“Volkswagen is niet meer competitief,” geeft CEO toe

Volkswagen elektrische productie 2023

Het is officieel: het gaat niet goed met Volkswagen. In een sector die herstelt van bevoorradingsproblemen en zich voorbereidt op totale elektrificatie, hinkt het Duitse merk steeds meer achterop. Kortom: “Volkswagen is niet meer competitief” — niet onze woorden, maar die van zijn bloedeigen CEO.

Er was een tijd waarin Volkswagen hét automerk bij uitstek was, en die tijd is nog niet eens zo lang geleden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de bestverkochte auto van Europa in 2021: dat was de Volkswagen Golf. Een jaartje later was die echter al gezakt naar plek vier en dit jaar ziet het ernaar uit dat het iconische model zijn best zal mogen doen om zelfs in de top-10 te eindigen. Compacte SUV T-Roc mag dan wel steeds populairder worden, maar de échte vervanger van de Golf had natuurlijk een EV moeten zijn. In de plaats daarvan is de vraag naar de ID.-modellen zo klein dat het merk de productie al meermaals moest terugschroeven… En dat dat niet de bedoeling is, weten ze bij Volkswagen zelf ook.

Accelerate… Backward?

Persagentschap Reuters heeft namelijk een bericht van Volkswagen-CEO Thomas Schäfer in handen gekregen en kijk even weg, VAG-aanhanger, want de boodschap is niet rooskleurig. Zo zet de topman letterlijk zwart op wit dat “Volkswagen als merk niet meer competitief is”. Die conclusie zou te lezen zijn in een verslag van een directievergadering, dat Reuters kon inkijken op het intranet van de Volkswagen-groep. Daar verduidelijkte de CEO dat de problemen volgens hem te wijten zijn aan “verouderde structuren en processen en hoge kosten” binnen het concern terwijl een ander kaderlid, Gunnar Kilian, als deel van de oplossing zou voorgesteld hebben om ontslagnemend of pensioengerechtigd personeel niet meer te vervangen.

Volkswagen elektrische productie 2023

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat dergelijke besparingsmaatregelen bij Volkswagen onder de aandacht komen. Zo stelde de CEO midden dit jaar al zijn ‘Accelerate Forward’-plan voor en lees je tussen de regels, dan zou je dat bijna een ‘Accelerate Backward’-plan kunnen noemen. Daarmee wil de groep namelijk zo’n 10 miljard euro gaan besparen door minder modellen aan te bieden en ook minder individuele opties en aankledingen mogelijk te maken. Daardoor moeten ze meer geld overhouden voor de ontwikkeling van het nieuwe, elektrische SSP-platform. Dat moet bijvoorbeeld de basis van de volgende, zuiver elektrische Golf worden, dus laat ons hopen dat die het misschien wél weer tot de top van de bestverkochte auto’s in Europa kan schoppen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws