Fiat & Chrysler stellen vijfjarenplan voor, Lancia voorlopig afwezig

fiat chrysler group

Update: Fiat zegt iets en niets over Lancia.
De recent gefuseerde Fiat en Chrysler stelden zojuist hun vijfjarenplan voor waarin ze hun doelstellingen uit de doeken doen. Over dat andere merk, Lancia, hebben ze met geen woord gerept.

Sergio Marchionne - CEO van Fiat Group en van Chrysler - doet samen met een reeks van zijn topmannen de strategie van de komende vijf jaren uit de doeken en probeert zo zijn investeerders ervan te overtuigen dat hij jaren van overnames ook kan omzetten in een dominerend bedrijf.

Hier zijn alvast de hoogtepunten uit de lange presentatie:

Fiat

  • Wereldwjde verkopen moeten tegen 2018 stijgen naar 1,9 miljoen van 1,5 miljoen in 2013.
  • Grootste groei verwacht in Azië.
  • Grootste blijven in Brazilië


Alfa Romeo

  • Tegen 2018 moeten er jaarlijks 400.000 Alfa Romeo's verkocht worden tegenover de 75.000 in 2013.
  • Er zal 5 miljard euro worden uitgegeven om het merk verder te ontwikkelen.
  • Tussen eind-2015 en 2018 zullen er 8 nieuwe Alfa Romeo modellen voorgesteld worden.


Ferrari

  • Het merk Ferrari is niet te koop.
  • Productie blijft rond de 7.000 stuks per jaar om exclusiviteit te garanderen.


Maserati

  • Maserati verkopen moeten stijgen naar 75.000 exemplaren per jaar in 2018 tegenover 13.500 in 2013.
  • Omzet moet stijgen naar 6 miljard euro van 1,7 in 2013.
  • Er zal 2 miljard geïnvesteerd worden in het merk in de periode 2014 - 2018.


Jeep

  • Globale verkopen moeten stijgen naar 1,9 miljoen in 2018 van de 732.000 in 2013.
  • Dit jaar zouden er 1 miljoen Jeeps verkocht worden.
  • Er komen nieuwe fabrieken bij, onder andere in Brazilië en China.


Chrysler

  • Tegen 2018 moeten er jaarlijks 800.000 Chryslers verkocht worden tegenover de huidige 350.000


Dodge

  • Verkopen moeten tegen 2018 gestegen zijn naar 600.000 van de 596.300 in 2013.
  • SRT is geen apart merk meer, de Viper is terug Dodge.


Lancia

Wel, het iconische Italiaanse merk met een van de meest roemrijke geschiedenissen uit heel de autowereld kwam niet voor in de presentatie. Geeft Marchionne daarmee de rumoeren gelijk? De laatste jaren verloor het merk veel van zijn glorie dankzij een aantal gerebadgede (oude) Chryslers, al konden we recent wel nog veel plezier beleven in de Delta S Momodesign. We wachten nog spannend nieuws af over Lancia, en over specifieke Europese strategieën van de Fiat Chrysler groep.

Update: Sergio Marchionne zegt dat ze het Lancia netwerk "coherent gaan reorganizeren naar een Italiaans gedreven merk". Wat de zakenman daar nu juist mee wilt zeggen, dat weet niemand.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws