Geen verrassing: nieuwe McLaren-baas ziet SUV wel zitten

McLaren Artura 2022

McLaren heeft een nieuwe CEO, en die heeft al het één en ander op zijn kerfstok. Bij Porsche werkte Michael Leiters namelijk mee aan de eerste Cayenne en gedurende zijn dienst bij Ferrari overzag hij de ontwikkeling van de Purosangue, beide SUV’s… Je kan je dus al voorstellen op welk ei hij bij McLaren zit te broeden.

De bewijzen zijn er intussen: de SUV-gekte kent geen grenzen. Ga tegenwoordig zelfs maar eens tegen de vitrine van menig supercarmerk hijgen op zoek naar een showroom waar geen hoogpotig model in staat. Bij Lamborghini kom je dan een Urus tegen, bij Porsche een Macan én een Cayenne, Aston Martin heeft een DBX en bij Ferrari landt binnenkort de Purosangue. Enkel bij de McLaren-dealer kan je nog over de daken kijken, maar daar zou binnenkort verandering in kunnen komen.

Voordelen voor het hele gamma

Een tweetal maandjes geleden kwam namelijk Michael Leiters aan het roer van de Britse supercarbouwer, en die man houdt op zijn zachtst gezegd van SUV’s. Na zo’n kolossen in het gamma van Porsche en Ferrari geïntroduceerd te hebben, lijkt de kersverse CEO hetzelfde van plan te zijn bij McLaren. Dat doet hij althans uitschijnen in een interview met Autocar, waar hij verkondigde dat het ontwikkelen van een SUV zelfs positieve gevolgen kan hebben voor de verkopen van hun andere modellen. Daarvoor grijpt de topman terug naar zijn tijd bij Porsche, waar “het idee niet was om 911-kopers in een Cayenne te doen stappen”. Wat er vooral gebeurde, was dat de SUV nieuwe klanten aantrok en die daarna ook de sportwagens gingen overwegen.

McLaren CEO Michael Leiters 2022

Dat SUV’s tegenwoordig belangrijk zijn voor premiumfabrikanten, wordt ook bevestigd door de verkoopcijfers. Zo dankte Porsche zijn recordwinst vorig jaar vooral aan de Macan en de Cayenne, telde de Bentayga voor zo’n 40% van alle verkochte Bentleys en verkoopt Lamborghini sinds de introductie van de Urus meer auto’s dan ooit. Eind vorig jaar kwam zelfs aan het licht dat Aston Martin zonder zijn DBX waarschijnlijk moeite zou hebben om te overleven. En stiekem zouden we toch graag hebben dat ook een merk als McLaren nog even in autoland aanwezig blijft…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws