Audi presenteert Ultra-modellen voor A4, A5 en A6

Iets te vroeg waren ze, de mensen van de Audi-dealership, toen ze gisteren het nieuws over de nieuwe A6 Ultra bekend maakten. Vandaag deelt Audi officieel mee dat er ook van de A4 en A5 Ultra-versies komen.

De Ultra-varianten zijn voor Audi wat BlueMotion voor Volkswagen is. Het gaat om modellen met dezelfde motorvermogens als de gewone wagens, al zijn ze iets zuiniger. Audi maakt de A4 Ultra beschikbaar met 2.0 TDI (136 of 163 pk), de A5 Ultra krijgt enkel de 2.0 TDI met 163 pk, de A6 krijgt tenslotte de 2.0 TDI met 190 pk, dat is een nieuw getal in de vermogenslijstjes van Audi. Het verbruikt schommelt daarmee tussen de 3,9 l/100 km (met 104 g/km CO2) voor de A4 Ultra berline en 4,6 l/100 km (119 g/km CO2) voor de A6 Avant. Dat zijn alvast prettige cijfers.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Wim 14:55
afbeelding van Wim

waar is de tijd dat de zuinigste A6 gewoon nog in 11,5 naar 100 bolde

Adriaan 15:11
afbeelding van Adriaan

En wat zal het verbruik in de realiteit zijn? ik gok minstens +30% wss zelf eerder in de buurt van +40%
Mijn "ecologische" efficient dynamics 116d zou op papier ook 3,9l/100 km verbruiken, ik mag nog zo hard mijn best doen om kalm en defensief te rijden en toch krijg ik mijn verbruik niet onder de 5 liter (en dan is het echt een succes!).

Wim 19:20
afbeelding van Wim

net hetzelfde met mijn V50 1.6 Drive, 3,8 normverbruik, ik haal 5,5 en dat is mét lange afstanden. 5,4 toen de start/stop nog werkte. Dat is idd +40%

Adriaan 12:03
afbeelding van Adriaan

Ik heb al 2 keer een andere boordcomputer gekregen en eenmaal een volledige herprogrammatie, dus ik moet niet zelf manueel resetten, bmw doet dat wel voor mij :p

Cédric Smet 20:56
afbeelding van Cédric Smet

Het spreekt voor zich dat hoe efficiënter motoren worden, hoe groter de procentuele afwijking zal zijn bij goed doorrijden. Stel dat je aan 70 km/h in 5e versnelling 4 liter verbruikt. Dan zal je volgens de wetten van de fysica in 6e versnelling aan 120 km/h 5.5 liter verbruiken. Een toename van 1.5 liter of 37.5%. Een minder zuinige auto zal aan 70 km/h in 5e versnelling 5 liter verbruiken. Op de snelweg zal hij tegen 120 km/h 6.5 liter verbruiken, ook 1.5 liter meer door de wetten van de fysica. Maar hier is die 1.5 liter maar 30%.
Een sportwagen zal 7 en 8.5 liter verbruiken. Hier is het verschil van 1.5 liter nog maar 21%.

Conclusie: je moet niet kijken naar de procentuele afwijking, wel naar de absolute afwijking. Auto's zijn bijzonder zuinig geworden, tot op het punt zelfs dat ik eraan twijfel of elektrische auto's wel goedkoper zijn.

Vergelijk eens een Golf 1.6 TDI met 110 pk en 85 g CO2-uitstoot per kilometer met een Tesla Model S. De Tesla verbruikt zo'n 22,5 kWh per 100 km, met de laadverliezen erbij komt dat neer op 25 kWh.
De VW Golf Bluemotion verbruikt zo'n 4 liter diesel als je weet hoe je zuinig moet rijden zonder traag te rijden.

25 kWh à €0.22 / kWh = € 5,50 euro
4 liter à €1,30 / l = € 5,20 euro

En dan moet je de accu van 30.000 euro nog financieren...

Wim 11:45
afbeelding van Wim

Maar jij reset regelmatig? :) Ik doe 5,5 over 35000 km. Ik zit elke dag in de file wel op de E19, maar rijd ook elke week naar Flevoland en terug. Moest ik af en toe de meting resetten dan zou ik ook zo onder de 5 liter halen :)

Adriaan 12:05
afbeelding van Adriaan

Resetten zou feitelijk geen verschil mogen maken he, een gemiddeld verbruik heeft pas waarde als het over een lang genoege afstand is, eventjes op reset duwen, 70km/uur gaan rijden, en dan gaan uitlezen, is niet bepaald een representatieve waarde. Anders zou het ook geen gemiddelde zijn he :p

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws