Volkswagen-fanaten verheugt u, want de Golf zal toch verderleven. Er is echter wel een ‘maar’, of toch als we VW-CEO Thomas Schäfer mogen geloven. Volgens hem zou de volgende generatie van de hatchback namelijk uitsluitend verkrijgbaar worden met zuiver elektrische aandrijflijnen.
Een paar maanden geleden zag de toekomst er plots somber uit voor Volkswagens bekendste model. Zo twijfelde kersvers CEO Thomas Schäfer openlijk aan de levensvatbaarheid van de Golf, en je kan best begrijpen waarom. Tegen 2035 mogen er namelijk geen verbrandingsmotoren meer in het vooronder van nieuwe auto’s schuilen, maar Volkswagen koepelt al zijn elektrische modellen onder de ID.-familie. En die familie heeft al een telg van Golf-formaat: de ID.3. Al klopt dat niet helemaal, maakt Schäfer nu duidelijk.
ID.3 Sportsvan?
In een interview met het Britse Autocar heeft de CEO namelijk verklapt dat ze de ID.3 bij Volkswagen eerder zien als een soort Golf Plus. Dat was een decennium geleden de iets hogere, iets meer gezinsgerichte afgeleide van de Golf. Die werd trouwens opgevolgd werd door de Golf Sportsvan, die — toevallig of niet — verdween zonder opvolger wanneer de ID.3 ter wereld kwam. Dat inzicht maakt die ID.3 er wat ons betreft niet hipper op, maar Schäfers uitspraak toont dus wel aan dat er nog ruimte zou zijn voor een elektrisch modelletje net onder die ID.3. Dat is volgens de topman ook precies wat ze bij Volkswagen van plan zijn met de Golf bij de overgang naar de volgende generatie.
Ingewijden weten echter dat er al even een ID.2 op de planning staat als elektrische instapper onder de ID.3, dus de vraag blijft hoe zo’n elektrische Golf daar nog tussen zal passen. Vast staat alleszins dat de CEO niet gewoon die ID.2 bedoelt als vervanger van de Golf, want het model zal zijn iconische naam behouden. Schäfer zegt wel dat het best zou kunnen dat de EV uiteindelijk als ‘ID. Golf’ door het leven zal gaan, maar namen als ‘Golf’ en ook ‘GTI’ laat je volgens de topman niet zomaar vallen. Het lijkt er dus op dat Volkswagen nog flink wat denkwerk voor de boeg heeft om het modellen- en vooral namengamma mooi te doen passen, al hebben ze nog tijd: de huidige generatie Golf is nog goed tot pakweg 2027.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 20 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden