Kleine beetjes helpen bij Bosch

bosch-halogeen-autolamp-gigalight-plus-120

Bosch stelt een reeks kleine nieuwigheden waarmeer hun producten verder evolueren. Zo hebben ze nieuwe AeroTwin Plus wisserbladen klaar en bevatten hun remblokken geen koper meer.

De Aerotwin Plus-wisserbladen zijn een evolutie van de intussen goed ingeburgerde Aerotwin-bladen. Tegenwoordig worden vier adapters met 15 verschillende lengtes gecombineerd, om zo meer automodellen te voorzien van nieuwe wisserbladen, Bosch spreekt zelf over 96 procent van het voertuigenpark. Een nieuwe Power Protection Plus (PPP) -coating zorgt ervoor dat de wissers langer strepenvrij wissen. Ook de levensduur wordt verlengd doordat de wrijvingscoëfficiënt van de wissers verlaagd wordt. Tegelijk zorgt die verlaging voor minder geluid bij het wissen, zelfs bij lichte regen.

Ook bij de bougies is er een nieuwigheid. De nieuwste Bosch-bougie kan druk in de verbrandingskamer tot 250 bar aan. Daardoor is ze beter geschikt voor de nieuwe generatie directe injectie-benzinemotoren die tegenwoordig rondrijden. Door het gebruik van nieuwe keramische materialen kan de diëlektrische kracht worden verhoogd tot 45 kV.

De aanwezigheid van koper in remblokken was lang een heikel punt op vlak van gezondheid. Door het remmen komen kleine deeltjes van de remblokken in de lucht en die worden dan weer ingeademd. Dat het inademen van koper (Cu) geen goeie zaak is, kan je zelf wel bedenken. Toch wordt koper in de meeste remblokken nog gebruikt om trillingen of het bekende 'piepen' te vermijden. Ook zorgt koper voor een betere warmteafvoer. Bosch vindt nu een manier om dezelfde hoge standaard om remblokken zonder aanwezigheid van koper aan te bieden voor aftermarket inbouw.

Voor de verlichting heeft Bosch tenslotte nog wat nieuws. De nieuwe gloeilamp van Bosch, de Gigalight Plus 120, levert een lichtintensiteit die 120 procent hoger ligt dan bij conventionele halogeenlampen. De nieuwe lamp creëert een langere lichtkegel voor de auto en verhoogt op die manier de zichtbaarheid. De lichtopbrengst zou gelijk zijn aan die van daglicht, zodat de ogen van de chauffeur minder vermoeid worden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws