Temidden van alle feestvreugde bij Rimac, komt één investeerder met plannen naar buiten om de samenwerking stop te zetten. Porsche en Bugatti vergrootten namelijk hun zeggenschap binnen het bedrijf, en daar kan de Hyundai-groep niet mee lachen.
De dames en heren bij Rimac hebben de laatste tijd heel wat papierwerk af te handelen. Een dik jaar geleden vergrootte Porsche namelijk al zijn investering in de Kroatische constructeur, waarmee de Duitsers plots 24% van het bedrijf in handen hadden. Eind vorig jaar vormde Rimac dan een joint venture met Bugatti, eveneens deel van de Volkswagen-groep. Het Hyundai-concern was er echter al een paar jaar eerder bij met een investering van 80 miljoen euro, en zij zouden er nu de brui aan geven.
Vaarwel, Vision FK
Een verslag van Automotive News Europe meldt namelijk dat Hyundai zijn samenwerking met Rimac heeft beëindigd, en dat gebeurde niet toevallig. Als gevolg van het samensmelten van Rimac en Bugatti heeft Porsche momenteel namelijk 45% van de aandelen binnen het bedrijf in handen. Dat zou moeilijk te slikken zijn voor de Hyundai-groep, aangezien Porsche als deel van de Volkswagen-familie een grote concurrent vertegenwoordigt. Daarnaast betekent de overmacht van Porsche ook dat Hyundai met zijn aandeel van 12% maar weinig zeggenschap zal hebben binnen Bugatti-Rimac. Het is nog niet duidelijk of de Koreanen hun aandelen ook echt van de hand willen doen, maar vast staat dat de constructeurs niet lang meer zullen samenwerken.
Het koppel Hyundai-Rimac beloofde nochtans interessante modellen ter wereld te brengen. Bij de aankondiging van de investering in 2019 sprak de Hyundai-groep namelijk over twee sportieve auto’s die het met de hulp van de Kroatische hypercar-bouwer ging ontwikkelen. Het zou gaan om een elektrische sportwagen en een krachtige waterstofauto, en die laatste kregen we al even te zien in de vorm van de Vision FK. Dat model zou volgens Automotive News echter al uit de planning gehaald zijn, dus zij die zo’n Vision FK wel konden smaken zijn eraan voor de moeite. De elektrische sportwagen zou wel nog een toekomst hebben aangezien de ontwikkeling al ver genoeg stond, en die wordt omstreeks 2023 op de markt gebracht.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden