Hoewel een versnellingsbak met zes verzetten 10 jaar geleden nog iets speciaal was, is de wedloop naar "om ter meeste verzetten" losgebarsten. BMW deed het met zeven in 2005, Lexus deed het met acht in 2008. ZF nam de fakkel over in 2011 met 9 verzetten en ondertussen plannen Hyundai & GM/ Ford een automaat met tien verzetten. Volkswagen kan natuurlijk niet achterblijven. Al gaan ze niet voor 34 verzetten maar ook "gewoon" voor tien.
Dat vertelde VW CEO Martin Winterkorn op het 34ste Internationaal Vienna Motor Symposium. Over de bak is verder nog niet veel geweten. Momenteel heeft VW een DSG met maximum zeven verzetten. Met de nieuwe DSG hopen ze alleszins om de CO2 uitstoot nog verder terug te dringen.
Verder was er ook nog sprake van een "high performance" diesel die 134 pk/l per liter motorinhoud moet ophoesten. Dit via inspuitingen onder een hoge druk van 3000 bar, een variabel kleppensysteem en een e-booster elektronische turbo.
De VW groep hoopt met al deze technologie het verbruik van heel hun vloot tegen 2020 terug te dringen tot 95g CO2/ km.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden