Hyundai zal in 2024 een opvolger van de huidige i10 lanceren. Die zwiert zijn verbrandingsmotoren buiten en kiest resoluut voor een elektrische aandrijflijn. Met een prijskaartje van zo'n 20.000 euro hoopt Hyundai de EV bereikbaar te maken voor de massa.
De compacte stadswagen is op sterven na dood. Deels door een tanende interesse, anderzijds door de steeds strengere normen die de Europese Unie vooropstelt inzake veiligheid en uitstoot. Normen die de basisprijs van een stadswagen fors de hoogte in duwen. Desalniettemin blijft Hyundai geloven in haar kleinste i10, al zal zijn opvolger vanaf 2024 het doen met een volstrekt elektrische aandrijflijn.
Ioniq 1?
De volgende Hyundai i10 wordt 100% elektrisch, dat nieuwtje werd bevestigd door Hyundai's hoofd van marketing in Europa Andreas-Christoph Hofmann. In essentie een open deur, want zowat alle automerken zijn volop bezig met de ontwikkeling van een kleine, "betaalbare" elektrische auto. De redenering daarachter is logisch, want om te kunnen voldoen aan de emissienormen die Europa vooropstelt vanaf 2025 (Euro 7), moeten verbrandingsmotoren uitgerust worden met technologieën die vaak duizenden euro's extra kosten. Het kostenplaatje van die aandrijflijn komt dan tot op het punt dat een elektromotor met accu niet per se duurder is.
Veel details hebben we nog niet over de opvolger van de i10. Hyundai heeft dan wel samen met Kia het E-GMP elektrisch platform ontwikkeld dat momenteel dienst doet onder Ioniq 5 en Kia EV6, de kans is echter klein dat het "rekbaar" genoeg is om onder een compacte stadswagen te plakken. Een nieuw platform lijkt dus in de maak! Een gerucht dat extra zuurstof krijgt door het feit dat Hyundai niet één maar wel twee opvolgers voor de i10 voorziet; een elektrische hatchback en een elektrische compacte crossover. Door meerdere modellen in dit segment te creëren kan Hyundai de kosten verspreiden. En Kia zal zonder twijfel ook nog een afgeleide introduceren. In 2024 moet deze nieuwe elektrische i10 al op de markt komen, met een prijs rond de 20.000 euro! Al kan die tegen dan wel eens door het leven gaan als Ioniq 1.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 9 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 14 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 14 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 19 uur geleden