toespitsen op populairdere carrosserievarianten, zoals de Fiesta vijfdeurs. Daarnaast wordt de fabriek waar het model gebouwd wordt, in Keulen, volop klaargestoomd voor de productie van Fords nieuwe elektrische auto’s. Aanvankelijk zouden ze de Fiesta nog even naast die EV’s blijven bouwen, maar het spreekt dus voor zich dat er ergens plaats gemaakt moet worden.

Toch komt het schrappen van de Fiesta driedeurs enigszins als een verrassing. Amper een dik halfjaar geleden stelde Ford namelijk een facelift op het model voor, en daarin werd het koetswerk met drie deuren wel nog meegenomen. Dat zou de uitgelezen kans geweest zijn om die versie eruit te snoeien, maar blijkbaar zagen ze er bij Ford toen wel nog heil in. Dat betekent dus meteen ook dat de driedeurs Fiesta’s van na de facelift ontzettend zeldzaam zullen worden. Hoeveel meer redenen heb je nodig om er snel nog eentje te gaan bestellen?
Recente reacties
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Wew, die meerprijzen... Kan je toch wel heeeel wat aantal keren voor gaan tanken, eer je er...
Door FLP 7 uur geleden
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Ik maak graag vergelijkingen. Hieronder de basis prijs van het model t.o.v. de hybride variant die...
Door John 1 dag geleden
Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)
Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest....
Door Harry zijlstra 1 dag geleden
Rijtest: Lexus IS 300h (2017)
Beste Michel, ik heb 1 van de eerste exemplaren, juli 2013. Rijd na 274.000 km nog steeds als nieuw...
Door Paul van Ham 2 dagen geleden